SRAM NX 1x11-speed Upgrade Kit, kommer det passa?

Wimpa

Aktiv medlem
Hej,

Rockhopper comp 29"

Tänkte konvertera från 2x9 till 1x11.
Idag sitter följande på hojen:
  • Framväxel: Shimano Altus FD-M2020 2-speed
  • Bakväxel: Shimano Acera, 9-speed
  • Växelreglage: Shimano Altus, 2x9

Funderar på denna uppsättningen, men hur vet jag om det passar min hoj?

Något annat jag behöver förutom hölje till vajern?

Tar gärna emot tips med andra likvärdiga uppsättningar i samma prisklass som ni istället rekommenderar att man kör på.

Och även om något har tips på en annan återförsäljare som ni vill lyfta som man istället borde handla av. Kanske finns något svensk återförsäljare som säljer samma kit?

Tack!

Du behöver en klinga fram som är anpassat för 1x, alltså med narrow-wide-profil. Det går oftast att ta bort befintliga drev från vevpartiet och ersätta med en singelklinga.

Hur du än gör uppgraderingen kommer du tappa högsta eller lägsta växlarna eller båda genom att gå till 1x-drivlina. Jag skulle vilja tappa minsta möjliga och därmed välja ett paket med åtminstone 11-46 kassett, t.ex. finns det i SLX uppgraderingskitet från samma sida.

Vad har du för vevarmar idag? Mät bcd, dvs bult cirkel diameter. Vanligast är 104bcd men 96 är inte heller ovanligt.

om jag hade varit du hade jag nog övervägt denna kombo istället se bild
D6BAED28-8395-4824-B232-25C743984851.png

Har idag nx 11 på hardtailen och SLX/xt 11 på FS:en känslan på shimanon kombon är så mkt bättre än NX. Reglaget gör mycket för känslan. Att gå upp till XT där är så värt det. Håller du fast vid SRAM skulle jag överväga ett gx reglage. Men som
Sagt för en 100 mer så får du en mkt bättre drivlina med det jag specat jmf nx upgrade kitet

Tack för tipsen!

Sitter några Stout vevarmar orginal. Ska ta och mäta när jag kommer hem!

Låter helt klart vettigare att gå upp till XT då.

Budget som är "satt" är 200 euro ish så XT kittet faller inom ramarna!

Rekomendationer på klinga fram?

Har själv gått från 2x till 1x och ersatte de två fram med en Absolute Black oval 32t. Är förmodligen för lite plats för 34t (vill inte köpa en klinga bara för att prova) den är lite offset så kedjelinjen skall bli mer ok (för den blir lite tänjd i ytterlägena men funkar bra bara du inte trampar bakåt för många varv..) Oval är för övrigt jättebra tycker jag. Känns som man får ett helt annat driv för varje tramptag i klättringar. Det negativa jag märkte var att man trampar ut väldigt fort samt att cykeln lätt ”hoppar/gungar lite” eller vad det nu kallas när man trampar på asfalt.

// Jonas

Edit: Har Shimano med 24mm genomgående axel. Normalt skall den fjäderbrickan som finns sitta på drivsidan menflyttade över den så jag ytterligare kunde förbättra kedjelinjen något. Kanske du kan göra något liknande?

Senast ändrad:
Tack för tipsen!

Upplever inte så stor skillnad på olika märken, själv kört race face, Superstar och shimano, blackspire å varit nöjd med dem alla. Köp den du hittar till bäst pris där du köper övriga grejor är mitt tips
Föredrar dock rund klinga gillar inte oval. Kan vara att jag får flashbacks till 90 talets ”biopace” ?

men många gillar oval

Tack. Har funderat på det här med oval klinga men vågar inte riktigt gå på det inann jag testat det. Ska höra runt bland cykelvännerna och kika om någon kör med det idag. Annars blir det rund klinga.

@Martinmat hur stor klinga kör du fram?

Tack. Har funderat på det här med oval klinga men vågar inte riktigt gå på det inann jag testat det. Ska höra runt bland cykelvännerna och kika om någon kör med det idag. Annars blir det rund klinga.

@Martinmat hur stor klinga kör du fram?

lite olika 30 på 2 hojar å 32 på en. Med 42 som största bak. Kör i princip bara skog å mer tekniskt ingen grusväg. Men med 46-51 bak så borde du kunna köra minst 32troligen även 34

Vi fortsätter med lite mer nybörjar frågor.. Man vill ju inte beställa fel prylar.. Ni är guld värda ska ni veta! ?

Vilket avstånd är det jag är ute efter?
Röd: ca 46mm.
Blå: ca 62mm.
Skjutmåttet ligger kvar på jobbet så kolla snabbt med tumstock.

20200714_215708.jpg

Hmmmm, är den stora klingan nitad? Ser så ut på bilden, när man byter till singelklinga då sätter man på ett 2 delat den där den gamla stora klingan satt.

har du otur så måste du även byta vevar

Tack för tipsen!

Du får deore utan vevar förr 200 euro och en xt shifter om det var det som avsågs med xt kittet som listades ovan.

Ser ut som att du behöver ny vevar och förmodligen då även nytt vevparti. Plus verktyg om du skall göra det själv.

Blåa avståndet, troligen BCD 64 mm.

Men som sagt kan du inte skruva loss nuvarande klingor från vevpartiet så behövs det ett nytt...

Nu kan vara ett bra ögonblick för den uppgraderingssugne trådstartaren att ta en vecka och cykla och under tiden fundera över andra möjliga uppgraderingar som man skulle kunna göra för de nästan 3000:- som det här kalaset skulle gå på i slutändan.

Jag skulle personligen funderat på andra uppgraderingar som kan ge mer cykelglädje än att minska din range av möjliga utväxlingar.

Några lyxiga däck för ca 500:- styck kan göra underverk för känslan, likaså en finare framgaffel, eller några riktigt bettiga bromsar.

Toppen tips från er alla!

Får lägga projektet på hyllan då budget sprack om jag behöver byta vevparti.

Budget HT men känns ändå rätt dumt att det är nitar, då måste man alltså byta vevparti när man kört slut på klingan eller om den skulle få en smäll och bli skadad ?

Toppen tips från er alla!

Får lägga projektet på hyllan då budget sprack om jag behöver byta vevparti.

Budget HT men känns ändå rätt dumt att det är nitar, då måste man alltså byta vevparti när man kört slut på klingan eller om den skulle få en smäll och bli skadad ?

precis så, ja det är ganska sniket av tillverkaren....

om du vill gå vidare med projektet lägg ut en annons efter ett par beggade vevar med fyrkantsaxel som funkar att byta klingor på. Då fyrkantsaxel numera nästan inte använda på MTB längre än på rena budgethojar kan det mkt väl vara ngn som har ett par fina vevar liggandes du kan få köpa för ett par hundralappar

Ja men det skulle jag kunna göra ju :) Förr eller senare så kommer man ändå behöva byta.
Och just vevarna behöver inte vara nya.

Vad är det som gäller på hojar som inte har fyrkantsaxel nu för tiden?

jaha haha :D ja det är jag med på. Tänkte om det var något annat som spelade in :D

Kan man på något sätt räkna ut vad som blir mest likt ens 2x9 uppsättning idag? 32 vs 34 i kombination med 11 drevs kasseten som du nämnde ovan.
Om ni är med på vad jag menar.

Jag har aldrig gjort någon 1x konvertering själv, men jag har för mig att man sätter narrow-wide klingan på insidan av 104bcd skruvhålen, ev. även med distanser för att få så rak kedjelinje som möjligt. Beror på vevparti och vevlager var du hamnar och hur du då behöver sätta ev. distanser.

Alldeles för stor klinga kommer ta i ramen. Var gränsen går för din setup vet jag ej.

Vad har du för vevarmar idag? Mät bcd, dvs bult cirkel diameter. Vanligast är 104bcd men 96 är inte heller ovanligt.

om jag hade varit du hade jag nog övervägt denna kombo istället se bild
Visa bilaga 429451

Jag som också är i startgroparna för konvertering från 3delat till singel tog fasta på dina tips och beställde enligt din lista.

Funderar endast nu på om jag skall gå 32t eller 34 t fram.

Kommer man någonsin ha användning för så lätt som 32/51.
Och andra sidan har jag kanske ingen användning för 34/11 heller då jag mest cyklar i skogen.
I slutändan kanske det inte spelar någon jätteroll ändå.

Hur hade du gjort?

Jag kommer beställa nästa vecka och det lutar åt 32 för min del.

Använde sidan som nämndes ovan och knappade in min nuvarande 2x9 setup och den tilltänkt 1x11 setupen, med både 32 och 34 och jämförde.

Lär inte trampa ut högsta när jag kör i skogen/stig och på transportsträcka behöver det inte gå så fort.

Men beror ju på så mycket, cykel i övrigt, erfarenhet, miljön man cyklar i mm.

Är nog mer användbart med en lägre växel när det kommer stigning.

Sen kan man alltid byta till 34 om man inte är nöjd, för en inte så stor peng.

Men som sagt, nybörjare jag med så är väl mest gissningar från min sida ?

Tillbaka
Topp