SRAM Rival HRD: Bromsproblem?

hakan

Aktiv medlem
Som titeln säger, har problem med mina SRAM Rival HRD skivbromsar som har tappat bromsförmågan. Är det någon mer som har råkat ut för något liknande? Hur löstes det?

Cykeln är en GT Grade Al X 2016, bromsarna är org. P.g.a. anledning har den blivit stående oanvänd fram till nu. Har jobbpendlar 2 ggr t.o.r. (2x2x11 km), efter igår i snö o slask noll broms fram & bak. Ser i manualen att det kan vara kärvande kolvar, mina verkar svårövertalade, några tips. Riva hela oken låter jobbigt, vore skönt att slippa.

Hmm har du inte fått en massa salt på bromsbeläggen?
Börja med att göra rent med bräkleen sen steker du beläggen på spisplattan.

RockyM sa:
Hmm har du inte fått en massa salt på bromsbeläggen?
Skulle tro det jag oxo.
Varmt vatten löser salt på ett utmärkt sätt.
(Har märkt det ibland att runt nollan när det torkar upp så kan skivor bli redigt tungdragna innan det händer något.)

Beläggen är nog oskyldiga i det här fallet, de är inte slitna, men dock inslitna (sommaren 2016). Cykeln har som sagt bara rullat 44 km sen den lämnade fabriken för lite drygt två år sedan.

Felet sitter rimligtvis i hydrauliken. Inget större motstånd i handtagen som hos en frisk broms, de går ända in mot styret lätt som en plätt numera, går till och med att sätta snurr på bakhjulet med full ”broms”. Inget synligt läckage eller slitage på beläggen. På premiärturen kändes bromsarna OK! Lika så under ”inslitningen”. Har bara kört Shimano tidigare och har inte upplevt något liknande. Vore kul med en förklaring på vad som har hänt. Luft i systemet? För lite bromsvätska? Kärvande kolvar? Annat?

Senast ändrad:
Eftersom handtaget går helt in till styret är det inte bara kärvande kolvar i vart fall. Det är dåligt tryck i systemet vilket beror antingen på för lite bromsvätska eller luft i systemet.

Tillbaka
Topp