Sram S7 växelproblem

RolleW

Aktiv medlem
Sram S7 växelproblem
Hallå!

Jag hade tänkt ventilera mitt problem bland andra experter, då jag har ett visst hum om problemets orsak men inte vill lägga ut mer pengar än vad som redan gjorts.
Ägaren till problemcykeln kom idag in och sade, att han hade problem med växlarna på sitt Sram S7 från -04. Som brukligt tänkte jag direkt på växeljustering och utbyte av växelpinne, i värsta fall byte av reglage och clickbox. En knapp timmes jobb, alltså.
Jag gick igenom mina sedvanliga rutiner först med växeljustering, som här inte kunde uppvisa något som helst fel; "pilen" stod inom markeringen. Mot all förmodan går 2:an i frihjul och 6:an alldeles för lätt med tendenser till "skrammel". Jag bytte växelpinne, ingen skillnad.
Eftersom clickboxen enligt mig fungerade väl, så beslutar jag mig för att demontera navet, som framstår vara i gott skick. Det enda eventuella felorsak var att stoppmuttern på drevsidan inte satt åt. Hjulet i ramen igen: fortsatta problem med växlingen. Chefen tyckte, att det vore befogat med att utbyta växelreglaget. Problemet kvarstod, och jag rev navet igen med tanken på att tryckfjädrarna gjort sitt. Då jag endast hade två st. beg Pentasport-fjädrar i lager monteras dessa, vilkas spänst var något bättre. Med hjulet i ramen igen konstaterades det, att 6:an gick bra, men 2:ans benägenhet till att frihjula kvarstod.

Har någon av er haft liknande fall? Är ni inne på samma spår som jag?

Sram S7 växelproblem
Jag skulle gissa på att det är något i låsfunktionen i planetväxeln som inte går i läge. När du plockade ner navet, hur kändes fettet? Om var gammalt finns det en risk att det klibbar och att hakarna inte går ut. Eller så är problemet i andra änden det vill säga solhjulet. Kan det vara så att klacken inte låser solhjulet? Eftersom felet bara är på tvåan borde det vara solhjulet som är problemet. Hoppas mina spekulationer kan vara till någon nytta.

Sram S7 växelproblem
Fettet var fint oljeblandat, inte alls beckat. Vilka hakar åsyftar ni? Spärrhakarna var i fint skick, och det syntes att navet inte varit särskilt mycket använt.
Nu finns det ju tre solhjul: det nedersta, som går i "backen", gick att fästa i denna; de tre andra går ju att vrida och vända hur man vill, tills backen skjuts upp till någon av dessa. Jag hoppas ni är med på mitt resonemang. Solhjulen var helt felfria, så också planethjulen.

Sram S7 växelproblem
Jag syftade på spärrhakarna på ringdrevet. Om fettet klibbar kan det leda till att hakarna inte går ut och det leder till att ringdrevet inte spärrar i navhylsan. Men vid närmare eftertanke på hur navet fungerar så kan det inte vara felet. Dessutom så är smörjningen OK. Hade spärrhakarna varit problemet så borde du förväntat dig felfunktion på växel 1, 2, 3 eftersom det är då ringdrevet ska spärra mot navhylsan. Om du har ett fel 2, 6 eller för den delen 1, 7 eller 3, 5 bör felet ha med den delplanetväxel som ger dessa växlar. Eftersom de delar som är spärrade på lågväxel är ringdrevet och solhjulet så borde felet vara på en av de komoneterna. Skulle felet istället vara på styrningen, alltså pinnarna, någon del av de yttre växeldelarna eller backarna skulle felet omfatta fler växlar. Om solhjulet är problemet är det sannolikt insidan som är problemet. Backen går inte in och spärrar hjulet som den ska.

Sram S7 växelproblem
Tack för svar.
Ja, det verkar inte helt orimligt. Blir det tid över idag, så ska jag kolla detta. Min tanke om tryckfjädrarna som ett möjligt komplement till problemet, är de alldeles fel, tro?

Sram S7 växelproblem
Spontat skulle jag säga att det borde generera fel på fler växlar men jag är inte säker. Fjädrarna ska man ju definitivt undersöka vid växelfel. Jag har inte jobbat mycket med S7:an men en hel del med pentasporten och tripexen så mina slutsatser bygger egentligen på teoretiskt resonemang. Rapportera gärna orsaken när du löst problemet.

Sram S7 växelproblem
Felet funnet!

Idag tog jag åter isär navet, tvättade och okulärbesiktade främst solhjulen. Såsom förra gången fann jag dessa vara i gott skick, inga hack eller dylikt. När jag då tittade inuti dem ser jag en pilliknande framställning, som gör att backen kan gå i och trycka upp solhjulet i fråga.
Jag provade helt sonika att ta största hjulet, som sitter närmast den röda plastringen, anbringa dess hack mot backen, och sedan tryckte jag upp denna med växelstiftet: fungerar. Mellersta hjulet får genomgå samma procedur: fel! Den halkade på backen, och vid närmare titt såg jag, att "pilen" inte är riktad åt samma håll som den under; uppåt eller nedåt minns jag inte.
Förbluffad över min upptäckt vänder jag på solhjulet, som bär spår av det översta hjulets form, och monterar ihop allt. Alla växlar fungerade helt plötsligt.
Enligt ägaren hade navet aldrig tagits isär, och det stämmer nog. Det var alltså fråga om felmontering från fabriken....

Sram S7 växelproblem
Hej. Detta är visserligen en gammal tråd men hoppas att experterna som höll i den eller någon annan kan råda lite om Sram S7. Jag har 2 st S7:or den ena är perfekt reptilsnabb i upp och nedväxling den andra är inte riktigt med med vid nedväxling utan hänger sig lite mellan 5:an o 4:an framförallt. Tar lite längre tid på de högre växlarna vid nerväxling helt enkelt. Jag släpper alltid av pedaltrycket på nav växlade cyklar vid växling både upp o ner. Båda S:7 orna har fått nya clickboxar och vridhantag. Står jag still med cykeln på 7:an och vrider ner till 1:an stannar den ena på 5:an. Gissar att det är en returfjäder som är lite trött. Naven är inte isärtagna men genomsköljda med olja som fått lösa rätt länge så det är inte fråga om gammalt klibigt fett tror jag. I övrigt fungerar alla växlarsom dom ska.

Tillbaka
Topp