Sram Red 2012 framväxel

Vagueism

Aktiv medlem
Sram Red 2012 framväxel
Hej!

Jag har problem med min SRAM RED framväxel (från 2012). När jag växlar upp på stora klingan tappar jag kedjan (ibland), särskilt om jag på tyngsta växlarna på kassetten. Samtidigt kan det krångla att komma upp på klingan om jag ligger på lättaste bakväxlarna.

Nån som minns ifall det brukar vara problem? Finns det nåt fix?

Cykelverkstaden jag gick till lyckades inte lösa problemet helt. Och min derailleur är från Ebay så jag vet inte om den är helt ok.

Behöver man t ex SRAM:s egna klingor för deras växelsystem? Nu har jag Stronglight.

Är Shimanos framväxlar kompatibla med SRAM 2x10, som sista utväg?

Sram Red 2012 framväxel
Stronglight gör ju inte de bästa klingorna gällande hur de växlar...
Jag skulle ha bytt till orginal faktiskt...

Sram Red 2012 framväxel
Lär dig hur växlar fungerar och hur du justerar dem, om du inte har koll redan. Kolla tex Parktools mektips. Det är enkelt, snabbt och du kommer ha oändligt mycket nytta av det.
Sedan bör du fundera på om något är slitet? När bytte du vajrar sist? Är kedja, kasett och klingor ok?
Det är inte fel på Sram Red-framväxel eller Stronglight-klingor generellt, men dina kan ju vara slitna eller trasiga.

Lycka till!

Sram Red 2012 framväxel
Till att börja med skall du inte växla upp till stora klingan vare sig om du ligger på största eller minsta bak.
Trillar kedjan av utåt, så skall du ställa ytterlägets stoppskruv.
Går kedjan inte upp på stora, så skall du justera vajerspänningen.
Hjälper inget av det, så är växeln monterad fel i höjd eller vinkel, eller så är växelföraren defekt.

Sram Red 2012 framväxel
Vi har ju redan hörts via Messenger, men postar ändå detta här om någon annan hittar tråden senare med liknande funderingar:

Om framväxeln är just från gruppen som kallades Red 2012 där Yaw introducerades så skall de växla betydligt bättre med Srams egna klingor. Minns att åtminstone Specialized och kanske flera cykeltillverkare som på hojar med Shimano körde tredjepartsvevar fortfarande körde Srams vevar eller åtminstone klingor på cyklar med deras grupp. Yaw brukar är också vara känsligare än "vanliga" framväxlar för rätt inställning, är inte vinkeln mellan växel och klingor exakt rätt blir det lätt kedjetapp.

Är det Red från innan introduktionen av Yaw så var den framväxeln ökänt dålig. Buren var i titan vilket gjorde den lätt men den flexade så pass mycket att alla proffsteam sponsrade av Sram nedgraderade framväxeln till Force. Framväxel från Shimano fungerar också bra.

Senast ändrad:
Sram Red 2012 framväxel
Låter som Mayhem skriver i sista stycket att du har den gamla Redväxeln med titancage. Lätt men sämst, så bara att ersätta med en ny med yaw eller valfri annan :)

Sram Red 2012 framväxel
Har nu fått se bilder på framväxeln i fråga som verkar vara från den allra första generation av Red, dvs till och med före den flexiga titanburen. Borde gå att ställa in korrekt då tycker man men vet inte hur bra växlingsramper Stronglight klingorna har.

Som sagt, kom förbi med hojen när du är hemma igen så skruvar vi lite! Finnes även överbliven uppsättning Sram Red 2012 klingor och en Tiagra framväxel att experimentera med om det skulle behövas.

Senast ändrad:
Sram Red 2012 framväxel
Innan du slänger ut pengar på en ny växel så tycker jag du ska kolla de enkla (och gratis) grejerna.
Jag kör Red Yaw med fel klingor, märker ingen skillnad mot orginalklingorna.

Sram Red 2012 framväxel
Så här ser den ut

Bilagor

• 10319B26-D666-4B55-8D7A-4A82E5D8BF0F.jpeg
    10319B26-D666-4B55-8D7A-4A82E5D8BF0F.jpeg
    41.6 KB · Besök: 107
Sram Red 2012 framväxel
Det där är den andra versionen, första hade titancage och sen kom den med alucage som på bilden. Sådan proffsen körde med. Den borde funka, är yttre delen rak och inte utbuktad eller något sådant?

Tillbaka
Topp