Sram XX Gripshift 10-delat 2012?

fredrikw

Aktiv medlem
Nu var det ett tag sedan som man kunde läsa om de nya tiodelade XX gripshift-reglagen från Sram (http://www.sram.com/news/grip-shift-golden), men är det någon som har hört något om när de kan tänkas börja dyka upp? Srams hemsida säger ingenting, och 2012 års komponenter borde väl vara ute i butikerna vid det här laget skulle man kunna förvänta sig, eller?

cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Står inget om de i bladet vi fick på jobbet med
> nyheterna inför 2012 heller

Det låter ju inte lovande. I den länkade nyheten ovan verkade det ju som det var klart att de skulle komma 2012.

För bara någon minut sedan så lagd SRAM ut en del bilder och en video, bland annat, om 10-delat Grip-Shift på deras Facebooksida. Enligt infon på sidan släpps de i april.

Äntligen! Jag fattade inte hur de kunde släppa 10 delat i första taget utan twisters.

Det ser lite durt ut. Jag tror nog jag väntar tills de kommer i de lägre serierna. Har jag kört 9 delat i 12 år kan jag köra ett tag till ;)

Hoppas inte handtagen är integrerade utan att man kan välja egna. Mina x0 har gått som tåget nu i många år utan minsta service. Tycker det är underbart med finjusteringen för framväxeln för att slippa skavande ljud.

Mathias skrev:
> Hoppas inte handtagen är integrerade utan att man
> kan välja egna.

Både och i så fall. Tycker själv det är lite synd att man får yxa till egna handtag som inte riktigt matchar gripshiftsen. Hela handtag + GS blir ju för brett så man må ju kapa

Tråden saknar bild:

p4pb7736644.jpg

Lite sugen att köpa grip-shift hadtag till puggen då X.9 växeln sitter där, då jag kör 1x9 skulle det snygga upp cockpit på ett trevligt sätt och så saknar jag den sköna känslan att snabbt kunna mata igenom hela växelregistret.

Janos skrev:
> Äntligen! Jag fattade inte hur de kunde släppa
> 10 delat i första taget utan twisters.
>
> Det ser lite durt ut. Jag tror nog jag väntar
> tills de kommer i de lägre serierna. Har jag
> kört 9 delat i 12 år kan jag köra ett tag till
> ;)

+1, ja 2500kr för ett par plast-trissor känns DYRT fast dom kanske har uppgraderat till flygplans alu eller kolfiber DÅ måste dom ju helt klart vara värda varenda öre....

Länge leve kapitalismen!

// L

Tror inte dom ändrat på ett vinnande koncept, allt är likadant som innan bara ny design tror jag, svar ja 2500 riksdaler är massa pengar.

Speciellt då man redan sitter med ett par nya oanvända, också dyra, trigger-reglage eftersom det inte fanns någon prognos för när gripshift-reglagen skulle dyka upp... Fortfarande ingen som har hört något om vikten? Själv hoppas jag att de väger mer än de 184g som trigger-reglagen väger. Jag är inte bitter.

Jensen skrev:
> klart intressant, även om man redan kör
> 10-delade x.0 reglage. frågan är vad som då ä
> bättre med de där, hmmmmm

Vikten skulle jag nog gissa. Det X0:s triggerreglage är 40g tyngre än och gripshiftreglagen, och XX:s trigger-reglage är lättare än X0:s gripshift...

Bara för tvådelat fram, lite märkligt tycker jag. Nyheten verkar ha pluggats av samtlig mtb-media på nätet idag, srams pr-folk har gjort ett bra jobb :-)

fredrikw skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > klart intressant, även om man redan kör
> > 10-delade x.0 reglage. frågan är vad som då
> ä
> > bättre med de där, hmmmmm
>
> Vikten skulle jag nog gissa. Det X0:s
> triggerreglage är 40g tyngre än och
> gripshiftreglagen, och XX:s trigger-reglage är
> lättare än X0:s gripshift...

jo, fast nu har jag ju inte trigger, utan twister :D så frågan är om dessa nya twister, original 10-delat, är bättre än mina moddade, alltså om det går att motivera pengarna att köpa de "äkta 10-delade" så att säga. o då tänker jag ju inte bara på vikten, utan även funktionen

jomper, äre inte 2-delar fram som gäller idag då? tror det var typ 14 år sen jag sist hade tre klingor fram på en hoj :D

Senast ändrad:
För min del är det tvådelat på landsväg/cross och singelklinga i skogen.

Men kör man tredelat fram så är ju twister-reglagen grymt trevliga!

jomper skrev:
> Bara för tvådelat fram, lite märkligt tycker
> jag. Nyheten verkar ha pluggats av samtlig
> mtb-media på nätet idag, srams pr-folk har gjort
> ett bra jobb :-)

2-delat som gäller. Enkelt och bra :)

Srams Pr-folk verkar ofta göra ett bra jobb tycker jag, kommer oftast fort ut överallt. Men Twisters har väl varit efterlängtade sen XXgruppen kom så väldigt många som velat ha men inte moddat som Jensen m.fl.

jomper skrev:
> För min del är det tvådelat på landsväg/cross
> och singelklinga i skogen.
>
> Men kör man tredelat fram så är ju
> twister-reglagen grymt trevliga!

twister ä även trevligt för två delat fram :D

MoeJoe skrev:
> Mathias skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hoppas inte handtagen är integrerade utan att
> man
> > kan välja egna.
>
> Både och i så fall. Tycker själv det är lite
> synd att man får yxa till egna handtag som inte
> riktigt matchar gripshiftsen. Hela handtag + GS
> blir ju för brett så man må ju kapa

Även 90mm handtag som man kan köpa löst menar du?

Finns även för tredelat.
Priset var lite häftigt kan man tycka, med dom är tydligen kullagrade, så dom bör vara bättre än dom gammla gripshiften.
Men å andra sidan har jag använt dom gammla gripshifteni sedan dom kom ut, utan att ge dom någon kärlek alls, och dom funkar klockrent än.

Kullagrade... intressant! Hoppas det inte har nån inverkan på underhållsfriheten som alltid varit en del av gripshifts.

Jag har föreställt hos Evalds. Pris 600-1000kr för XX, närmare pris än så vill Jimmy inte ge innan han fått prislistan från Sram.

rekrej skrev:
> Jag har föreställt hos Evalds. Pris 600-1000kr
> för XX, närmare pris än så vill Jimmy inte ge
> innan han fått prislistan från Sram.

Om r2bike tar 2200 för dem lär det nog landa närmare 1000:-/sidan. Eller kanske 1100:- :-)

Ja kära ni, Jimmy är ju sällan speciellt förvirrad så priset lär nog hamna i den häraden jag fått pris på oavsett hur mycket R2 än tar för sina. Jag tror inte att de prissätter beroende av varandra

Rek pris är ju 289 eller 298 dollar paret, hur får du till 600-1000 kr på det? per sida kanske?

Senast ändrad:
rekrej skrev:
> Givet per sida. Men det ger inga 2200 hur man än
> räknar.

Whatever, hoppas bara det kostar mindre än 2000 kr paret iallafall.

Tillbaka
Topp