SRAM ställa kontaktpunkten?

• Trådstartare Trådstartare Roq
  • Start datum Start datum

Roq

Aktiv medlem
Har luftat både shimano- och SRAM bromsar några ggr. Det som stör mig är att trots att ibland helt nya cyklar har bromsar som tar alldeles för när handtaget. Jag vill ha bromsar som tar efter bara lite rörelse och jag menar alltså inte inställningen av handtagets utgångsposition...
Inbillar mig att jag kan trycka in lite extra i systemet eller göra nånting för att få bromsarna att greppa snabbare? Kan jag det? Nån som har en bra förklaring?

Mnja, saknar du inställningsratt för det är det svårt. Det du kan göra är att fylla bromsarna med kolvarna en bit ut. När beläggen slits tappar du dock effekten av den manövern.

Tror inte att man kan göra någonting, förutom att byta handtag eller/och bromsok.
Mina SRAM Guide R med dubbla kolvar har jättelång handtagsväg (är det rätt svenska?), två gånger så långt än mina SRAM Level TL med enkelkolv, som är helt ok. Undrar om SRAM Guide RS(C) handtag är bättre, men bytte är lite för dyrt.

Plocka av hjulet och tryck nån gång på bromshandtaget så att kolven puttas längre ut, i med hjulet igen. Behöver göras om när klossarna slits.

Shimano har det på XT och XTR, heter freestroke, justeras med stjärnmejsel
SRAM har det på RSC och Ultimate, heter contact point, justeras med fingrarna

Japp på sonens Trek remedy sitter ett par Level T. Bra känsla i dem
Mina Code R är det klart lång väg på och tar väldigt nära handtaget

Jensen sa:
såkket sa:

Guide har det på rsc och ultimate. Inte level

Missade level finns i Ultimate, mer korrekt är väl att det finns på RSC modellerna och de serier som har ultimate över RSC,
dvs Guide, G2 och Code

Roq sa:
såkket sa:

Har tyvärr inte nån av de senare modellerna...

Det är väl tyvärr det som krävs och en del av det man betalar för med serierna i fråga.
Så uppgradering av bromshandtag är väl det som gäller om funktionen är viktig.

Missade som jag skriv att SRAM level inte har funktionen oavsett nivå så bortse från dessa.

Jag har Guide RSC, men trots att jag ställer in skruven så att bromsen ska ta så tidigt som möjligt, tar den för sent. Shimano SLX, som jag hade på förra cykeln, var mycket skönare.

Jag måste säga att jag inte förstår det här med att bromsarna måste ta direkt. Jag håller pekfingrarna på bromsarna när jag kör utför, och då spelar det ju ingen roll om jag håller handtaget lite intryckt.

UrTomas sa:
Jag måste säga att jag inte förstår det här med att bromsarna måste ta direkt. Jag håller pekfingrarna på bromsarna när jag kör utför, och då spelar det ju ingen roll om jag håller handtaget lite intryckt.

Om jag måste bromsa riktigt hårt blir fingrarna för svaga när de hamnar för nära styret. Det är min upplevelse i alla fall, andra kanske upplever det annorlunda.

i långa åk utför tycker iaf jag det är jobbigt om "viloposition" (dvs utan bromskraft) innebär att aktivera musklerna i pekfingret till viss del. Men det är ju högst personligt, även om jag tänker att det lättare leder till underarmströtthet?

UrTomas sa:

Jag vill att de ska ta direkt men reachen justerad så kort som möjligt. Full broms nästan inne i grepoet, lugnast så för händerna.

Jag fattar ju så klart att ni tycker att det känns bättre när den tar direkt, men jag har svårt att förstå att det kan vara en grej. Jag har en cykelkompis som ondgör sig över det här också, men jag har inte fått något svar av honom vad som skulle vara problemet.
Handtagen går så otroligt lätt innan bromsen börjar ta, så jag har svårt att tänka mig att det skulle vara jobbigare åt händerna att hålla lite intryckt.
Jag tror helt enkelt det handlar om vilken känsla man vill ha.
Är det förresten nån som har upplevt ett riktigt problem med det här vid cykling?

Ja, hade det så på en tidigare cykel med XT-bromsar ett tag (innan jag luftade om), och gillade det inte alls, som sagt. Har du testat att köra längre åk utför, eller pratar vi 2-5min i taget här? Du kanske bara har bättre tränade underarmar och fingermuskler än mig pga att du kört på det sättet så länge du kan minnas? :-P

(Som sagt, jag tror också att det till största delen handlar om vilken känsla man vill ha.. men har inte så svårt att tänka mig att det är jobbigare för armarna att hela tiden hålla lite intryckt, generellt sett. Långt ifrån lika jobbigt som att inte veta när bromsen tar som med vissa Shimano dock, eller att bromsjäveln knappt tar hur hårt man än trycker, som med sram guide R. #flamewar)

UrTomas sa:
Jag fattar ju så klart att ni tycker att det känns bättre när den tar direkt, men jag har svårt att förstå att det kan vara en grej. Jag har en cykelkompis som ondgör sig över det här också, men jag har inte fått något svar av honom vad som skulle vara problemet.
Handtagen går så otroligt lätt innan bromsen börjar ta, så jag har svårt att tänka mig att det skulle vara jobbigare åt händerna att hålla lite intryckt.
Är det förresten nån som har upplevt ett riktigt problem med det här vid cykling?

Ja med Hope t ex behöver man röra fingret 7 cm innan det börjar hända något. Det är också skönt att inte behöva hålla in spaken utan den är på rätt ställe från början.

2:15 och framåt.

Här ser man hur störigt det är med Hope, blir väldigt mycket tröttare i händerna när man behöver hålla in spaken i onödan eller "vila" med fingret rakt ut. Nu ljuger perspektivet och vidvinkeln lite, det är inte riktigt så långt avstånd som det ser ut.

Senast ändrad:
zinkpasta sa:
Ja, hade det så på en tidigare cykel med XT-bromsar ett tag (innan jag luftade om), och gillade det inte alls, som sagt. Har du testat att köra längre åk utför, eller pratar vi 2-5min i taget här? Du kanske bara har bättre tränade underarmar och fingermuskler än mig pga att du kört på det sättet så länge du kan minnas? :-P

(Som sagt, jag tror också att det till största delen handlar om vilken känsla man vill ha.. men har inte så svårt att tänka mig att det är jobbigare för armarna att hela tiden hålla lite intryckt, generellt sett. Långt ifrån lika jobbigt som att inte veta när bromsen tar som med vissa Shimano dock, eller att bromsjäveln knappt tar hur hårt man än trycker, som med sram guide R. #flamewar)

Jo, nog har jag kört längre än 2-5 min utför :)
Men alltså, hur mycket kraft kan det krävas att hålla den intryckt? Det är ju snarare så att om jag inte ska hålla in så får jag hålla ut fingret...
Jag kör Guide R och har aldrig upplevt att det är dåligt bett. Jag kör 29 med 180/160mm skivor. Jag skulle nog när som helst kunna låsa hjulen (eller volta framåt) utan större ansträngning, och mer bett än så behöver jag inte. Jag har dessutom kört en hel del med barn på cykeln, och även med 15kg ryggsäck (samtidigt), bla fjällcykling. Jag har inte upplevt något problem med bromskraften.

Men som sagt, smaken är som baken, och det är ju bra för annars hade vi inget att diskutera ;)

Raggamuffin sa:
UrTomas sa:

Ja med Hope t ex behöver man röra fingret 7 cm innan det börjar hända något. Det är också skönt att inte behöva hålla in spaken utan den är på rätt ställe från början.

2:15 och framåt.

Här ser man hur störigt det är med Hope, blir väldigt mycket tröttare i händerna när man behöver hålla in spaken i onödan eller "vila" med fingret rakt ut. Nu ljuger perspektivet och vidvinkeln lite, det är inte riktigt så långt avstånd som det ser ut.

Ja det såg väldigt långt ut, jag ska mäta på mina sen. Sen måste det väl spela in hur stora händer man har tänker jag.

Det är ju helt klart en smaksak. Jag vill Oxå att de tar långt ut. Samtidigt som jag hört att en del duktiga dh åkare vill ha dem långt in.

Just bytt från sram level till magura just pga att JAG trivs med att de tar tidigare.

Mina code rsc tog för långt in/inte alls när cykeln levererades. Det gick utmärkt att skruva på en spruta med bromsvätska uppe vid handtaget och trycka i mer vätska i systemet med hjulet monterat så vips tog det längre ut. Med rsc så kunde jag ju bara skruva för att sedan få det att ta dör jag vill men utan den möjligheten borde man väl kunna lägga någon distans på var sida om bordsskivan, hjulet monterat och sedan trycka i mer vätska i systemet? Tar det då för långt in ta tunnare distanser nästa gång. Får förvisso upprepas varefter klossarna slits men borde lösa problemet :)

Bromsar, det ämnet slutar aldrig dela mtbvärlden. Är det inte så ändå att de flesta nybörjare vill ha digital känsla, på-av där liten fingerrörelse ger mkt kraft och alla som cyklat ett tag har lärt sig att det är väldigt svårt att balansera bromskraft en med sådana bromsar och letar en känsla med mer modulation?

Skulle personligen aldrig åka utför med en broms med kort slaglängd, låser då hjulet för lätt. Ett låst hjul ger ingen kontroll.
Billigare bromsar brukar vara mer digitala.

calmbay sa:
Bromsar, det ämnet slutar aldrig dela mtbvärlden. Är det inte så ändå att de flesta nybörjare vill ha digital känsla, på-av där liten fingerrörelse ger mkt kraft och alla som cyklat ett tag har lärt sig att det är väldigt svårt att balansera bromskraft en med sådana bromsar och letar en känsla med mer modulation?

Nej, det där är ett argument som någon som är missnöjd med sina svampiga bromsar har hittat på ;-)

Skämt åsido, jag tyckte inte jag hade några problem med att modulera mina tidigare, "digitala" bromsar Shimano SLX. Bromskraften kom jämnt och progressivt, enda skillnaden var att det krävde en kortare rörelse och mindre kraft än Guide RSC. Men vi får väl konstatera att preferenserna är olika och att en det inte finns någon "rätt" åsikt i ämnet. "De gustibus non disputandum est" som min gamle svensklärare på gymnasiet brukade säga. "Om smak ska man inte diskutera."

Senast ändrad:
calmbay sa:

Skulle personligen aldrig åka utför med en broms med kort slaglängd, låser då hjulet för lätt. Ett låst hjul ger ingen kontroll.
Billigare bromsar brukar vara mer digitala.

Man kan vända på det. Har man kört länge kanske man byggt upp en känsla så man kan modulera även de med kort slaglängd ?. Precis som att gasrespons och koppling i bilar kan skilja, så lär man sig. Svårare än så är det inte. Annars är jag nog nybörjare. Började bara för sådär 24 år sen, så får väll klassa mig som rätt ny ??.

Det är ju till stor del en fråga om tycke och smak. Oavsett hur länge man hållit på. Tråkigt när man tycker sig vara tvungen att säga hur det SKA vara på en sådan fråga.

Senast ändrad:
Fast visst måste man diskutera smak, annars får man inte reda på vad andra gillar. När de förklarar varför så kanske det är en möjlighet för en själv att prova något man inte visste om.

Slx-675 är den bästa bromsen som gjorts :)

Raggamuffin sa:
Fast visst måste man diskutera smak, annars får man inte reda på vad andra gillar. När de förklarar varför så kanske det är en möjlighet för en själv att prova något man inte visste om.

Klart man ska kunna diskutera även om det är en smakfråga. Men att säga att det ena nog gillas av nybörjare, bara för att det inte är ens egen smak... ?. Vad det nu spelar för roll om man är nybörjare eller erfaren.

Raggamuffin sa:

Ja, det är klart man måste få. Min svensklärare hade fel.

Jag säger inte hur jag tycker det ska vara. Jag säger det jag uppfattar i ämnet. Det är ständigt återkommande detta med bromsar. Väldigt subjektivt eftersom det är en känsla ja och vädigt olika preferenser. Vissa föredrar kort slag till låst hjul, andra långt. Trenden just nu är längre. Jag tror det hänger ihop med att det cyklas mer utför. Det har sina vinster då.

Tillbaka
Topp