SRAM Rival eTap vs Ultergra di2

3dx

Medlem
Hej,

Jag ska införskaffa mig en ny cykel. Kör idag en domane med 105 grupp.
Jag velar deluxe mellan di2 eller nya eTap Rival.
Valet står mellan nedan cyklar. Tips och tankar?

Etap:

di2:

Både är reserverade och kommer in i lager om några veckor. Så möjlighet till klämma och känna finns inte just nu.

Kashew

Aktiv medlem
Min hjärna får stack overflow när jag testar vänners sram system så jag hade hållt mig till shimano om det är vad du är van vid.

glitch

Aktiv medlem
För mig hade ergonomin varit avgörande. Men sen är väl eTap trådlöst eller hur medan Shimano envisas med sladdar överallt. Det är ett stort plus tycker jag så om man inte har särskilda preferenser kring reglagen hade jag kört Sram.

Manurhin2

Aktiv medlem
Sannolikt är väl Ultergra ett snäpp upp mot Rival.
Om du kommer vara nöjd med hjulen på Ultegracykeln så är prisskillnaden värt annars inte.

3dx

Medlem
För mig hade ergonomin varit avgörande. Men sen är väl eTap trådlöst eller hur medan Shimano envisas med sladdar överallt. Det är ett stort plus tycker jag så om man inte har särskilda preferenser kring reglagen hade jag kört Sram.
Det är precis därför jag velat. Ergonomi är de nästan identiska. Kabeldragningen är minimal på båda. Men just att shimano är trådat och ett batteri är jag sugen på trådlösa eTap med avtagbara batterier om mer uppkopplingsmöjlighet till app. Dock vet jag med mig själv att jag kommer tröttna på uppkoppling och ladda kommer jag göra i garage ändå. Så den lyxen är den samma. Jag känner mer att jag inte vill gå på något ”billigt” som jag inte kan utvecklas med. Det är ju ändå 50’+ som de kostar.

glitch

Aktiv medlem
Du behöver nog inte oroa dig om din utvecklingspotential med någon av hojarna.
Hellre då också köpa den billigare och komplettera med effektmätare och kanske mer aerohjul på sikt :)

3dx

Medlem
Du behöver nog inte oroa dig om din utvecklingspotential med någon av hojarna.
Hellre då också köpa den billigare och komplettera med effektmätare och kanske mer aerohjul på sikt :)
Effektmätare kan man köp till SRAM som är integrerat. Så är effektmätare det jag behöver för utveckling så är ju svaret SRAM, eller?

HåkanC

Aktiv medlem
Förutom att reglage och växlingsrörelser skiljer så skiljer ju även utväxlingarna en del
SRAM har ju ett större omfång men även större steg mellan växlarna trots 12-delat
Kolla här: 46/33 10-36_12 jmf 50/34 11-34_11
Personligen tycker jag att 11-delat 11-34 har onödigt stora steg, åtminstone för cykling på (sand, grus, asfalt, betong-)vägar
Att de små "kedjehjulen" hos SRAM ger större förluster (läs mer här) tror jag inte spelar ngn större roll i praktiken i det här fallet. Åtminstone inte i praktiken lika stor upplevd skillnad som utväxlingsskillnaden, även om förlusterna (mer än?) väger upp viktskillnaden.
Personligen kan jag tycka att även 50 11 är en onödigt tung utväxling för en sådan här cykel, det är ju ingen tävlingscykel. Behövaer man inte 34an kan det bli en hel del bättre med 12-32 istf 11-34 kolla här: 50/34 11-34 jmf med 50/34 12-32
50 12 är ändå en hel del tyngre jmf med tyngsta tillåtna juniorutväxling och juniorerna brukar trots det klara av att hålla över 40km/h, åtminstone på VM!
Så åtminstone för mig överväger fördelarna med 12-32, men på de flesta ställen skulle även jag klara mig ännu bättre med 12-28.

GoranS

Aktiv medlem
Håller med HåkanC om att 34 fram och 34 bak är en utväxling som man om man bor i Sverige sannolikt inte kommer att ha någon större nytta av. Bättre med en lite tätare stegad kassett. Sen är det ju ingen jättestark att byta kassett om man köper en cykel i den prisklassen. 34-kassetten kan du ju slänga på om du ska till bergiga trakter och cykla alt. sälja.

cerro

Aktiv medlem

3dx

Medlem
Blev avancerade svar 🙂

Klingorna och dess storlek är jag med på nu, frågan är då kvalitén på de olika?
Är det samma möjlighet att köpa till hjul för både shimano och SRAM? Andra för och nackdelar?

Dubadai

Medlem
Med tanke på prisskillnaden hade jag nog körd på SRAM.

Kör Ultegra Di2 på 2 cyklar här hemma, och har Shimano på tjejens cyklar också, och hade jag inte varit så inbiten i deras system så hade jag nog gått över till SRAM. Främst för att jag tycker att det känns smidigare om man ska bygga själv, man kan byta ut batterierna och inte kanske stå där innan en tur utan laddat Di2 osv.

Blir intressant att se vad Shimano kommer kontra med, med tanke på att nya Rival är motsvarande 105, fast elektroniskt.

Dubadai

Medlem
Blev avancerade svar 🙂

Klingorna och dess storlek är jag med på nu, frågan är då kvalitén på de olika?
Är det samma möjlighet att köpa till hjul för både shimano och SRAM? Andra för och nackdelar?
Gällande hjulen så är det inga problem oavsett vad du väljer.

DT Swiss t.ex. har så du kan byta mellan Shimano och SRAM inom någon minut genom att ha en bakhubb som går att byta på ett ryck :)

HåkanC

Aktiv medlem
Behöver man fler alternativ? 10-28 ger väldigt tight kassett om man gillar det.
46 fram och 10 på kassetten ger en väldigt hög utväxling, onödigt hög tom, den är ju tyngre än jämförbara mer traditionella utväxlingar som 50 fram och 11 på kassetten, liksom även med 53 fram och 12 på kassetten.
Varför betala xtra för 12-delat om den sista växeln aldrig används?
Och som jag skrev redan i #12 ger 10-36 kassetten även glesare utväxlingar och större steg trots 12-delat jmf med den onödigt glesa 11-delade 11-34 kassetten hos den Shimano utrustade Domane-cykeln.

Har Shimano fått till 12 vxl med el nu 2021?
Det verkar åtminstone vara på gång
Exclusive | New Shimano Dura-Ace spotted

HåkanC

Aktiv medlem
Om du använder tyngsta växeln med en kadens >90 är det riktigt imponerande,
åtminstone om det är på slätan och inte i (branta) nedförsbackar.

3dx

Medlem
Med tanke på prisskillnaden hade jag nog körd på SRAM.

Kör Ultegra Di2 på 2 cyklar här hemma, och har Shimano på tjejens cyklar också, och hade jag inte varit så inbiten i deras system så hade jag nog gått över till SRAM. Främst för att jag tycker att det känns smidigare om man ska bygga själv, man kan byta ut batterierna och inte kanske stå där innan en tur utan laddat Di2 osv.

Blir intressant att se vad Shimano kommer kontra med, med tanke på att nya Rival är motsvarande 105, fast elektroniskt.
Jag är med dig. Men det är just som du säger att Rival är motsvarande 105 (105 som jag har idag) jag vill att det ska var skillnad uppåt när jag köper en ny cykel. Men det är det troligen ändå då nuvarande är 6 år gammal…

Bengt-re

Aktiv medlem

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag är med dig. Men det är just som du säger att Rival är motsvarande 105 (105 som jag har idag) jag vill att det ska var skillnad uppåt när jag köper en ny cykel. Men det är det troligen ändå då nuvarande är 6 år gammal…
Det är relativt liten prisskillnad uppåt från Ultegra till Red etap axs om du vill ha fingrupp.

HåkanC

Aktiv medlem
Problemet med SRAM 12-delat är att det inte finns särskilt många alternativ, alla verkar dessutom börja på 10. Ån så länge åtminstone.
Jo, men då är de ju 9-delat i praktiken eftersom de två minsta kuggarna är oanvändbara. 34an är väl inte heller så användbar så varför inte tjacka 8-delat med klokt vald kassett istället.
Hur du kom fram till att 12-delat minus två blir 9 och sedan 8 förstår jag inte
Men jag tycker att 12-delat kan bli bättre (jmf med 11-delat),
men inte till vilket pris som helst och då med kassetter/vevpartier som har utväxlingar som även passar oss klena motionärer (eller borde det stå MIG där?)
Dessutom verkar de 12-delade slitdelarna från SRAM vara onödigt dyra, tex verkar en 12-delad rivalkassett kosta mer än dubbelt så mkt som en 11-delar Shimano 105-kassett. Varför då?

HåkanC

Aktiv medlem
+1, 46-10 är bra för utförskörning. där man normalt använder tyngsta växeln. Varför ligga på tyngsta på slätan @HåkanC ?
Hur snabbt och hur ofta trampar du så snabbt?
Även på min gravelcykel har jag tyngre utväxling än vad juniorer som tävlar får ha,
dvs de som klarar av att hålla över 43 km/h i medelhastighet under en hel tävling, det är även efter att jag har byggt om den från 11=>12 som minsta.
Varför skall jag, likasom andra mer eller mindre lika slöa och otränade motionärer, betala så mkt mer för en xtra växel som kommer att användas såpass lite?

cerro

Aktiv medlem
HåkanC: För att alla alltid vill ha mer, större spann, mer aero, lättare, nyare, bättre, snabbare och så vidare?

Använder min 10a kanske ett par gånger per runda eller något i den stilen.

Angående priser är Rivalkassetten mer komplicerad än en 105 kassett och 1 drev till som ska få plats på samma bredd. Jämför med mtb där Sram GX 10-50 är rätt mycket dyrare än Sram NX 11-50.

HåkanC

Aktiv medlem
HåkanC: För att alla alltid vill ha mer, större spann, mer aero, lättare, nyare, bättre, snabbare och så vidare?
Skulle jag betala så mkt mer för en växel till så skulle jag vilja att den var minst lika användbar som mina nuvarande växlar.
Är det verkligen så konstigt att vilja det?

Angående priser är Rivalkassetten mer komplicerad än en 105 kassett och 1 drev till som ska få plats på samma bredd. Jämför med mtb där Sram GX 10-50 är rätt mycket dyrare än Sram NX 11-50.
Nja, i verkligheten är det ju väldigt sällan ett försäljningspris har ner än avlägset med tillverkningskostnad att göra. Priset visar snarare vad "marknaden" tål.
För så länge de kan sälja en 12-delad kassett för mer än dubbelt så mkt som en 11-delad finns det ingen anledning för dem att sänka priset.
Eller hur?
De vore ju idioter om de inte håvade in en större vinst när, och så länge, det går.
Och idioter är de ju inte!

The Knife

Medlem
Cyklar själv med SRAM Red Etap AXS och är sjukt nöjd. Det mesta har nämnts förutom det utomordentligt härliga elektroniska lilla robotljud som hörs när man växlar upp eller ner mellan klingorna. Tänk Robocop när han går omkring! Växingen aktiverar du genom att trycka in både vänster och höger reglage samtidigt. Kan det bli coolare? 48/35T med C12. Hmm. Händer att man ligger och trycker högsta växeln på rakorna, men mest för att jag inte gillar att benen skall gå som pistonger. Ser mer värdigt ut med en långsammare rörelse :-). Skämt åt sido. Tänker man kommer dit så småningom i takt med att benen byggs upp muskelärt. Näst högsta har jag god användning av.

Batterierna väger 50gram ! Där finns således potential till lättning. Väntar med spänning på när SRAM släpper light-version.

Kan tyvärr inte jämföra med Shimano annat med min gamla XTR grupp till min gamla MTB. Känner inte att det är ngt jag saknar.

DI2 skall väl annars vara det just nu lättaste paketet om vikt är en grej.

Senast ändrad:

superdea

Aktiv medlem
Har den senaste veckan haft rätt många tillfällen då jag önskat tyngre växlar än 50/11 och 52/11, långa partier i medvind/nedför där kadensen under flera tillfällen passerat 105 och drt är inte optimalt för min del. Det är väl toppen att ha fler växlar att ta till när man vill öka nedför eller i medvind

glitch

Aktiv medlem
Båda kommer vara ett lyft mot din 105 grupp idag. Stirra dig inte blind på hierarkin på grupperna enligt marknadsmaterialet.
Nån länkade ett blindtest från gcn där de skulle gissa om det var 105 eller Dura Ace på cykeln och det var snudd på omöjligt.
Med el suddas hela friktionsdelen som är den som gör mest för känslan ut.

Glöm kassettsnacket, båda kommer du kunna cykla dig trött på och båda kommer du kunna byta kassett på enkelt.

Mest pang för pengen är i mitt tycke Sram cykeln som kompletteras med effektmätare och hjul. Funktionsmässigt kommer båda funka superbra och växla superbra så grubbla inte på det.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag har tempopinnar jag tar på och av där jag styr växlingen sekventiellt på högerreglaget och min garmin med vänsterreglaget, det hade jag inte velat vara utan. Är det inget man vill ha hade jag gått på Sram.

3dx

Medlem
Båda kommer vara ett lyft mot din 105 grupp idag. Stirra dig inte blind på hierarkin på grupperna enligt marknadsmaterialet.
Nån länkade ett blindtest från gcn där de skulle gissa om det var 105 eller Dura Ace på cykeln och det var snudd på omöjligt.
Med el suddas hela friktionsdelen som är den som gör mest för känslan ut.

Glöm kassettsnacket, båda kommer du kunna cykla dig trött på och båda kommer du kunna byta kassett på enkelt.

Mest pang för pengen är i mitt tycke Sram cykeln som kompletteras med effektmätare och hjul. Funktionsmässigt kommer båda funka superbra och växla superbra så grubbla inte på det.
Gillar det du säger. Jag är 99% säker efter läst och googlat ytterligare. 🙂

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer