sram xx1 kedja ''fastnar'' på klingan??

pennan

Aktiv medlem
Slog till på en riktig värsting kedja eagle xx1, men vilket skit alltså!
Den verkar för smal, så den släpper inte riktigt från klingan, utan den är liksom ett konstant ''chainsuck lite''
klingan funkar toppen med både shimano och kmc kedja, måste även framklingan vara sram för att det skall lira?

Bild?

EDIT: och vilken modell klinga? Det har funnits klingor som bara är kompatibla med Shimano kedjor, inte med Sram. Nyare klingor är oftast kompatibla med allt.

Senast ändrad:
Bild?

EDIT: och vilken modell klinga? Det har funnits klingor som bara är kompatibla med Shimano kedjor, inte med Sram. Nyare klingor är oftast kompatibla med allt.
Nej har ingen bild, bytte tillbaka till kmc kedjan.
Klingan är en oval vxm från ali...har funkat hur bra som helst med andra kedjor.

Alla bilder jag hittar har "apply to an sram" och "9/10/11/12" på klingan. Om dina och har det skulle man tänka att det borde funka.

Skulle tro det jag med, skall prova med en AB klinga senare.
Men jag trodde alla 12-del kedjor hade samma mått??
Kedjorna skall ha samma innermått från 9- delat till 12. Förutom nya sram t-type transmissionkedjor som är smalare och bara funkar med t-type kompatibla klingor.

Slog till på en riktig värsting kedja eagle xx1, men vilket skit alltså!
Den verkar för smal, så den släpper inte riktigt från klingan, utan den är liksom ett konstant ''chainsuck lite''
klingan funkar toppen med både shimano och kmc kedja, måste även framklingan vara sram för att det skall lira?
Är shimano och kmc kedjorna du testat också nya ?
Eller är det en ny xx1 mot två gamla kedjor, eller två kedjor du kört med den klingan någon gån i tiden när den var mindre sliten? Det handlar inte helt enkelt bara om slitage som lett till chainsuck? Vill nämligen minnas att ny kedja på sliten klinga kan ge chainsuck.

Nej, det är ny kedja på så gott som ny klinga.
Både shimano och kmc kedjan funkade bra med klingan när dom var nya.

Som alla andra påpekat. Med 99% sannolikhet är din klinga sliten. Det ökar avståndet mellan tänderna som då fastnar i kedjan. Att de andra kedjorna fungerar beror på att de slitits ihop med klingar. XX1-kedjan är nog den bästa kedja jag kört med, förutsatt att drivlinan är jämnt sliten. Back in the days (tidigt 200-tal) slets kedjorna ut snabbare än dreven. Då var tricket att rulla på 2-3 kedjor och byta var 30e mil.

Du har varit med ett tag nu, va?
Första MTB införskaffades 1989. Innan dessa fattade jag inte bättre och försökte köra MTB med en BMX. Dessutom hade jag en far som "förstod" att det går inte att cykla i skogen med utanpåliggande växlar, så hans motstånd var rätt hårt.

Som sagt, nästan ny klinga.

Bilagor

• 17373954785351598923796394401930.webp
    17373954785351598923796394401930.webp
    374.9 KB · Besök: 49
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp