SRAM S7 meckfråga

a_elias

Ny medlem
SRAM S7 meckfråga
Hej!

Jag har införskaffat en hoj med "trasig växel" (säljarens beskrivning) till fyndpris och optimist som man är så hoppas jag kunna laga den. Navet är ett SRAM S7 med en sk clickbox. Endast de högre utväxlingarna funkar och när jag kollar på clickboxen så ser jag att vajern ligger helt slappt lindad vid växel 1-5 (inget rör sig heller då i boxen). Att skruva på justerskruven hjälper inte ett skvatt, ej heller att resetta navet med att växla från 5-4 och sen justera. Vad jag kan se så är växelaxeln och plastpluppen i hyfsat skick och jag misstänker att det är fjädern i clickboxen som strular...eller justerskruven...eller kanske vajern som fastnar? Är det nån som har nåt tips om dylika navväxlar? Känns ju lite tungt att bara köra på vxl 5-7.

Mvh
Anders

SRAM S7 meckfråga
Vad det gäller de nyare Sachs/SRAM-naven med clickbox så gäller i stort sett bara en sak om clickboxen är strulig: ny växeldel.

Det du får med en ny clickbox är lådan nere vid navet, hölje/vajer som är förkapade och vridreglage. Allt är komplett och bara att trycka dit, ligger på runt 650:- i cykelaffärer.

SRAM S7 meckfråga
Låter bara som någon lossat på vajern och inte spännt upp den rätt när man satt tillbaka den i klickboxen. Lossa på locket och vird upp den ett eller två varv till och kolla om det fungera på alla växlar, kommer inte i håg hur många vara man ska dra runt den men det blir bra motstånd i fjädern när det är rätt.

SRAM S7 meckfråga
actionbent skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter bara som någon lossat på vajern och inte
> spännt upp den rätt när man satt tillbaka den i
> klickboxen. Lossa på locket och vird upp den ett
> eller två varv till och kolla om det fungera på
> alla växlar, kommer inte i håg hur många vara
> man ska dra runt den men det blir bra motstånd i
> fjädern när det är rätt.
Hmmm, nåt sånt kan det vara. Jag öppnade clickboxen och lindade upp vajern en bit för att få initialspänning på den, droppade lite olja i boxen och testkörde i morse. Det går att spänna upp vajern på fjädern genom att växla upp till 7:an, men sen släpper den bara en liten bit tillbaka vid nedväxling. Fjädern går inte tillbaka förrän jag tar bort clickboxen från axeln, då lossnar den med ett snäpp. Känns som att nåt med växelaxeln kärvar? Dock går axeln bra att trycka in i navet för hand o den fjädrar även bra. Hur funkar kraftöverföringen från vajern till axeln egentligen? Antar att den lilla piggen i boxen griper in i skåran på axelhylsan på nåt sätt...

SRAM S7 meckfråga
Jag har just bytt från en gammal klickbox med spakreglage till nytt med vridreglage (SRAM S7). Hittade det på Gunnels på Folkungagatan 144 för 500:-

Det hoppar fortfarande lite på vissa växlar så det är nog lite justering som behövs för mig också...

Tillbaka
Topp