SRAM banjo till Shimano ok?

Nisse 40+

Aktiv medlem
Tjenare!
Funderar på att byta ut mina SRAM Code bromsar mot Shimano SLX BR-M7120 eller nåt i den stilen, 4 kolvs ivf.
Vet någon om banjon på SRAM:s bromsok passar rakt av på Shimanos? Kanske finns det även skillnad på slangen vid handtaget/oliven?

Medveten om att jag måste spola ur DOT vätskan ur slangen innan bytet, men hade varit skönt att slippa byta den integrerat dragna bromsslangen. (Epic 8 EVO)

Hoppas någon vet här 😃 Tackar på förhand!
//Kalle

Bilagor

• IMG_1935.webp
    IMG_1935.webp
    261.9 KB · Besök: 53
  • IMG_1936.webp
    IMG_1936.webp
    191.4 KB · Besök: 44
Det låter som en dålig idé, ärligt talat. Visst hatar alla interndragna bromslinjer, av god anledning. Men att riskera på bromseffekt, vätskeläckage och att kontaminera dyra komponenter bara för att spara på att dra en slang igenom låter tveksamt ut. Man byter ut ett steg mot flera onödiga mellansteg, och sedan behöver ändå lufta bromsen, vilket tar oftast längst tid.

Jag hade dragit bakbromsen externt om jag inte orkade att dra slangen internt.
Detta gjorde jag faktiskt på ena av cyklar hemma.

Du har tur att måtten på banjo är samma, om jag har förstått internetet rätt. Sen borde man egentligen inte byta mellan mineral och DOT vätska, för att tätningarna kankse inte tar det.

Det är bara att haka fast den nya slangen i den gamla slangen och dra det genom ramen. Man använder den gamla som guide för den nya att ta sig genom ramen.
Men denna möjlighet beror även på om man får klippa av slangen på valfri sida. Och det går inte alltid hos alla tillverkare. Klipper man av banjobiten på okets sida blir slangen kört, eftersom det är bara oliven som får ersättas i normalt fall. Vet inte 100% om detta är fallet för Shimanosystem.

Men denna möjlighet beror även på om man får klippa av slangen på valfri sida. Och det går inte alltid hos alla tillverkare. Klipper man av banjobiten på okets sida blir slangen kört, eftersom det är bara oliven som får ersättas i normalt fall. Vet inte 100% om detta är fallet för Shimanosystem.
Precis, hade ju tänkt rädda banjon på Code-bromsen för att ev. kunna sälja, blir jobbigt att dra igenom banjon i ramen.
Sorry Weldion, jag kunde varit tydligare.

Då använder man ett växelvajerhölje eller annat valfritt som passar och drar den genom först för att sedan dra i den nya slangen.

Du har tur att måtten på banjo är samma, om jag har förstått internetet rätt. Sen borde man egentligen inte byta mellan mineral och DOT vätska, för att tätningarna kankse inte tar det.
Tack för svar!👍 Tänkte ju bara lossa banjon, spola ur slangen och sen sätta dit det nya oket, borde bli minimalt eller inget kvar av DOT vätskan.
Men kanske dumt att greja för mycket med anslutningarna….

Gjorde exakt samma sak som jag beskrev för ett par veckor sedan.
Uppdatering (ett antal månader senare)
Gjorde som du tipsade om weldion, klippte bort oliven vid handtaget, gängade ihop ändarna mha en kapad plåtskruv och en annan lös bromsslang - drog igenom, skruvade loss och gängade på den nya bromsens slang och drog tillbaka, gick rätt trögt trots att jag delat nedre delen av baktriangeln för att kunna se hur det var draget, men det funkade kanon! 😃👍

Tillbaka
Topp