Sram NX Eagle funkar inte

Hej!
Var ute min tredje runda på min nya cykel idag. Växlarna på cykeln är Sram NX Eagle. I en uppförsbacke växlade jag ner och det knäppte till i växlarna, växlade en gång till och sen slutade dom fungera. Med "slutade fungera" menar jag att reglaget på styret inte gör något, jag kan trycka in knapparna men får inget "klick" ljud o heller ingen växling varken upp eller ner. Växeln stannade alltså på 3e minsta kugghjulet bak och gick därför att cykla hem, dock kommer det ett hackande ljud bakifrån vid minsta belastning på drivlinan.

What to do? Har någon någon idé av vad som är felet? Ser helst en lösning som inte innebär ta tillbaka cykeln till försäljare (2h bilkörning varje håll). Växlarna har innan detta funkat utmärkt.

MvH

Det låter som om vajern gått av, men då borde växeln rimligen ha åkt ner på minsta klingan, men det är ju uppenbart att den inte drar någon vajer om det inte händer något när du trycker på reglaget. Kom knäppljudet från reglaget eller bakväxeln?

Jag tycker det låter som reglaget pajat på nåt vis, trissan som ska dra vajern har tappat greppet/drivningen och fastnat.
Känns och rör sig bägge spakarna normalt, bägge ska klicka distinkt oavsett i tydliga lägen även om vajern gått av eller inte fins där.

MickeMud sa:
Jag tycker det låter som reglaget pajat på nåt vis, trissan som ska dra vajern har tappat greppet/drivningen och fastnat.
Känns och rör sig bägge spakarna normalt, bägge ska klicka distinkt oavsett i tydliga lägen även om vajern gått av eller inte fins där.

Precis, och om vajern går av, då kommer kedjan hamna på minsta kuggen bak.

20180814_125440.jpg

Såhär såg den ut innuti när jag tog bort locket, och rent spontant utan någon som helst kunskap tycker jag att fjädern ser lite sne ut?

Vajern ska gå i den yttre banan, fjädern är bara deformerad av vajern som genat/halkat av sin bana.
Möjligt fel skulle kunna vara att skruven som håller ihop reglaget inte varit dragen ordentligt så att det delar sig och vajern smiter emellan.

Flikar in i denhär gamla tråden.
Råkade ut för nästan exakt samma grej, i en uppförsbacke lade växlarna av och fick sakta men säkert trampa hem på 42t.. ?

Men för mig var det ändplutten och inte vajern som hoppat ur.

Min teori är att det var att jag ställde in b-skruven med det vita b-skruvsverktyget med cykeln i mekstället i kombination med att skruvarna i reglaget inte var tillräckligt åtdragna som gjorde att den hoppade ur.
Fick skruva rejält på b-skruven för att den skulle ställas in rätt.. Den växlade bra men bakåttrampen funkade inte riktigt.

Ska prova att ställa in b-skruv med sag när jag fått ihop reglaget.

Bilagor

• IMG_20210523_141318.jpg
    IMG_20210523_141318.jpg
    282.1 KB · Besök: 140
Ah, det är så.. Har läst att det är sjukt känsligt och kan ju bara hålla med. Det är inte länge växlarna funkar felfritt.
Börjar bli sugen på att skaffa 11delat 10-42 kassett. Tycker jag trampar ur växlarna oftare på transporter än jag använder 52 i skogen. Även om backarna kan vara branta är de ofta väldigt tekniska och då är det svårt att få grepp med 52.

Men då behöver jag nytt reglage också eller är sram nx12 kompatibelt med 11?

Om du har 11 drev på kassetten behöver du ett reglage med 11 steg (inte 12) och en bakväxel som är kompatibelt med reglaget.

Då får det bli i samband med att kassetten börjar ta slut i så fall. Har ju gott om tid på att utvärdera om jag behöver 52an eller inte.

Då får det bli i samband med att kassetten börjar ta slut i så fall. Har ju gott om tid på att utvärdera om jag behöver 52an eller inte.
Jag kör min NX Eagle 11-delat med denna shifter, funkar fint:

Därmed inte sagt att alla reglage funkar, men både 11/12-delat har X-Actuation och samma cable pull ratio hos SRAM. Tror dock inte din Eagle blir mindre känslig för att du byter till 11-delat, bara inse att pilla med växeln är del av livsstilen...

Skit också..
När jag nu ställde b-skruven med sag verkade allt fungera fint. Lite mjukare växlingar med fungerande bakåttramp som inte rasslade eller strulade, tills jag kom till pizzan och gjorde ett bakåttramp. Då hoppade hedjan av och la sig på nån växel i mitten, jag växlade några steg med reglaget sen var det stopp. Funkar varken upp eller ner.

Denna gång var det inte ändplutten som hoppat ur utan vajern precis som för gustavclaessson.

Tankar om varför det händer?
Är nx reglaget slut efter mindre än 1år (ca 65mil).

Blir nog ett gx eagle istället för nx Eagle (som jag har på övriga drivlina) reglage om om behöver byta. X01 var sjukt mycket dyrare.

Skit också..
När jag nu ställde b-skruven med sag verkade allt fungera fint. Lite mjukare växlingar med fungerande bakåttramp som inte rasslade eller strulade, tills jag kom till pizzan och gjorde ett bakåttramp. Då hoppade hedjan av och la sig på nån växel i mitten, jag växlade några steg med reglaget sen var det stopp. Funkar varken upp eller ner.

Denna gång var det inte ändplutten som hoppat ur utan vajern precis som för gustavclaessson.

Tankar om varför det händer?
Är nx reglaget slut efter mindre än 1år (ca 65mil).

Blir nog ett gx eagle istället för nx Eagle (som jag har på övriga drivlina) reglage om om behöver byta. X01 var sjukt mycket dyrare.
Var gick vajern av då? Nere vid infästningen till bakväxeln? Jag kan inte föreställa mig att du med tumkraft under så kort tid nöter ut en vajer, ej heller att shiftern hat nått end-of-life efter 65 mil. Alltså måste du ha haft en skada på vajern. Kör du med hölje hela vägen? Utan spänning av vajern borde växeln lagt sig i position under minsta drevet. I med ny vajer, ta sen en bild och lägg upp här, gärna en på näst lägsta växeln där vi kan se avstånd. Med en GX sparar du lite vikt, men i övrigt är det ingen större skillnad (jag har både NX och GX)...med de problemen du skildrar vore ju också GX AXS the way to go... ;)

Var gick vajern av då? Nere vid infästningen till bakväxeln? Jag kan inte föreställa mig att du med tumkraft under så kort tid nöter ut en vajer, ej heller att shiftern hat nått end-of-life efter 65 mil. Alltså måste du ha haft en skada på vajern. Kör du med hölje hela vägen? Utan spänning av vajern borde växeln lagt sig i position under minsta drevet. I med ny vajer, ta sen en bild och lägg upp här, gärna en på näst lägsta växeln där vi kan se avstånd. Med en GX sparar du lite vikt, men i övrigt är det ingen större skillnad (jag har både NX och GX)...med de problemen du skildrar vore ju också GX AXS the way to go... ;)

Vajern gick inte av, den hoppade bara ur exakt som för guatavclaeasson i inlägg #8

Japp, har hölje hela vägen. Intern kabeldragningen.
Ska kolla om jag kan ta bild ikväll.

Ah, det är så.. Har läst att det är sjukt känsligt och kan ju bara hålla med. Det är inte länge växlarna funkar felfritt.
Börjar bli sugen på att skaffa 11delat 10-42 kassett. Tycker jag trampar ur växlarna oftare på transporter än jag använder 52 i skogen. Även om backarna kan vara branta är de ofta väldigt tekniska och då är det svårt att få grepp med 52.

Men då behöver jag nytt reglage också eller är sram nx12 kompatibelt med 11?
du skulle kunna gå på större klinga fram också, 34-36 nått sånt om du inte redan har det förstås. då får du större användning av hela kassetten och slipper trampa ur

Men hur kan det komma sig att vajern hoppar ur sin bana inne i reglaget?

Se bild #8 och #13
mitt NX reglage gjorde så också, skulle gissa på dålig kvalité faktiskt då nästan allt i reglaget är gjort i plast.
eller en dålig konstruktion bara.
jag bytte till gx reglaget rätt omgående och hade aldrig det bekymret sen igen.
nu har jag AXS och slipper vajer helt vilket är helt underbart :)

mitt NX reglage gjorde så också, skulle gissa på dålig kvalité faktiskt då nästan allt i reglaget är gjort i plast.
eller en dålig konstruktion bara.
jag bytte till gx reglaget rätt omgående och hade aldrig det bekymret sen igen.
nu har jag AXS och slipper vajer helt vilket är helt underbart :)
Tack då ska jag prova det. Ca 400kr för nytt reglage känns rätt ok.

Använde du någon form av liner när du drog igenom vajern/höljet i ramen?
Gick det smidigt?

Efter en hel del skruva de verkar det som om jag fått in växlarna ändå och kan trampa bakåt rätt bra utan att kedjan knagglar eller hoppar vid bakåttramp. (vid snabbare och längre bakåttramp hoppar kedjan dock ner)
Vekade vara H-skruven som var boven.

Däremot hoppade vajern i reglaget ur sin bana vid 3-4 tillfällen när jag mekade (mest i början). Nytt gx reglage på väg.

B-skruven tyckte jag var bättre att ställa in rätt utan plastbiten och sikta på 3mm avstånd mellan kuggarn.

Har inte vart så haj på växlarna förut, men fick en helt annan känsla för felsök nu.

Men blir nog att spara ihop till 11 delat alt byta till shimano xtr reglage och xtbakväxeln.

Tillbaka
Topp