SRAM Rival eTap vs Ultergra di2

Jag tror denna

Screenshot_20210614-173807_Chrome.jpg

Nästan.
Ni övertygade mig med era tankar:

Så ja… nu är sl6 eTap försenad, vilket jag kände på mig. Jag får vänta minst en månad till. Men sl7 di2 kan jag köpa idag till ett riktigt bra pris. Så nu skiljer inte priset mer än en liten summa, så priset är inte ett issue. Nu var jag inställd på trådlöst… Men det hade varit trevligt med en ny cykel nu?

alla dessa beslut ??

Hmm, shimano vs SRAM ?

Så ja… nu är sl6 eTap försenad, vilket jag kände på mig. Jag får vänta minst en månad till. Men sl7 di2 kan jag köpa idag till ett riktigt bra pris. Så nu skiljer inte priset mer än en liten summa, så priset är inte ett issue. Nu var jag inställd på trådlöst… Men det hade varit trevligt med en ny cykel nu?

alla dessa beslut ??

Hmm, shimano vs SRAM ?

Bättre en fågel i handen än tio i skogen. Köp den som finns, framförallt om du får ett bra pris på den. ?

Håller med, trist att få hem en ny cykel som får rulla en månad innan den ska upp på trainern hela vintern ;) Kör på Di2 om den finns nu!

En månad!?! Jag har tänkt köra tills isen ligger på vägarna? Och då får MTBn ta över.

Kanske jag fastnar för trainer, har dock inte gjort det de två senare försöken.

En fråga som slog mig nu; hur länge på säsongen kör ni landsvägscykel på vägarna? Hoppar ni in på trainer för att det är för kallt eller att det skulle skada cykeln?

alla dessa beslut ??

Hmm, shimano vs SRAM ?
Kan du inte få hem nästa modell snabbt? Red axs ......

En månad!?! Jag har tänkt köra tills isen ligger på vägarna? Och då får MTBn ta över.

En fråga som slog mig nu; hur länge på säsongen kör ni landsvägscykel på vägarna? Hoppar ni in på trainer för att det är för kallt eller att det skulle skada cykeln?

Haha, jag brukar nog köra september ut, så fort löven börjar falla på vägarna så blir det snabbt halt som fan om det är det minsta blött... så då går jag över till grus/trainer

Hoppar på trainern främst för att få in lite struktur på passen, sen ut på långpass på helgerna utefter väder.

Jag gillar inte att frysa, så allt under 6-8 grader ungefär är inne för min del.

Tycker trainer är helt okej, så länge man är inställd på vad det är. Jag gillar att det tar 5min att kliva på och av, man kanske kör lite intervaller, kollar YouTube, osv. Sätter mig sig däremot och hoppas på att det ska vara lika roligt som att köra ute, då tröttnar man på 2min... Man får se det som en del av träningen för att det ska vara ännu roligare att cykla sen när man antingen kör utomlands under våren, eller när solen kommer fram i maj i sverige ;)

alla dessa beslut ??

Hmm, shimano vs SRAM ?
Win-win! Du får cykeln nu och du slipper fucking SRAM (y)

Gällande hur länge man kör landsvägscykel på vägarna; En Domane går finfint året runt! på med ett par Bontrager GR1 40mm när det börjar bli mer blött än torrt, sänk trycket och bara köööör!

45 mil senare. Wow vilken cykel!
Smidigt att kunna växla på ”hornen” med. Jag ska dessutom koppla in så jag kan köra trådlöst för att skifta sidor på garmin. Ska bara klura ut hur jag smidigast kopplar in enheten.

Och hjulen älskar jag, precis lagom?

Och så här några år senare...
Min sambo behöver nytt och har problem med artros i fingrarna då elektroniskt är grejen...
Vi var i Koblenz i maj och provcyklade CF8 Di2 men funderar på om CF 7 med Sram Rival AXS funkar lika bra.

red justerat länk.

Senast ändrad:
Och så här några år senare...
Min sambo behöver nytt och har problem med artros i fingrarna då elektroniskt är grejen...
Vi var i Koblenz i maj och provcyklade CF8 Di2 men funderar på om CF 7 med Sram Rival AXS funkar lika bra.

Då länken inte blev bra skall jag uppdatera med nya länkar...

Skillnaden egentligen är väll att man växlar upp och ner på vänster och höger på SRAM samt dubbelt (?) för klingan fram (?)

Jag föredrar shimano för enkelheten att växla och de extra knapparna på hoodsen för att koppla mot cykeldator.

Skillnaden egentligen är väll att man växlar upp och ner på vänster och höger på SRAM samt dubbelt (?) för klingan fram (?)

Jag föredrar shimano för enkelheten att växla och de extra knapparna på hoodsen för att koppla mot cykeldator.
Tack! Har aldrig provat Sram så det var bra info!

Du kan ställa in det själv, precis som du vill. Du kan till och med låta växeln sköta framväxeln själv och inte bry dig.

Jag tycker SRAM är mycket lättare att hantera, och extraknapparna sätter du ju där du vill ha dem,.

SRAMS lösning funkar skitbra. Var lite skeptisk först då jag kom från Shimano DI2 men man vänjer sig på nolltid och det hela funkar mycket bra. På gamla Di2 som jag hade hände det att man råkade klicka på fel knapp vilket man inte riskerar med SRAM.

Ultracyklaren Christoph Strasser gnällde lite på SRAM att det krävs två händer för att kunna växla genom kassetten - när han är ute på långa self supported lopp är det mycket fipplande med mat, navgation, kläder osv. och då tyckte han Shimano var bättre för han hade "en hand fri" medan han med SRAM behövde båda händer på styret vid t.ex. en klättring eller dylikt.
Det är dock en extremt specifik situation och för egen del inget problem samtidigt som SRAMS lösning med allting helt trådlöst och externa batteripack är totalt överlägset (för mig).

SRAMS lösning funkar skitbra. Var lite skeptisk först då jag kom från Shimano DI2 men man vänjer sig på nolltid och det hela funkar mycket bra. På gamla Di2 som jag hade hände det att man råkade klicka på fel knapp vilket man inte riskerar med SRAM.

Ultracyklaren Christoph Strasser gnällde lite på SRAM att det krävs två händer för att kunna växla genom kassetten - när han är ute på långa self supported lopp är det mycket fipplande med mat, navgation, kläder osv. och då tyckte han Shimano var bättre för han hade "en hand fri" medan han med SRAM behövde båda händer på styret vid t.ex. en klättring eller dylikt.
Det är dock en extremt specifik situation och för egen del inget problem samtidigt som SRAMS lösning med allting helt trådlöst och externa batteripack är totalt överlägset (för mig).
Tack!
För oss som aldrig varit inne på Sram, finns det nåt bra ställe att förkovra sig på egen hand?

Tack!
För oss som aldrig varit inne på Sram, finns det nåt bra ställe att förkovra sig på egen hand?

Inte så mycket att förkovra sig i - det hela är plättlätt.

Alla växlar använder samma typ av batteri så man kan enkelt ha med reserver eller om bakväxeln skulle ta slut kan man flytta bak framväxelbatteriet.
laddas enkelt med laddare med usb kontakt så du inte behöver koppla på cykeln.
Allt är trådlöst så inga kablar som ska dras.
Alla AXS produkter är kompatibla så du kan enkelt bygga på med andra delar. Kanske vill du köra 1*12 med en xplr bakväxel istället, inga problem bara konfa om systemet.

Det finns trådlösa "blips" som är sattelitknappar för att sätta var du vill t.ex. tempostyren, spurtknappar, på ovansidan styret osv.
i axs appen gör du smidigt alla finjusteringar, konfar växlarna, kan få ut en massa data om fina växlingar mm.

Shimano använder fortfarande delvis kablage, vakväxeln är "hjärnan", batteriet är internt, sattelitknappar går med kabel och kräver Ultegra eller högre, appen inte lika clean osv.

Ser inga fördelar med Shimano faktiskt.

I somras på landet hade jag glömt ladda racern, då tog jag bara batterierna från graveln :) easy peasy liksom.

Inte så mycket att förkovra sig i - det hela är plättlätt.

Alla växlar använder samma typ av batteri så man kan enkelt ha med reserver eller om bakväxeln skulle ta slut kan man flytta bak framväxelbatteriet.
laddas enkelt med laddare med usb kontakt så du inte behöver koppla på cykeln.
Allt är trådlöst så inga kablar som ska dras.
Alla AXS produkter är kompatibla så du kan enkelt bygga på med andra delar
Det finns trådlösa "blips" som är sattelitknappar för att sätta var du vill t.ex. tempostyren, spurtknappar, på ovansidan styret osv.
i axs appen gör du smidigt alla finjusteringar, konfar växlarna, kan få ut en massa data om fina växlingar mm.

Shimano använder fortfarande delvis kablage, vakväxeln är "hjärnan", batteriet är internt, sattelitknappar går med kabel och kräver Ultegra eller högre, appen inte lika clean osv.

Ser inga fördelar med Shimano faktiskt.
Stort tack!
Rival axs, är det i nivå med Shimano 105 di2 ungefär?

Men sen ska man ta med sig att skillnaden mellak t.ex. Ultegra och 105 i praktiken är kosmetisk och några gram. Så jag tycker inte man ska stirra sig blind på grupphierarki utan snarare på vad erbjuder den funktion jag söker till rätt pris.

105 Di2 saknar t.ex. uttag för sattelitknappar, då måste du upp på Ultegra. Sram har även där löst det snyggare och mer konsumentvänligt i det att i princip all funktionalitet finns på alla nivåer, sen kan den vara mer raffinerad på högre nivå med t.ex. en mer avancerad clutchlösning osv.

Allt är lite mer användarvänligt, ta t.ex. deras guideplattor för bak- och framväxel som gör montering och justering till en barnlek. Det är intuitivt, Shimano vill att man ska bläddra i deras tekniska pdf.er på 100 sidor med en massa olika modellvarianter.

På gamla Di2 som jag hade hände det att man råkade klicka på fel knapp vilket man inte riskerar med SRAM.

Jag hade samma upplevelse med en hyrcykel med DI2. Lite svårare att pricka knappen för att gå till större klinga/kassett än på min mekaniska Ultegra.

På den andra cykeln har jag Rival AXS, och en sak jag uppskattar är just att det bara är en (stor) knapp på varje sida, speciellt långa och kalla dagar när finmotoriken blir sämre, då är även blipparna guld. Jag vet inte hur artros påverkar just finmotoriken, men tänker att den inte är på topp?

Jag hade samma upplevelse med en hyrcykel med DI2. Lite svårare att pricka knappen för att gå till större klinga/kassett än på min mekaniska Ultegra.

På den andra cykeln har jag Rival AXS, och en sak jag uppskattar är just att det bara är en (stor) knapp på varje sida, speciellt långa och kalla dagar när finmotoriken blir sämre, då är även blipparna guld. Jag vet inte hur artros påverkar just finmotoriken, men tänker att den inte är på topp?
Finmotoriken funkar hyfsat. Det är mer styrkan som gör det svårt att växla. På mtb var det som natt och dag för henne att slippa framväxeln för hon klarade inte den med tummen.

Förstår jag det rätt att man ställer in så att framväxeln växlar automagiskt när man passerar viss växel på kassetten?
Även på Rival?
Det är ju superbra iså fall då sambon ibland inte får ihop synken mellan fram-o backväxel.
Ja, det stämmer. Man ställer in det i appen så behöver man bara välja om man vill ha lättare eller tyngre växel så avgör växelsystemet om framväxeln skall vara inblandad i växlingen vid det tillfället.

Om det inte vore för alla erfarna herrar med traditionella värderingar skulle Shimano få fokusera på bara fiskerullar. Jag har mycket svårt att se hur DI2 skulle vara bättre än AXS ens på någon liten punkt. Som att köra parabol istf att streama.

Och räcker det med Rival? Det finns en del jämförande artiklar mellan Rival, Force och Red. Googla gärna reda på dem OM du lutar åt att välja Rival. Om du helst vill ha Force eller Red kan du hoppa över att läsa dem och gå på magkänslan istället. ;-)

Jag kör Axs på Mtb och tycker att det är ett lyft jämfört med vajer, men ärligt inte något helt revolutionerande. Så när jag köpte racer sist var inte elväxlar ett krav, men det blev en cykel med Axs tillslut ändå. Och det är revolutionerande! :-) Den sekventiella växlingen, finjusteringen, växlingsergonomin. Jag rekommenderar! ;-)

Om det inte vore för alla erfarna herrar med traditionella värderingar skulle Shimano få fokusera på bara fiskerullar. Jag har mycket svårt att se hur DI2 skulle vara bättre än AXS ens på någon liten punkt. Som att köra parabol istf att streama.

Och räcker det med Rival? Det finns en del jämförande artiklar mellan Rival, Force och Red. Googla gärna reda på dem OM du lutar åt att välja Rival. Om du helst vill ha Force eller Red kan du hoppa över att läsa dem och gå på magkänslan istället. ;-)

Jag kör Axs på Mtb och tycker att det är ett lyft jämfört med vajer, men ärligt inte något helt revolutionerande. Så när jag köpte racer sist var inte elväxlar ett krav, men det blev en cykel med Axs tillslut ändå. Och det är revolutionerande! :-) Den sekventiella växlingen, finjusteringen, växlingsergonomin. Jag rekommenderar! ;-)

Jo, extraknapparna ovanpå är rätt fint på Di2 faktiskt.

Edit: men det också det enda.

Senast ändrad:

Menar du att de jämförande artiklarna visar på stora skillnader med Rival jmfrt de andra?

Vad tycker ni som kört både sram axs & shimano di2 om framväxel växlingarna? Känslan på växlingarna på framväxeln tycker jag ofta brukar lyftas som shimanos stora fördel, samt att bromsarna är bättre. Bromsarna avhjälptes väl med nya red men det ligger nog inte i de flestas prisklass :)

Tillbaka
Topp