SRAM Rival 1 vs Apex 1 - värt pengarna?

Ska köpa hoj och väljer mellan Rival 1 och Apex 1, annars identiska cyklar. Frågan: tycker ni det är värt att lägga 3k extra för att få Rival 1?

Har förstått det som att största skillnaden är vikten då Apex 1 har hög funktion.

Skiljer ca 240 gram varav ca 200 i vev/klinga. Har jag för mig.

Edit: läste slarvigt att det var Force1 vs. Rival1 grupp som jämfördes. Alltså grupp med CF vevparti jmf med alu. Sorry :)

Senast ändrad:
Dom viktsiffrorna tror jag inte på ens med excelark oxå bilder på vågar.
(Rival1 väger väl 750-800gr och att då Apex1 (vare sig den äldre bisarra 4-ekrade eller någon ur S-serien) skulle väga över kilot är orimligt. De (Apexvevarna) är ju baserade på Truvativ Elita och borde oxå väga runt 8hg. Däremot är de inte lika styva som Ribalvevan.)

Jag jämförde rival1 vev med en såndär S vev, minns inte helt beteckning. Skiljde en 20gram ungefär.

En stor nackdel med Apex1 är att det har en helt egen asymmetrisk BCD. Det gick åtminstone inte för ett år sedan att hitta vettiga alternativa klingor. Endast SRAMs egna som är dyra och finns i få storlekar.

Manurhin2 sa:
Kör Apex 1 på crossen , dock quarqvev.
Imponerad av funktionen för att vara instegsgrupp
M
Har oxå en Apex1 hoj i hushållet och tycker den funkar bra nog.

(Dock med S-series -vev (350?), vilket verkar vara standard från SRAM numera.]
[Så till de som har svårt att hitta klingor till "bizarrveven" säger vi: "-Vänta bara...." :-) ]

c_lindblad sa:
Ska köpa hoj och väljer mellan Rival 1 och Apex 1, annars identiska cyklar. Frågan: tycker ni det är värt att lägga 3k extra för att få Rival 1?

Har förstått det som att största skillnaden är vikten då Apex 1 har hög funktion.

Möjligtvis är det mer psykologi än mekanik men jag skulle välja Rival 1.

Tillbaka
Topp