Sram Rival/Force AXS

crillez

Aktiv medlem
Sram Rival/Force AXS
Kikar på att uppgradera min Topstone till AXS grupp, Rival eller Force beroende på vad man hittar för erbjudande, när jag kikar runt så benämns en del av AXS grupperna med etap och en del utan, vad skiljer dom åt och vad innebär etap??

Sram Rival/Force AXS
Etap har allt trådlöst hetat sen Sram Red Etap kom. AXS är 12-delat kan man enkelt säga. Men Rival och Force har bara funnits som AXS så där beror de kanske mest på om butikerna orkar skriva ut Etap AXS eller bara skriver AXS. Etap AXS eller bara AXS är alltså samma sak.
Kanon, tack för infon…

Sram Rival/Force AXS
Force har något de kallar Orbit fluid-teknologi på bakväxelns clutch, något Rival inte har. Vad det betyder i praktiken vet jag inte. Någon kanske kan se igenom marknadsföringen och ge oss fördelar och nackdelar?

Sram Rival/Force AXS
Force har något de kallar Orbit fluid-teknologi på bakväxelns clutch, något Rival inte har. Vad det betyder i praktiken vet jag inte. Någon kanske kan se igenom marknadsföringen och ge oss fördelar och nackdelar?
Utvecklades för vajerväxlar för att slippa de lite trögare nedväxlingarna till en lättare växel som en tradionell clutch ger. Helt meningslöst på en elväxel.

Sram Rival/Force AXS
Det dök upp massor av jämförande recensioner när Rival AXS lanserades. Googla reda på dem om du lutar åt Rival, om du egentligen vill ha Force/Red ska du inte googla.

Jag började med hel Rival drivlina, har efterhand bytt ut prylar mot Red. Nu bara reglage och framväxel original. Min cykel är minst tusen gånger bättre nu, men jag märker exakt noll på funktionen. ;-)

Sram Rival/Force AXS
Mer funderingar, om man hittar delar som är lätt begagnade eller på rea någonstans, går det att para ihop dessa relativt enkelt då, via app ???

Har Rival eller Force funnits som 11 delat AXS ??

Sram Rival/Force AXS
Mer funderingar, om man hittar delar som är lätt begagnade eller på rea någonstans, går det att para ihop dessa relativt enkelt då, via app ???

Har Rival eller Force funnits som 11 delat AXS ??
AXS är 12-delat. Men Rival och Force har aldrig funnits som Etap 11-delat nej.

Para ihop går att göra hursom med alla AXS delar, behövs ingen app för de. Gör du direkt från bakväxeln.

Sram Rival/Force AXS
Hej Alla.
Vad är det som skiljer på Force ASX handtagen egentligen, är det bara att det kommit ny modell eller.
Skiljer ju typ 2000kr på de som benämns HDR.
Har kommit en ny modell av force som påminner mer om Rival (Rival är bättre än gamla Force). Bättre ergonomi bl. a. Men om man ska köpa Force så är det vevparti och kassett som gör skillnad, men bara vikt som skiljer, skiljer inget i funktion mot Rival.

Sram Rival/Force AXS
Alla AXS komponenter går att para ihop hur som helst, förutom T-TYPE.

Tjena!

När det gäller reglage går det väl utmärkt att para ihop hur som helst?
Och när det kommer till kedjor och kassetter så är det ju tre olika varianter som gäller som inte fungerar bra att mixa med varandra. "Vanlig" 12-delad, Flattop road och Flattop T-type

Sram Rival/Force AXS
Har kommit en ny modell av force som påminner mer om Rival (Rival är bättre än gamla Force). Bättre ergonomi bl. a. Men om man ska köpa Force så är det vevparti och kassett som gör skillnad, men bara vikt som skiljer, skiljer inget i funktion mot Rival.
Bättre känns som en smaksak. Mindre inställningar på hur bromsen ska kännas och ingen port för extra växelknappar på nya Force/Rival.

Rivalbakväxeln har mekanisk clutch, Force/Red har hydraulisk Orbit clutch.

Sram Rival/Force AXS
Bättre känns som en smaksak. Mindre inställningar på hur bromsen ska kännas och ingen port för extra växelknappar på nya Force/Rival.

Rivalbakväxeln har mekanisk clutch, Force/Red har hydraulisk Orbit clutch.
Kanske det, gillar man gamla modellen av Force så är det ju läge att köpa på sig nu då.

Knapparna är ju trådlösa nu.

Sram Rival/Force AXS
Jag har problem med att mitt vänstra reglage inte växlar lite då och då. Jag har även blipps, och de funkar alltid så troligen är felet just i vänster reglage. Lite anektdotiskt verkar det att hjälpa, ibland, att slå till reglaget, så troligen glapp någonstans, förhoppningsvis så enkelt som att byta batterilock. Jag ska reklamera, men är det någon annan som har haft liknande problem?

Sram Rival/Force AXS
Har du kollat batterinivå med axs appen?

Ja problemet kvarstår även med nytt batteri i vänster handtag och fulladdat fram och bak växelförare. Jag har även bytt batteri från höger till vänster men minns inte om jag även switchade batterilocket.
Jag googlade lite och fann att fler har haft problem med just batterilocken/hållarna på reglagen. Jag ska kolla om det kanske räcker att peta på något bleck, annars reklamera och hoppas att jag slipper byta hela handtaget.

Hmm, minns nu att jag gjort en isvurpa förra våren och landade nog på vänster sida och det var ju innan problemet dök upp förra sommaren... Det är ju illavarslande för en reklamation...

Tillbaka
Topp