SRAM Code R - byte av handtag (lever)

powderpow

Medlem
Jag lyckades med en klantig vurpa i veckan och frambromsens handtag fick sig en liten törn och blev böjd. Den funkar fortfarande men har ändå beställt ett nytt handtag. Räcker det med att lossa den lilla torx-skruven för att kunna peta ut pinnen som håller handtaget på plats? Eller är det mer komplicerat än så? Hoppas slippa bidra med en oljestråle-i fejset-bild till Visa din misär! :)

har du läst service-manualen?
länk
Enligt denna verkar det som man ska man tömma hela handtaget först, orkar inte lusläsa för att se om det verkligen är nödvändigt.

Tack! Jag har tittat på en video från sram och blev lite osäker. Nu när jag tittar i service-manualen verkar det som att jag måste lossa på flera saker och tömma på olja. Verkar mer komplicerat än jag hoppats på. Kanske måste lämna in hojen på service då.

Skall du enbart byta levern och inte hela assembly med kolv och expantionskammare så är det en enkel procedur, lite pilligt men inget som kräver specialverktyg, endast en mindre Torx.
Man börjar med att pilla bort en gummiplugg som skyddar stoppskruven som låser axeln, sedan är det bara att trycka ut den och byta levern.
Kolven sitter innanför en låsring så den kan inte trilla ut och påverkas inte om trycket från levern tas bort. du behöver inte krångla med olja om du inte har pajat huvudcylindern och måste byta hela skiten.

Senast ändrad:
Ah, vilken lättnad. Det var så jag tänkte först. Det är bara levern som är lite böjd. I service-manualen står det också:
Apply a small amount of Loctite® Blue 242® onto the pinch bolt.
Är det absolut nödvändigt att använda ovanstående när skruven ska sättas tillbaka?

Jag tar två olika generationer Code och de är olika i lever fästet. Har inte bytt på de men gamla Elixir är lätta att byta på, tror inte du hamnar i missärtråden.

Loctite är bra, men med största sannolikhet är gängorna fortfarande full med loctite.
Stämmer att det kan vara olikheter mellan generationerna men kolven är aldrig fast förankrad med levern så blödning skall inte behövas.

Har kollat spängskissen. Det ser ut likadant som handagen på min gamla hoj.
Det är som Aalex säger. Det är enkelt. Kolven sitter fast med en låsring och kan inte hoppa ur av misstag.

Tillbaka
Topp