SRAM vs Campa vs Shimano?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Dr. Freak.

Ny medlem
Ja, som sagt: SRAM, Campa eller Shimano på racer? Har varit i kontakt med Rosebikes inför ev. inköp av viiiiit racer, och där verkar det som om SRAM är favoriten. Har aldrig prövat själv, men hört en del positivt. Reglagen ser t. ex. smidiga ut, vilket är bra när man har små händer. Har även läst att bromshandtagen ger enn annan hävarm än övriga, även detta bra för småhänta! På cross passar litet större saker bra, men på racer skall man kanske tänka mer smidighet. Har Campa på min Carrera racer och trivs mkt bra. Centaur.
Åsikter och insikter efterlyses!

Håller med, Di2 är en dröm för oss med små händer! (säkert för sånna med större händer oxå ;) )

Dr. Freak. skrev:
-------------------------------------------------------
> Har Campa på min Carrera racer och
> trivs mkt bra.
> Åsikter och insikter efterlyses!

Du säger det väl själv?

Hm. OK. Campa, alltså enl. Johan A, och kanske om man inte är så pigg på elektroniska växlar. Jag vill helst ha mekaniska, men Ultegra vanliga är ju också trevliga. SRAM enl. Ribacka på Rose. Hjälp, jag är kvar på ruta ett! :O

Fast jag kör SRAM men tänkte mest att om du är nöjd med Campa nu så finns det väl ingen anledning att byta.

Är själv en Campa cyklist sedan länge och har aldrig varit nära att ens överväga ett byte till någon konkurent.
Shimano har jag haft på hyrcyklar vilket också fungerat ok men har dock retat upp mig på vissa saker där.
1. Framväxeln, är den feljusterad så drabbas man ofelbart av kedjeskrap (vet att DI2 är bättre där) medans man på Campa kan finjustera framväxeln från handtagen.
2. Steglös växling, att man kan gå ner till fem steg på kassetten bak i en enda växlingsrörelse (måste dock ha Chorus eller bättre där) medans man på Shimano måste trycka för varje nedväxling.
Till lättare växlar fungerar dock systemen likartat.
Vem som har bäst ergonomi är nog upp till var och en att bedöma.
SRAM däremot har jag aldrig testat och bör således inte ha några åsikter där annat än att dom haft en del kvalitetsproblem vilket lett till återkallningar av vissa komponenter.
Dock verkar företaget sköta dessa misstag snyggt.

Dr. Freak. skrev:
> Jag vill helst ha mekaniska

För mig är det helt obegripligt att man inte vill ha elektroniska växlar. Jag gissar att du inte provat isåfall. Endast mekanofetischister utan kontroll över sina känslor kör mekaniskt nuförtiden.

Om du ändå ska köra mekaniska kan du köpa vad som helst. Ingen är bättre eller sämre än någon annan. Välj hur mycket pengar du vill lägga och ta de du (inte någon annan) gillar bäst. Formen på reglagen och växlingsmanövern är ju olika för alla tre märkena.

dis-gon-b-gud.gif

a.svensson skrev:
> 2. Steglös växling, att man kan gå ner till fem
> steg på kassetten bak i en enda växlingsrörelse
> (måste dock ha Chorus eller bättre där) medans
> man på Shimano måste trycka för varje
> nedväxling.
> Till lättare växlar fungerar dock systemen
> likartat.

Ett klar nedköp jämfört med styrändsreglage där jag kan växla hela kassetten med en rörelse, upp såväl som ned!

Gillar min mekaniska Sram Red skarpt. De reglage från Shimano jag testat kändes inte lika bra i mina händer och krävde lite väl stora rörelser framförallt vad gäller att gå upp på storklingan, men jag har inte testat nya 9000/6800/5800 som skall vara förbättrat just på dessa punkter.

Elektroniska växlar tyckte jag var grymt imponerande jämfört med gamla Ultegra och Force men efter att jag testat de två senaste generationerna av Red var det inte lika intressant. Många verkar anse att nya mekaniska Dura-Ace 9000 också är en så pass stor förbättring att elektroniskt inte längre är riktigt lika lockande.

Aldrig testat Campagnolo men skulle vilja göra det. Tyvärr känns det som att det skulle bli ett lite väl kostsamt experiment, då jag i sådana fall helst skulle vilja ha minst Chorus för UltraShift och UltraTorque. Några nya verktyg skulle man väl också behöva köpa på sig.

DT skrev:
> Campa är det väl bara posörer och gamla
> stofiler som kör med nuförtiden?

Men vaf.. Det är väl ingen fel varken på posörer eller gamla stofiler.

Jag kör med följande setup på min Frankenbike:
Chorus 11s-reglage
Athena 11s-bakväxel
Ultegra 6700-framväxel
Ultegra 6800-kassett
Dura Ace 9000-kedja
Sram Force 2012-vevparti med FSA 10s-klingor

Allt fungerar perfekt.

mmmrrrr skrev:
> a.svensson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 2. Steglös växling, att man kan gå ner till
> fem
> > steg på kassetten bak i en enda
> växlingsrörelse
> > (måste dock ha Chorus eller bättre där)
> medans
> > man på Shimano måste trycka för varje
> > nedväxling.
> > Till lättare växlar fungerar dock systemen
> > likartat.
>
> Ett klar nedköp jämfört med styrändsreglage
> där jag kan växla hela kassetten med en
> rörelse, upp såväl som ned!

För att inte tala om ramväxeln på min gamla motionsracer från tidigt 90-tal.
Hela kassetten även där på en gång.
Dock känns faktiskt dagens reglage något bättre trots allt.

Fliken skrev:
> Mustig och härlig kamp om andraplatsen mellan
> Shimano och SRAM.

I posör/stofilkampen?

När det kommer till detta ämne är ju personliga preferenser allt, jag gillar sram främst för att bromshandtaget är en broms och inte en del av växlingsmekanismen. Sen är rörelsen på doubletap paddeln sjukt kort vilket ger snabba distinkta växlingar. Att man har möjlighet att 'bara' ta 3 växlar i stöten är knappast ett problem, man bör nog snarare se över sin teknik om man måste panikväxla så många växlar direkt.

Shimano däremot går ju att köpa överallt, vilket kan vara bra om man planerar att resa mycket med cykeln. Det ska var en bra dåligt sorterad lbs som inte lyckas skaka fram nån växel eller kedja / vajers till shimano från hyllorna.
Btw hur många lbs har di2 delar liggandes för panik situationer? Speciellt på mindre orter..

• Gilla
Reactions: IM
Fliken skrev:
> Nope. Som campaåkare kan säga:"kör du först
> väntar jag därframme".

Religiösa fanatiker ska man vara försiktig att sätta sin tilltro till. Men det är klart, tror man tillräckligt hårt så kanske man kan få någon liten placeboeffekt att göra sig gällande.

Allvarligt talat tror jag att jag, möjligen efter en kortare invänjningsperiod, skulle kunna köra med vilket som av Campa, Shimano eller SRAM och tycka att det funkar bra. Sen kan man ju försöka övertyga sig om att man valt rätt genom att hitta något som skiljer ut "ens eget märke" från de andra och framhålla den egenskapen som viktig. Ärligt talat tror jag dock inte speciellt många här skulle bli varken bättre eller sämre cyklister om de var tvungna att byta fabrikat.

• Gilla
Reactions: IM
Kör Campa Athena 11 är toknöjd med allt förutom begagnat-utbudet av hjul med campabody :/

Jag har själv inte ens testat elektriska växlar, men om jag skulle köpa/bygga ny räser i dag (och hade råd) så hade jag inte tvekat en millisekund! Jag tror att det kommer bli lika vanligt på räser inom 3-4 år som kolfiberplast i ram/gaffel är i dag.

evo skrev:
> DT skrev:
> > Campa är det väl bara posörer och gamla stofiler som kör med nuförtiden?
>
> Men vaf.. Det är väl ingen fel varken på posörer eller gamla stofiler.

Nej, verkligen inte. Verkligen inte.

JT skrev:
> Dr. Freak. skrev:
> -----
> > Jag vill helst ha mekaniska
>
> För mig är det helt obegripligt att man inte
> vill ha elektroniska växlar. Jag gissar att du
> inte provat isåfall. Endast mekanofetischister
> utan kontroll över sina känslor kör mekaniskt
> nuförtiden.
>
> Om du ändå ska köra mekaniska kan du köpa vad
> som helst. Ingen är bättre eller sämre än
> någon annan. Välj hur mycket pengar du vill
> lägga och ta de du (inte någon annan) gillar
> bäst. Formen på reglagen och växlingsmanövern
> är ju olika för alla tre märkena.

För mig är det obegripligt att man vill lägga de extra kronorna och vikten på elektroniska växlar...
Provade Ultegra Di2 i en vecka på hyrcykeln och det var exakt samma sak som min Chorus-grupp jag har hemma. Den stora skillnaden var framväxeln, men den använder man sig ändå aldrig av här hemma i Sverige.

Mina två första landsvägscyklar hade Campagnolo och fungerade fint. Gick sedan över till SRAM Force som även det fungerat ypperligt. Mina händer gillar deras bromshandtag, och jag tycker deras grupper ser klart bäst ut, om man nu ska vara sådan..

Har dock på senaste tiden rullat på en LVG med nya Shimano Ultegra och har svårt att tänka mig att gå tillbaka till varken Campa eller Sram.

Senast ändrad:
Bytte från SRAM Force till Campa Super Record.

Båda funkar utan problem.

Testade även RED 22 och Dura Ace Di2 innan jag köpte nya hojen. Funkade också kanon.

För mig fick det bli estetiken och då vann Super Record för min del..

väljer man de finare av sram/shimano/campa, borde det snarare handla om tycke o smak, dels form o när det gäller växelfunktion.

JT skrev:
------------------------------------------------------> Endast mekanofetischister
> utan kontroll över sina känslor kör mekaniskt
> nuförtiden.

Sa han och torkade sig i rompan med en femhundring:)

Dr. Freak. skrev:

För mig är det helt obegripligt att man inte vill ha elektroniska växlar. Jag gissar att du inte provat isåfall. Endast mekanofetischister utan kontroll över sina känslor kör mekaniskt nuförtiden.

Om du ändå ska köra mekaniska kan du köpa vad som helst. Ingen är bättre eller sämre än någon annan. Välj hur mycket pengar du vill lägga och ta de du (inte någon annan) gillar bäst. Formen på reglagen och växlingsmanövern är ju olika för alla tre märkena.
Om du har kört med campa Rekord eller super Rekords mekaniska växlar så måste du verkligen berätta poängen med elväxlar,exaktare eller snabbare,då måste dina växlar vara snabbare än din tanke.Korrekt inställda campa växlar slår allt i snabbhet och perfektionism.

Om du har kört med campa Rekord eller super Rekords mekaniska växlar så måste du verkligen berätta poängen med elväxlar,exaktare eller snabbare,då måste dina växlar vara snabbare än din tanke.Korrekt inställda campa växlar slår allt i snabbhet och perfektionism.

Perfektion menar du nog..?

Underbara första inlägg, för övrigt.

Användaren @bertil norman måste vara någon som med oss skämtar aprilo, va? Är det du, @LWB ?

Om du läser bibeln riktigt noga så ser du att efter uppståndelsen, innan jesus gick på påskmiddag, då loggade han in på happy och kallade folk som inte fattat att campa e bäst för idioter.

Att en orienterarlegend gör samma sak är väl inte så konstigt?

• Haha
Reactions: NLC
Dr. Freak. skrev:

Om du körde mekaniska innan elektroniska - begränsades din prestation av att du blev helt slut i händerna/underarmarna av alla växlingar?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp