Sram X.0

Sram X.0
Har inte jomper det? Jag var ute och körde med en som hade x.7 med "gashandtag" i tisdags. På något vis verkar det växla distinktare med SRAMs reglage och växlar än Shimanos. Det låter i alla fall mer om "gasreglagen".

Sram X.0
prova skriv sram X.0 högs upp i rutan, där det står "sök i forumet"
detta har diskuterats flitigt, finns bl.a. ett nyligen avslutat långtest som delvis handlar om det.
Vad har du för cykel fö?

Sram X.0
Supernöjd med mina X.0. Bytte från LX-reglage och XT-bakväxel till X.O twisters och X.0 bakväxel. Riktigt bra byte, kommer fortsätta ha det så.

Senast redigerad av en moderator:
Sram X.0
Men hur stor skillnad är det egentligen på X.9 o X.0? Vågar man satsa de pengarna på nåt dyrt som man kanske kör sönder när X.9 är så mycke billigare??

Sram X.0
Svårt att säga om du kommer uppleva någon revolutionernde skillnad mellan x9 och X.O.

på testet upplevde jag däremot att X.9ans longcageväxel tyckte om att leka jordfräs.
Fanns det en träpiine liggande på marken så skulle bakväxeln ha med den

Så när jag bytte till X.O så valde jag en "medium cage". Problemet upphörde

ha det
Jan

Sram X.0
ja det passar

och ett X.O trigger kommer -06

olsson65a skrev:
-------------------------------------------------------
> Passar x.o till x-9 trigger reglge eller finns det
> x.o trigger?

Sram X.0
olsson65a skrev:
> Passar x.o till x-9 trigger reglge eller finns det
> x.o trigger?

som sagt ovan så finns det numera trigger för X.0 också, men X.9 reglagen passar utmärkt också, blanda som du vill!

Sram X.0
Jag har kört med X.O bak och X.O vridreglage i ett år. Det finns inte mycket negativt att säga än så länge. Växlarna smäller in så bra det kan, både med och utan lera. Det är svårt att hitta några större nackdeler förrän man har kört några år och monterat isär dem några gånger.
Jag har tidigare kört ihjäl två Shimano XT växlar från 90-talet och provat Rapid fire och Thumb shifters.
Jämfört med dessa känns Gripshift bättre. Man håller hela tiden i styret och växlar få och många växlar med bra precision, fastän man är trött i händerna.
De enda nackdelarna är:
-Högt pris. Köp hos S-TEC, för att få bra pris för reglage och växel, 159 euro
-Plastledaren för wiren är lite utsatt för slag, när man välter med cykeln. Min är tillbankad några gånger, men fungerar fortfarande.
-Om man står på näsan över styret, kan det hända att man vrider sig kring växelreglaget.
-Högt ljud när man växlar till mindre klingor.

Jag kommer att fortsätta köra SRAM, så länge jag inte hittar några andra nackdelar.

/Robert

Sram X.0
"gasreglagen" och "x.0reglagen" heter Grip Shift.

Trigger reglagen har eller ska släppas om inte allför länge.Men kanske släpps det först i Amerika och till sverige i höst 2005 eller vår 2006.
Se: www.sram.com

Senast redigerad av en moderator:
Sram X.0
aj katten. Så mycket
då får jag nog cykla försiktigt i fortsättningen:-)

Robert skrev:
> -Högt pris. Köp hos S-TEC, för att få bra pris för
> reglage och växel, 159 euro
> -Plastledaren för wiren är lite utsatt för slag,
> när man välter med cykeln. Min är tillbankad några
> gånger, men fungerar fortfarande.
> -Om man står på näsan över styret, kan det hända
> att man vrider sig kring växelreglaget.
> -Högt ljud när man växlar till mindre klingor.
>
> Jag kommer att fortsätta köra SRAM, så länge jag
> inte hittar några andra nackdelar.
>
> /Robert

Sram X.0
kör X.0 i 2,5 år. både regalen o bakväxeln (medium-cage), o innan det så körde ja XTR i 2-3 år. måste säga att X.0 varit HELT problemfria under dessa år. bytt vajrar en gång, o då vare enbart för att ja bytte ram o behövde längre. tycker själv att de är destinktare osv. detaljkvaliten är den största skillnaden mellan x.0 o x.9. den ä mycket högre på x.0, vilket man i och för sig kan kräva för det priset :D:D
sen är båda trissorna kullagrade med riktigt bra lager på x.0 + att man kan OM man vill plocka isär hela, då allt är ihopsatt med sprintar o låsbrickor. inte för att jag skulle våga ta isär den :D:D

hållbarheten är hög då den fått utstå några kracher, men det har funkat utmärkt. inget har gått sönder.

många köper x.0 reglagen då de har skönare grepp än x.9 reglagen, om vi nu snckar gripshift, o ä inte mycket dyrare. men vill man inte köra gripshift (som jag tycker är det bästa) så finns ju x.9 trigger, MEN till sommren kommer x.0 trigger, men de får vi nog inte se i europa i år. kanske 2006. men vilka läckerbitar det är :D:D men smakar det så kostar det.

x.0 bakväxel o regalge kan man få för 1500 från tyskland.

Sram X.0
Hela grejen med SRAM är ju just Gripshift. Supersmidigt att växla och bromsa samtidigt. Har mig veterligen inte gjort det med mina gamla Shimano, då var det i och för sig V-broms och inte skivor.

Sram X.0
david_v skrev:
> Hela grejen med SRAM är ju just Gripshift.
> Supersmidigt att växla och bromsa samtidigt. Har
> mig veterligen inte gjort det med mina gamla
> Shimano, då var det i och för sig V-broms och inte
> skivor.

precis, går i och för sig göra med gott resultat med srams trigger oxå

Sram X.0
Går det säkert men blev väldigt färvånad när jag gjorde det så kändes som om det var en ny grej för mig. Också att det inte var något jag tänkte på utan bara gjorde.

Sram X.0
Jag kör oxå X.0's och är RUSKIGT nöjd.

Började med Grips Shift med en modell som hetter 800 som jag parade ihop med en LX årsmodell -96 eller nåt.
Det fungerade "sådär".

Efter det test med 9.0SL och förbättrringen var verkligen anmärkningsvärd. Körde då med långa skiftare (halva handtaget) vilka inte var de allra bästa för hård terräng, en del växlingar av misstag.

Nästa cykel ville jag testa XTR med Rapidfire. Den testen varade i 5 månader. Inte alls min grejj. Tycker exaktheten och "klippet" i växlingarna inte riktigt infinner sig. Det tog för lång tid att hoppa 4+ växlar åt gången.

Sedan sommren -03 är det nu X.0's som gäller.
Snabbheten och exaktheten i växlingarna är GRYM. Till mindre kugg i baken "trycks" kedjan på plats och till större kugg är det ditt knyck handleden som avgör hastigheten på växlingen.

Vad det gäller vilken sort skiftare som sitter på styren är det nog mycket vanesak. Jag är helt inkörd på "shit grips" (ehh... va!!???) och vill inte byta bort dem.
Har inte testat bromshandtagsväxlingen med nyare Shimanomodeller men jag fick känslan av att Shimano "var tvugna" att introducera nåt nytt system för växling.

Plus för SRAM's modeller är att du kan byta bromssystem enligt tycke.

Du får vad du betalar för med X.0 är min åsikt, de kostar men fungerar jävligt bra.

//C

Tillbaka
Topp