Sram red etap eller Campa SR eps

Går i köptankar att investera i en De Rosa Protos nästa år. Vill ha elektroniska växlar och sneglar lite år campagnolo grejer eftersom det är en italiensk hoj. Hur är campa super record eps jämfört med sram red etap? Tex är ju batteriet på sram mindre och mer diskret.

Enkelt! Campa har tyvärr släpat efter de senaste åren. Tekniskt är därför Shimano och Sram bättre. Hjärtat finns kvar i Campa. Frågan är bara hur länge hjärtat orkar streta vidare? Jag uppgraderade min Cervélo till Sram eTap våren 2016 från mekanisk Shimano. Väldigt enkelt att själv installera och ställa in växlarna. Otroligt precisa växlingar. Många fördelar gentemot Shimanos och Campas elektroniska system såsom trådlöst, intuitiv växling (du lär dig den på någon sekund/minut), inga problem att hitta rätt växel med långfingrade handskar då det bara finns en paddel, enklare batteriladdning, kan skifta batteri mellan bak och framväxel om man får slut på kräm mitt i en tur, etc. Men, det är ytterst sällan som man behöver ladda batterierna. Har du en Garmin Edge så får du i den upp batteristatus, växel, antal växlingar, etc.

Lycka till!

/Anders

Enkelt, klart du ska ha SR eps på en De Rosa.
Enda fördelen med etap e väl att det ser cleant ut utan kablage. Just d gillar jag iofs men i övrigt, nä det e ju trots allt sram.
Sr eps kan du ju ha batteriet i stolpen så hur stort batteriet är har ju egentligen ingen betydelse om det inte syns eller för viktens skulle eventuellt om du ska bygga så lätt som möjligt men då köper man vill inte elektroniska växlar alls antar jag.

Sen kan man ju fundera på om de gram en Super Record sparar över en Record är värda pengarna :-)
(Det är väl upp mot 60000kr/kg ungefär - och en manuell Record väger väl mindre än en elektrisk Super Record.)
Men på vikt och pengar är ju eTap självklar :-)

Om jag nu kör sram etap skulle man ju kunna skoja till det och köra campas bora ultra hjul. Eller blir det bara ännu värre att blanda sram komponenter med campa hjul?

Viktor Bergsgeten sa:
Går i köptankar att investera i en De Rosa Protos nästa år.
I nr 12/2014 av tidningen Tour testades De Rosa Protos
2_0c54b83a6f.jpeg

I samma nummer testades även 12 cyklar med alu-ram och Basso Diamante.

Här är en del av testresultaten för De Rosa Protos och Basso Diamante.
För jmf har jag tagit med motsv testvärden för Rose Xeon RS från det här testet i Tour 10/2014 liksom Colnago V1-R, Sarto Energia och Colnago C60.
Ram                   Vikt          Stab.   Stab.     Vevparti-  Komfort  Komfort       Betyg
                      ram/gaffel    ram     gaffel    styvhet    ram      gaffel        ram
                        gram        Nm/°    N/mm       N/mm      N/mm     N/mm
                                   (   högre  =  bättre   )     (      lägre = bättre        )

De Rosa Protos         1135/427      83      40         56        198        96         2,6

Basso Diamante         1027/404      96      59         57        209       123         2,0
Colnago C60            1229/471      92      48         60        229       104         2,3
Colnago V1-R            961/429      95      59         65        183       104          -
Rose Xeon RS           1134/323      98      55         51        119        70         1,6
Sarto Energia           936/358      84      55         57         91       107          -

Obs:
Tyska betyg: http://sv.wikipedia.org/wiki/Utbildning_i_Tyskland#Betyg. Läs mer om hur Tour gör sina tester här, eller på engelska här.

Tours tester innehåller mycket mer än raderna ovan, så varför inte köpa det och läsa hela testet själv?
Testet av De Rosa Protos finns här.
Om tyskan skulle vara ett problem finns testet översatt till engelska i den digitala e-tidningen Tour International 1/2015 för 2,99 €.
TOUR-INT_01-15_ipadcover_lores-300x391.png

/Håkan

HåkanC sa:
Viktor Bergsgeten sa:

/Håkan
Håkan, du börjar likna en spambot för Tour. Det efterfrågades vad jag såg ingen testfakta för De Rosa Protos, utan tråden handlade från första inlägget om Campa EPS vs Sram ETap.

Crossmax sa:
HåkanC sa:
Viktor Bergsgeten sa:

/Håkan
Håkan, du börjar likna en spambot för Tour. Det efterfrågades vad jag såg ingen testfakta för De Rosa Protos, utan tråden handlade från första inlägget om Campa EPS vs Sram ETap.

Sssschhhh...
Väck inte den Björn som sover annars kommer det en Tourtest om grupper ihop med en länk till Wikipedia om omvänd tysk betygsättning...

Crossmax sa:
HåkanC sa:
Viktor Bergsgeten sa:

/Håkan

Det är väl bra att han delar med sig om en relevant åsikt gällande cykeln.

Senast ändrad:
Philan sa:
Crossmax sa:
HåkanC sa:
Viktor Bergsgeten sa:

/Håkan

Det är väl bra att han delar med sig om en relevant åsikt gällande cykeln.

+1. HåkanC vill inget illa. Om man sen väljer att lita på tours tester eller inte är en annan fråga.

Nu är det tyska tester vi pratar om, tyskar gör inga fel möjligen att "The European tour 39-45" inte var så lyckad men därefter ordnung muss sein

Över en viss prisnivå är ju de flesta cyklar väldigt bra. Vad man väljer för märke på ram och komponenter handlar ju snarare om något annat som inte går att mäta i diverse tester. Säg till den som köpt en fin italiensk sportbil att Porsche egentligen är "bättre" - egentligen helt irrelevant fråga tycker jag. För egen del skulle jag antagligen hellre köpt mekanisk Super Record till en De Rosa men det är ju min åsikt - du skall ju välja vad som känns bäst för dig.

Sram rep eTap är betydligt billigare än SR EPS men om pengar inte är några bekymmer så hade jag valt Campa alla dagar i veckan till en De Rosa. Gärna med Campagnolo Bora hjul.

Jag är lockad av eTap och har funderingar på att sätta det på ett framtida bygge, men skulle jag byggt en De Rosa landsvägshoj så skulle jag köra på Record eller Chorus EPS om SR var utanför budget.
Skillnaden mellan Record och Super Record är försvinnande liten.

En nackdel med Chorus EPS är att det kör EPS v2 och således inte kan köra MyCampa appen t.ex.

Funderar själv i samma banor och för mig verkar V3 - bättre men absolut dyrare då det krävs minst Record för att få det.

Skulle budget tillåta skulle jag köpa Record EPS pga V.3 eftersom jag håller med om att skillnaden mot SR EPS är väldigt liten.

micro553 sa:
En nackdel med Chorus EPS är att det kör EPS v2 och således inte kan köra MyCampa appen t.ex.
"Internetfakta" är ju att så länge man byter både batteri och DTI till v3 så ska det gå att få funka att blanda v2 och v3.
Om det stämmer? Fråga inte mig :-)

emmer sa:
"Internetfakta" är ju att så länge man byter både batteri och DTI till v3 så ska det gå att få funka att blanda v2 och v3.
Det är väl bara just batteriet och kopplingsdosan som överhuvudtaget uppgraderats sedan första EPS släpptes? Vad jag förstår är dock dessa inte kompatibla med Chorus EPS då man precis som för tidigare Athena EPS (som nu utgått) använt sig av andra kontakter för att medvetet förhindra blandning av delar.

Mayhem sa:
emmer sa:
Det är väl bara just batteriet och kopplingsdosan som överhuvudtaget uppgraderats sedan första EPS släpptes? Vad jag förstår är dock dessa inte kompatibla med Chorus EPS då man precis som för tidigare Athena EPS (som nu utgått) använt sig av andra kontakter för att medvetet förhindra blandning av delar.

Undrar hur det ligger till.

Record EPS blir över min budget men Chorus EPS kanske - speciellt om ovan inte stämmer.

Kan hålla med om att Campa är en bättre match för en De Rosa rent estetiskt.
Jag skaffade min första De Rosa i våras och stod också i valet och kvalet. Förnuftet segrade och det blev eTap. Har inte ångrat mig.
F.ö. är det intressant att någon postade ett gammalt test från tyska "Tour". Som bekant har De Rosa precis släppt en ny tappning av Protos. Antagligen är den förbättrad. Men vem vet...

IMG_0232.JPG

Senast ändrad:
Mayhem sa:
emmer sa:

Precis så. Även eps v1 går att uppgradera till v3 genom att byta till v3 batteri och dti.

båtbensbudet sa:
Mayhem sa:
emmer sa:

Precis så. Även eps v1 går att uppgradera till v3 genom att byta till v3 batteri och dti.

Ska jag tolka det som att Chorus EPS V2 går att uppdatera till V3 med nytt batteri och ny DTI? Eller går det inte?

Efter noga överväganden så kör jag på en Protos - 17 med campa sr eps och med Bora ultra hjul med 35 profil ( vågar inte 50). Tyvärr kan jag ju inte skylla på hojen då när jag blir avhängd.

Viktor Bergsgeten sa:
Efter noga överväganden så kör jag på en Protos - 17 med campa sr eps och med Bora ultra hjul med 35 profil ( vågar inte 50). Tyvärr kan jag ju inte skylla på hojen då när jag blir avhängd.

Grymt!

Jag kör Bora (One) 50 tub på min Colnago och har inte haft några problem vid kantvind samt att hjulen känts lätta och fina även vid klättring.

micro553 sa:
båtbensbudet sa:
Mayhem sa:
emmer sa:

Ska jag tolka det som att Chorus EPS V2 går att uppdatera till V3 med nytt batteri och ny DTI? Eller går det inte?

Sorry mitt uttalande avsåg endast Record / Super Record. My bad

Det går alltså inte, vad jag förstått iaf..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp