Sram vevparti

crillez

Aktiv medlem
Sram vevparti
Funderar på Sram vevparti, i detta fallet GX, finns ju i boost med 52mm kedjelinje och i boost wide 55mm kedjelinje, q-faktor 172 och 178mm, båda säljs med 3mm offset drev.
Rätta mig om jag har fel men om jag köper ett boost parti men byter ut klingan mot en klinga med 0mm offset så borde jag få samma kedjelinje som boost wide (55mm) men behåller q-faktorn på 172mm ?!?
Rätt eller fel?

Sram vevparti
Vad är du ute efter då?
Skall din hoj ha DUB Wide, så finns det en risk att vevarna tar i kedjestagen med vanlig DUB. Mät innan du köper något.

Sram vevparti
Har en Orbea Oiz M30 från 2020, specad för 52mm kedjelinje, satt SLX parti på den från början och det byttes senare till ett XT med 55 mm kedjelinje för att jag tyckte det var alldeles för tajt mellan kedjestag och drev, nu ska jag byta till GX AXS, hade velat ha 55mm kedjelinje men minska q-faktor till 172mm…..

Sram vevparti
Ja, med 0 mm offset behåller du kedjelinjen. Finns inte ett jättestort utbud av drev, men det finns en del.
Du behöver några distanser till veven/vevlagret också.

Sram vevparti
Har en Orbea Oiz M30 från 2020, specad för 52mm kedjelinje, satt SLX parti på den från början och det byttes senare till ett XT med 55 mm kedjelinje för att jag tyckte det var alldeles för tajt mellan kedjestag och drev, nu ska jag byta till GX AXS, hade velat ha 55mm kedjelinje men minska q-faktor till 172mm…..
Behöver väl inte byta vevparti för att du vill ha GX AXS bakväxel?

Sram vevparti
Drev med 0 offset, som heter också BB30 short spindle, finns från Absolute Black, Wolftooth, Alugear och Praxis Works.

Jag skulle fördrar mindre q-faktor, både för bättre känslan vid trampning och för att slår i pedalerna mindre.

Sram vevparti
Lägger mig i diskussionen! Och vinkar efter hjälp samtidigt , mitt vevparti glappar och vill även på denna punkt ha köpråd

Hur tänker jag ? Sitter idag gör 175 raceface och glappande vevlager med ett slitet framdrev är det värt en uppgradering och till vad isf.?

Tack

Sram vevparti
Lägger mig i diskussionen! Och vinkar efter hjälp samtidigt , mitt vevparti glappar och vill även på denna punkt ha köpråd

Hur tänker jag ? Sitter idag gör 175 raceface och glappande vevlager med ett slitet framdrev är det värt en uppgradering och till vad isf.?

Tack
Vad för Raceface har du? Enklast måste ju vara nytt vevlager och ny klinga :)

Sram vevparti
Mm fattar men tänkte byta upp mig nu när jag byter race face 175 lång och 0318 vad det nu betyder

Att uppgradera vevparti ger dig ingenting förutom lite mindre vikt och mer bling. Man om du funderar på kortare vevarmar kan du byta.

RaceFace använder ofta samma 24 mm axel standard som Shimano. Om du har 24 mm vevaxel kan du köpa ett Shimano vevlager, de är bra.

Sram vevparti
Att uppgradera vevparti ger dig ingenting förutom lite mindre vikt och mer bling. Man om du funderar på kortare vevarmar kan du byta.

RaceFace använder ofta samma 24 mm axel standard som Shimano. Om du har 24 mm vevaxel kan du köpa ett Shimano vevlager, de är bra.
Hur mycke får det glappa uppåt-neråt när jag håller I båda å "vickar" .. har spel på 1-2 mm

Tillbaka
Topp