Sram XO Gripshift

Sram XO Gripshift
Föredrar GS framför trigger.
Mina upplevelser är att det är smidigare att växla även genom stökigheter, snabbare att göra "större" växlingar etc etc.

Testade trigger nu på nyhojen med 1x11 men bytte till GS igen.

Visst allt ovan kan andra motsäga men detta är iaf min erfarenhet av GS.

Testa själv och bilda dig en egen uppfattning är mitt råd, dvs lyssna inte för mkt på andra ;)

Sram XO Gripshift
tycker de fungerar kanon, snabba växlingar upp och ner. De som stör mig lite är att den skramlar en del. inget som påverkar funktionen men plastlocket på ovansidan sitter löst.
har för mig att flera har kommenterat detta på olika forum.

Sram XO Gripshift
sivan skrev:
-------------------------------------------------------
> tycker de fungerar kanon, snabba växlingar upp
> och ner. De som stör mig lite är att den
> skramlar en del. inget som påverkar funktionen
> men plastlocket på ovansidan sitter löst.
> har för mig att flera har kommenterat detta på
> olika forum.

Har också noterat detta.
Lösningen är att med KRAFT pressa låsringen mot "locket" när man drar åt skruven i låsringen.
=)

Sram XO Gripshift
flijo skrev:
> Nån som kör med Sram XO Gripshift och som har
> nått bra/dåligt att säga om den?
> Sitter på Grand Canyon CF SL 7.9 Team.

Hej!

Jag har en 2014 Grand Canyon CF SLX 9.9 med XO växlar rakt igenom men av nån anledning så har man snålat in på Gripshiftreglagen och satt dit en enklare modell helt i plast och utan "märkning". Och jag är rätt säker på att det inte är XO-reglage på 2015 heller. Däremot så tycker jag att dom fungerar bra. Möjligen skulle jag vilja ha lite precision i dom.

/Eric

Edit: Jag gick in och kollade på specen på CF SL 7.9 och där står det uttryckligen att det är XO så då är det nog så. Däremot på CF SLX 9.9 står det fortfarande bara SRAM Grip Shift, 10s.

Senast ändrad:
Sram XO Gripshift
Efter många år med trigger tvekade jag länge innan jag beställde min Grand Canyon CF SLX 9.9 som hade GS...men är så nöjd så...ser bara fördelar nu!

Bilagor

• 10557672_719382301430495_20607823512775439_o.jpg
    10557672_719382301430495_20607823512775439_o.jpg
    96.9 KB · Besök: 26
Sram XO Gripshift
The best since sliced bread!
Det satt GS på ett nyköp. Bytte till GS på gammel cykeln efter en månad. Har aldrig tittat bakåt.

Sram XO Gripshift
Upplever att jag behöver flytta händerna betydligt mindre med GS än med trigger.
Men så greppar jag inte GS-reglaget allra längst in heller utan håller ngn cm ut.

Sram XO Gripshift
Twistern är superbra, jag har haft det sen 2007, men det finns två nackelar.

Vid stökigare cykling så får jag lättare ont och skavsår i händerna med GS, de där "valkarna" är inte så sköna när det är riktigt stökigt.

Det går att få till den här "du kommer bryta handleden eftersom du växlar när det smäller till", jag har lyckats en gång, bröt in handleden på något sätt, men det gjorde fan så ont.

Det är den första punkten som fått mig att byta till trigger i år.

Jag har stora händer så jag flyttar inte på händerna alls, håller nog ganska helt över hela handtaget, inklusive GS.

Så, det här med ont och tendenser till skavsår kanske de flesta inte får?

Sram XO Gripshift
castrello skrev:
> Ett problem med GS är ju att man måste flytta
> på händerna vid växling...eller hur gör ni?
> Vilar ni händerna på reglagen hela tiden?

upplever jag absolut inget av. är ju bara tumme o pekfinger som är i närheten av reglaget, har ju tre fingrar till att hålla i styret med :D min erfarenhet är ju att man ändå inte ska hålla krampaktigt i styret så :D

har svårt att se att jag skulle vilja ha något annat än GS. Fick för några år sen för mig att pröva trigger, jag är tillbaka på GS igen, säger väll allt om vad jag tyckte om trigger vs GS

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp