Sram gx vs shimano xt

Sram gx vs shimano xt
Dirren sa:
Sixten Fors sa:
Eagle vevpartier och klinga funkar exakt lika bra med 11 och 12 delad kassett, bakvxl och kedja. Vevpartiet kan inte räkna.

Antog väl det, men konstigt att dem ofta specar dem som ex 12-delat.

För att de vill att du ska köpa ett nytt vevparti/klinga när du byter från 11delat till 12delat, för att du tror det är ett måste, när de skriver så?

Sram gx vs shimano xt
BjornR sa:
Köp crank boots, gör det behagligare att köra vevarna i stenar. Blir inte samma hårda pang som med blottad alu.

Vet inte vilka edvin köpte men han kan säkert svara på det.
https://happyride.se/forum/read.php/1/3309316/3309970#msg-3309970
10 spänn på ebay varianten för att testa när jag hade min gamla cykem. Rekommenderar dem däremot inte, riktigt sladdriga och klena.

Jag skulle ta med vevarna till nån affär och måtta mot SRam eller Race face crankboots och se vilka som passar bäst. Sen i med dem i varmt vatten för att mjuka upp dem så att de kan forma sig bättre efter vevarna.

Sram gx vs shimano xt
Sixten Fors sa:
NickPick sa:
Sambal Oelek sa:
Är det inte B att ha annat än ispec? :D
Nej, det är B att ha Shimanobromsar (annat än XTR) som är tyngre än Magura MT4, MT Trail eller MT5 :)
Är vikten relevant när vi pratar funktion?

Sram gx vs shimano xt
NickPick sa:
Sixten Fors sa:
NickPick sa:
Sambal Oelek sa:
Nej, det är B att ha Shimanobromsar (annat än XTR) som är tyngre än Magura MT4, MT Trail eller MT5 :)
Vikten är en funktion.

Sram gx vs shimano xt
Sixten Fors sa:
NickPick sa:
Sixten Fors sa:
NickPick sa:
Sambal Oelek sa:
Vikten är en funktion.

Mer vikt = stabilare och bekvämare cykel.

Sram gx vs shimano xt
BjornR sa:
Rattnalle sa:
Dirren sa:
BjornR sa:
Bättre att köpa SRAM-vevar med direct mount oavsett växel och nytt vevlager. Shimano blir du fast med till den standard du köper medans SRAM är det bara att köpa en ny klinga för oboost(6mm offset), boost (3mm) eller rent av vill ha megaduperboost(BB30 klinga) med 0mm offset.

Finns ens sram vevarna för bb 68/73 o 24mm ?
Till vanligt gängat vevlager hus finns ett gäng men 24 mm är väl Shimanos axeldiameter.

GXP kör 22/24mm, konisk axel. DUB kör 28,99mm. Skulle sikta på DUB om man vill ha största chans att vevpartiet passar i framtiden då vevlagrerna finns till alla vanliga vevhustyper. Finns trots allt 8 år gamla vevpartier från SRAM som fungerar med boost tack vare direct mount.

Axlar på 24mm fungerar visserligen med alla standarder men då behöver man olika lösningar som kostar 2-3x mer än vanligt vevlager och väger mycket mer. Kör man adapter så kompromissar man med tätningen och risk för knak.

Blir nog till slut gx eagle vevar o varför inte passa på o byta till DUB standarden.
O resten xt, undrar dock om nån vet om det går att köra I-spec-II versionen (utan display :-) ) tillsammans med mina bromsar Shimano BL M-785-B?

Sram gx vs shimano xt
Sram gx vs shimano xt
Haha, shimano har verkligen trampat vatten, släpper en version med den äldre standarden och där alla reglage är special för just det fästet. Gör om gör rätt säger jag.

Senast ändrad:
Sram gx vs shimano xt
Sixten Fors sa:
Varför adapter? Bromsreglage BL-M785-B är I-Spec B. Varför inte köpa passande vxlreglage för I-Spec B https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=136395

Eller med egen klämma så kan du byta bromsar utan att fundera på hur vxlreglage skall fästas på styret https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=136382

Istället för nyare I-Spec II som passar nyare bromsarna som M8000 m.fl. men inte dina bromsar https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=136413

Xt drivlinan på bike24 hade I-spec II reglage med, och display vill jag inte ha, men det kanske blir samma pris o det köpes löst...

Sram gx vs shimano xt
Köp inte XT drivlina paket.

Köp rätt bakvxl, rätt reglage med I-Spec B, Sunrace 11-46T kassett i svart eller silver, och en kedja. Färdiga paket med fel produkter tillför inget. Lägg 4 olika artiklar i varukorgen. Inte jättesvårt.

Sram gx vs shimano xt
Sixten Fors sa:
Köp inte XT drivlina paket.

Köp rätt bakvxl, rätt reglage med I-Spec B, Sunrace 11-46T kassett i svart eller silver, och en kedja. Färdiga paket med fel produkter tillför inget. Lägg 4 olika artiklar i varukorgen. Inte jättesvårt.

Fanns även med I-spec B.
Nån fördel att köpa allt separat...? Tror inte nån tycker det är svårt.

Sram gx vs shimano xt
Sram gx vs shimano xt
Efter att ha testat både sunrace och xt 11-46 lite mer måste jag säga att jag föredrar xt kasetten. Det stora hoppet har aldrig stört eller varit något jag tänkt på. Men xt kasetten växlar bättre.

Tillbaka
Topp