Sram eagle gx axs 12s fastnar på största kugghjulet

HåkanHäggström

Aktiv medlem
Hej,
Har en ny gravelcykel med Sram Rival Axs växelgrupp 1x men med Eagle gx 12s bakväxel. Det funkar utmärkt för det mesta, men ibland fastnar den på lättaste växeln och det går inte att växla upp. Man hör hur bakväxeln klickar, men inget händer. Jag flyttar då ner kedjan med handen och trampar runt samtidigt som jag växlar. Första gångerna hoppar den bara tillbaka, men efter några försök funkar det. Sen funkar växlarna utan problem. Inget synligt skräp eller lera. Plusgrader. Växlarna var inställda i butiken.

Vad kan detta bero på? Några tips?

Jag hade testat att släppa på vajern med ett eller två steg och se om det blir bättre. Annars kanske det har med b-tension att göra. Har för mig att det kan vara känsligt på sram

Tillägg: Låter konstigt att den fungerar fint senare dock...

Hej,
Har en ny gravelcykel med Sram Rival Axs växelgrupp 1x men med Eagle gx 12s bakväxel. Det funkar utmärkt för det mesta, men ibland fastnar den på lättaste växeln och det går inte att växla upp. Man hör hur bakväxeln klickar, men inget händer. Jag flyttar då ner kedjan med handen och trampar runt samtidigt som jag växlar. Första gångerna hoppar den bara tillbaka, men efter några försök funkar det. Sen funkar växlarna utan problem. Inget synligt skräp eller lera. Plusgrader. Växlarna var inställda i butiken.

Vad kan detta bero på? Några tips?
Kör du Eaglekassett också?
Kan du ta en bild från sidan när kedjan ligger på kassettens största drev?

Jag hade testat att släppa på vajern med ett eller två steg och se om det blir bättre. Annars kanske det har med b-tension att göra. Har för mig att det kan vara känsligt på sram

Tillägg: Låter konstigt att den fungerar fint senare dock...

Tjena!

Vilken vajer?

@HåkanHäggström har du mallen för att justera b-skruven? Om inte så skruva in b-skruven lite i taget tills du hittar rätt läge.

Sram XG-1275 GX Eagle 10-50 12d
IMG_2159.jpeg

Växlarna behöver ofta en justering efter ”inkörning”, så inget konstigt med det. Är absolut bra att kolla avståndet mellan kasett och växel som du justerar med ”B-skruven”.

Men börja med ”microadjust” ett eller två knäpp ”nedåt” kan lösa problemet.

https://support.sram.com/hc/en-us/a...-I-MicroAdjust-my-SRAM-Eagle-AXS-Transmission

Går även att göra per enskild växel … men testa först enligt ovanstående.

/MM

Senast ändrad:
Är du helt säker på att det går? Har inte hittat några tecken på att det skall gå att göra.
Nix, du har nog rätt. Jag fick intrycket av att det skulle gå via appen eftersom den ger ett intryck av att man justerar per enskild växel. Men det tycks tyvärr inte fungera så … men det skulle vara en bra funktion.

/MM

Nix, du har nog rätt. Jag fick intrycket av att det skulle gå via appen eftersom den ger ett intryck av att man justerar per enskild växel. Men det tycks tyvärr inte fungera så … men det skulle vara en bra funktion.

/MM
Om den funktionen skulle behövas så är distansen mellan dreven på kassetten förändrat eller växelörat snett.
Då är det bättre att dra åt muttern till kassetten och räta upp växelörat.

Om den funktionen skulle behövas så är distansen mellan dreven på kassetten förändrat eller växelörat snett.
Då är det bättre att dra åt muttern till kassetten och räta upp växelörat.
Nja … jag tänker mig att det kan vara en bra funktion om något av dreven är extra slitet/skadat eller av annan anledning inte växlar bra.

/MM

Tillbaka
Topp