Sram GX Eagle 2020

Debbo

Aktiv medlem
Sram GX Eagle 2020
Körde sönder bakväxeln som vred sig märkligt och tillräckligt för att käka upp 3 ekrar.
Märkligt nog är växelörat spikrakt 😳
Helt omöjligt att se vad som vridit sig, men skit samma, ny växel kom igår, marknadsförs för att nu klara nya kasetterna 10-52, döm av min förvåning, då cage är lika lång och endast fått ny design, med fördel att inte få in ljung, som i mitt fall, lika lätt.
Men hittar ingen annan skillnad.

Det jag vill komma fram till är att gamla modeller borde klara 10-52 kasetterna lika bra, någon som bytt och kan bekräfta verkligheten?
20200806_094905.jpg
20200806_094905.jpg
20200806_095030.jpg

Bilagor

Spacekitty

Aktiv medlem
Sram GX Eagle 2020
Jag såg någon bild, nånstans, det var nåt med klacken till b-skruven och cagen som skiljer en mm eller två.

edit: syns på miniatyrbilden att dom är olika långa

Senast ändrad:

Debbo

Aktiv medlem
Sram GX Eagle 2020
Oj, fettumme på bilderna, sorry, men nej, inget som skiljer b skruven, trissorna är desamma med cc93mm
Så samma fabriksform och lite glansigare Lunar lack.
Självklart skriver inte sram att nya kasetterna ska fungera, men jag kan ha fel, men betvivlar det.

Badtastex

Ny medlem
Sram GX Eagle 2020
Jag läste att det var parallellogrammet som skiljde, alltså assemblyt med de fyra pinnarna. Jag skulle vilja veta hur mycket det skiljer i markfrigång mellan de olika bakväxlarna, för mig är 520% lite av en gimmick - sällan jag skulle behöva mer än vad originalet erbjuder...

Efter att ha haft problem med min bakväxel (av det äldre snittet) plockade jag isär min och alla pinnarna var böjda. Dessa säljs inte separat men de verkar vara klena. Frågan är om X01 är kraftigare...

IMG_5254.jpg

Debbo

Aktiv medlem
Sram GX Eagle 2020
Det, ska jag också göra, troligen det som hänt.
Men måtten är exakt desamma, sen om nya droppar ner mer på lättaste är svårt att säga då min gamla är krokig. Men lär vara skjukt lite, då du ställer in växeln efter 42-taggaren.
Tycker ny GX går bättre, men kan ju bero på att JAG ställt tex. B skruven exakt.

Tråkigt om det bara är pinnarna, så går inte dessa att beställa.

Badtastex

Ny medlem
Sram GX Eagle 2020
Ja kolla dina pinnar också - det vore intressant att veta om det är samma problem på din gamla växel. Då känns det ju som en designmiss att bygga växeln för klen för att böja örat men det kanske börjar bli svårt att bygga tillräckligt starkt när växelföraren blir så lång.Det var lite trickigt att få ut dem men att slå med en hammare funkade för mig efter att jag klurat bort låsringarna.

Att det är samma avstånd på själva cagen (röda sträckan i bilden nedan) är ju inte hela sanningen eftersom räckvidden även bestäms av övre delen. Jag tycker i din bild att det ser ut som att den övre delen är längre på den nya (blå sträckan i bilden nedan).

Eagle Markup.png

ejma

Aktiv medlem
Sram GX Eagle 2020
Den större korgen på version 2 tyder på att fler än jag råkat ut för att kedjan hoppat av nedre trissan vid körning på mindre kransar. Med lite tryck i pedalerna blir det sallad av växeln. Misstänker att min växelförare är lite skev.

Badtastex

Ny medlem
Sram GX Eagle 2020
Ejma: Har också reflekterat över det och på slutet av min växelns liv hände det några gånger...

När jag tänker efter så har ju registreringen mot kassettens största drev mest med avståndet till det övre jockey-hjulet och här är det ju stor skillnad mellan den nya och den gamla - man ser ju mer än haöva övre jockey-hjulet på den övre medan man knappt ser hjulet på den äldre.

Pepperazzi

Aktiv medlem
Sram GX Eagle 2020
Den större korgen på version 2 tyder på att fler än jag råkat ut för att kedjan hoppat av nedre trissan vid körning på mindre kransar. Med lite tryck i pedalerna blir det sallad av växeln. Misstänker att min växelförare är lite skev.
Låter som att det skulle kunna varit orsaken till mitt haveri tidigare i våras också. Jag var i alla fall på nedre halvan av kassetten då min cage beslöt sig för att vandra iväg åt ett helt nytt håll.

20200329_145110.jpg

Tomas m

Aktiv medlem
Sram GX Eagle 2020
Ejma: Har också reflekterat över det och på slutet av min växelns liv hände det några gånger...

När jag tänker efter så har ju registreringen mot kassettens största drev mest med avståndet till det övre jockey-hjulet och här är det ju stor skillnad mellan den nya och den gamla - man ser ju mer än haöva övre jockey-hjulet på den övre medan man knappt ser hjulet på den äldre.
Detta måttet ser ut att skilja en del.

Bilagor

Senast ändrad:

johfo

Medlem
Sram GX Eagle 2020
Jag läste att det var parallellogrammet som skiljde, alltså assemblyt med de fyra pinnarna. Jag skulle vilja veta hur mycket det skiljer i markfrigång mellan de olika bakväxlarna, för mig är 520% lite av en gimmick - sällan jag skulle behöva mer än vad originalet erbjuder...

Efter att ha haft problem med min bakväxel (av det äldre snittet) plockade jag isär min och alla pinnarna var böjda. Dessa säljs inte separat men de verkar vara klena. Frågan är om X01 är kraftigare...

Visa bilaga 439393
Jag drog ner för en trappa igår och nedanför högg det tvärstopp när jag skulle börja trampa.
Jag tror att kedjan halkade ner för kassetten (det har hänt en gång förut, fast i en rejält knölig uppförsbacke när jag skulle växla ner) och att det då låste.
Det rasslade friskt på de högre växlarna, men största drevet och ner till 5-6 funkade ok, så jag fick hålla hög kadens sista biten hem.
Jag riktade växelörat. Det var aningen skevt, ca 5-6 mm horisontellt och 4 vertikalt, som att framkant växeln vridits snett utåt.
Efter att ha fått örat inom 1 mm mätt horisontellt och vertikalt verkade det funka hyfsat på alla växlar utom 8 och ev 9. Ffa på 8 hoppade den.
Jag funderade på wiren, så det inte gått en kardel nånstans inne i höljet, så jag låste växeln med ett band mot ekrarna när den låg på största drevet och hakade av kedjan från framdrevet och klickade på reglaget så wiren slaknade och höll efter och kände och den gick lätt och fint. Lät även växeln löpa fritt och växlade upp och ner och den löpte fint.
Efter lite justering av wirespänning blev det bättre och sen var det bara på andra steget (näst största drevet) jag hörde lite rassel. Hann dock bara testa upphängt på mekstället. Ska provcykla också så fort jag hinner - det är ju inte alltid justering på mekstället säger hela sanningen.

Men jag blev nyfiken på detta...det låter ju inte helt otroligt att jag lyckats kröka dessa pinnar lite.
Kan du berätta lite mer i detalj hur du gjorde för att få ur dem? Var det låsningar på dem? Hur fick du bort dem och går det att pilla tillbaka?
Funderar på om jag borde försöka ta ur och kontrollera och försöka rikta dem om det behövs (eller försöka svarva till nya?).
Är det något man kan få ihop igen om man tar isär tror du?

Badtastex

Ny medlem
Sram GX Eagle 2020
I mitt fall var det lite trögt att få ur pinnarna men det var väl visserligen ganska väntat med tanke på att de var så böjda. Knackade ut dem lite med en hammare efter att jag pillat bort låsringen och drog ur dem med en polygrip. Om man har något dorn så kanske man kan knacka ur dem.

Det är en serie med mellanlägg mellan aluminiumdetaljerna som låses av pinnarna - det är nog bra att hålla koll på exakt hur dessa skall sitta när man plockar isär det.

Mailade SRAM och fick veta att dessa delar inte går att köpa utan det är en ny bakväxel som gäller. Lite kass om du frågar mig men det är ju tyvärr åt det hållet som utvecklingen går... ;/

johfo

Medlem
Sram GX Eagle 2020
I mitt fall var det lite trögt att få ur pinnarna men det var väl visserligen ganska väntat med tanke på att de var så böjda. Knackade ut dem lite med en hammare efter att jag pillat bort låsringen och drog ur dem med en polygrip. Om man har något dorn så kanske man kan knacka ur dem.

Det är en serie med mellanlägg mellan aluminiumdetaljerna som låses av pinnarna - det är nog bra att hålla koll på exakt hur dessa skall sitta när man plockar isär det.

Mailade SRAM och fick veta att dessa delar inte går att köpa utan det är en ny bakväxel som gäller. Lite kass om du frågar mig men det är ju tyvärr åt det hållet som utvecklingen går... ;/
Kanske går att knacka ur en i taget med en don och sen låta donet sitta kvar medan man rätar pinnen och så knacka i pinnen igen (eller om man svarvar en ny pinne och knackar i)...eller vad tror du som mekat med det. Jag ser inte prylarna nu, men tankarna vandrade mot verkstaden...
Plan B om jag inte får ordning på det är en XT-12-växel. Det verkar ju funka. Frågan är om man ska byta reglage på samma gång, men då måste jag ha tag i nån adapter för att fästa det under Guide-bromsen (vill inte ha dubbla klämmor, för då går det nog inte att få det att sitta där jag vill ha det).

Debbo

Aktiv medlem
Sram GX Eagle 2020
Detta måttet ser ut att skilja en del.
Ni får ta min bild med en nypa salt då skevheten gör att fjädern inte orkar dra ihop växeln helt, sen är som sagt krokig den gamla.

Men jag gick igen om allt med skjutmått och kunde inte hitta några skillnader i gods, men kan som sagt hända saker när den rör sig, samtidigt som drev 11-1 är samma utväxling på en 10-52 kasset, så är tveksam.
Min cykelbuddy drog sönder sin GX förra veckan, då var nedre trissan trasig, så den hoppa nog där!
En annan som just köpt ny Epic fick sin garantibytt då den betett sig märkligt, fick ny modellen då.

johfo

Medlem
Sram GX Eagle 2020
Efter att ha riktat mitt växelöra och justerat lite på wirespänningen och nu även provcyklat konstaterade jag att det verkar funka hyggligt. Ett lätt klonk ibland på näst största drevet. Ffa när jag går från största och ner till näst största, men ibland lite även från 3:an till 2:an. Har nog hört/känt det några gånger i skogen senaste turerna.
Men det kan kanske vara lite pga slitage på drivlinan och även andra drevet är väl N/W och den kanske inte kommer på som den ska där... I alla fall verkar det funka för bra för att jag ska riva isär eller byta den. Lägger tiden på en extra cykeltur så länge. Men krånglar den så kanske jag provar att knacka ur en pinne i taget och kollar och ev försöker räta.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer