SRAM XX1 på Fuel EX9

Tobbe77

Medlem
SRAM XX1 på Fuel EX9
Hej

Har en FS Trek som jag gillar mycket men efter 4 år börjar drivlinan bli lite sliten (o så vill jag ha lite nytt). Kör enstaka långlopp som motionär och en hel del "turer" med sambon.

Funderar på att byta till SRAM XX1 någon som har gjort något liknande, har några funderingar.

Steget 3x9 till 1x11 känns ju rätt stort, men efter lite räknande så kan man ju få nästan samma spann med 38T på drevet fram, någon som provat att köra sådant?

Sedan måsta man ju byta hjul också, någon som har tipps där, är det bara DT, Mavic eller SRAM med adapter eller finns det några som är "färdiga"

//Tobbe

SRAM XX1 på Fuel EX9
Valhalla_ skrev:
-------------------------------------------------------
> Strunta i XX1 och köp en sån här:
>
> http://www.bike-discount.de/shop/k750/a97473/gener
> al-lee-cassette-adapter-25-40z.html

Hhuuuvaaa! 119 Euro för fyra ringa, då behöver TS bara lägga till xxx Euro för ny kassett+bakväxel+reglage+kedja (i.o.m. att han kör 9-delat idag och monsterkransarna är för 10-delat...) samt ev styrare eller dyligt...
Nä kör du på en XX1 konvertering, ev behöver du väl inte byta hela hjulet, utan bara body'n (självklart beroende på om nuvarande hjulsnav är "konverteringsbart") // Larsa

SRAM XX1 på Fuel EX9
Vaddå huuva? Nu får du förklara hur du tänker.

"General Lee"-kassetten är ett mycket mer prisvärt alternativ än XX1 om denna paras ihop med "normala" grejer typ XT. Om själva syftet med att skaffa XX1 är att ha endelat fram och ändå ett stort spann, dvs det primära målet är inte att ha svindyra "top of the line"-prylar utan snarare funktionen, är det klart lönt att köra på 10-delat istället.

Är målet delvis att ha "top of the line"-prylar är dock vinsten med "icke XX1" liten.

XX1:
Kassett 259 €
Bakväxel 179 €
Kedja 36,9 €
Vevparti 209 €
Frihjulsbody 50 € (eller kanske mer?)
Totalt ca 6400 kr

"Normal" 10-delad drivlina med General Lee kassett:
Kassett PG1070 59,9 €
General Lee 119 €
Bakväxel XT shadow+ 69,95 €
Kedja HG94 19,9 €
Mittklinga SLX 32t 19,9 €
Kedjestyrare e13 XCX 39,9 €
Totalt ca 2900 kr (sparar 3500 kr)

"Flådigare" 10-delad drivlina med General Lee kassett:
Kassett XX 209 €
General Lee 119 €
Bakväxel XTR shadow+ 149,9 €
Kedja XTR 32,9 €
Mittklinga XTR 32t 64,9 €
Kedjestyrare e13 XCX 39,9 €
Totalt ca 5300 kr (sparar 1100 kr)

SRAM XX1 på Fuel EX9
Sorry Valhalla_ tolkade ditt första inlägg som att TS bara behövde fyrkransen a 119Euro och glömde bort allt det övriga som behövs.
Men med ditt exemplariska andra inlägg förtydligar ju det hela mycket bra.
Visste inte att en XX1-setup var SÅ dyr!
Men det borde jag kunna gissat, är man ensam om en teknik, så kan man ju också sätta pris därefter...
Nån som vet om/när 1x11 delat kommer för oss vanliga dödliga? // Larsa

SRAM XX1 på Fuel EX9
Jämförelsen haltar lite tycker jag eftersom vevpartiet är med på xx1 drivlinan men inte på de andra. Det finns ju tredjeparts xx1 klingor för 104bcd vevpartier t.ex.

Jag kör för tillfället xx1 vevparti med 38T och 11-32 bak, på Vasan tänker jag köra 38T och 11-36 bak, det som kommer begränsa mig mest är att jag kommer trampa ur i nedförsbackar, stigningarna är jag inte orolig för... Jag gillar förvisso låg kadens =)

Kör på xx1 om du vill blinga lite men du måste ju inte byta vevparti....

SRAM XX1 på Fuel EX9
Hej

Tack för tipsen, prisdiskussionen kan vi skippa. Jag väljer mer mellan att byta drivlina på cykeln jag har eller köpa en helt ny hoj.

Så alternativet för mig om jag behåller cykeln jag har är att köpa en komplett X0 eller möjligen XT grupp så XX1 blir inte dyrare.

@AlphaTango, är du nöjd med din XX1 serie? Vilka är de största fördelarna och nackdelarna du sett?

//Tobbe

SRAM XX1 på Fuel EX9
Nackdelen med General Lee uppgraderingen är begränsad livslängd på dessa 4 kransar då det är i aluminium, oavsett coating så kommer dessa att ha avsevärt kortare livslängd än dom 6 andra dreven på kassetten. Så räkna kallt med att byta två ggr på General Lee på samma kassett. Detta baserat på generell erfarenhet av aludrev i övrigt.

Inget ont menat om General Lee, den fyller en nisch som efterfrågas MEN förvänta inte att livslängden är densamma på en helstål kassett eller liknande varianter, oräknat XX1,XX och X0 kassetter.

SRAM XX1 på Fuel EX9
Men dessa G Lee alu drev är ju med 25 tänder och uppåt. De flesta framklingor är i alu och de inre har ofta färre tänder. Att de små dreven , 11-20, i kassetten slits hårt om de är i alu köper jag. Men större drev 25 och större bör väl inte vara något problem bara för de sitter bak i kassetten?

Senast ändrad:
SRAM XX1 på Fuel EX9
rille70 skrev:
> Men dessa G Lee alu drev är ju med 25 tänder och
> uppåt. De flesta framklingor är i alu och de
> inre har ofta färre tänder. Att de små dreven ,
> 11-20, i kassetten slits hårt om de är i alu
> köper jag. Men större drev 25 och större bör
> väl inte vara något problem bara för de sitter
> bak i kassetten?

Dels har du rätt, dels fel. Kassetten måste ta hand om växlingar och dessa sliter hårt, tunnare drev betyder också högre slitage. Jag byter SRAM XX 36T på kassetterna på löpande band nu, folk runt om i världen köper såna från mig o FRM så det är en av grunderna av mitt påstående.

SRAM XX1 på Fuel EX9
OK. Finns det andra alternativ? Stål eller titan? Tillverkar du nåt liknande som G Lee?
Att köra kassett på 11-40, klinga 32t (xx1, absolute black etc) och X9 type2 känns mkt lockande för mej...

SRAM XX1 på Fuel EX9
Hittills har jag inte fått förfrågningar på varianter av General Lee. Enbart större största klinga.
XX1 framklinga 32T, XT 11-36 kassett och X9 typ 2 bakväxel är en bra lösning, jag kör på en liknande variant på fatbiken.

SRAM XX1 på Fuel EX9
Kid1000 skrev:
> XX1 framklinga 32T, XT 11-36 kassett och X9 typ 2
> bakväxel är en bra lösning, jag kör på en
> liknande variant på fatbiken.

Ja, man borde nog testa med 11-36 först. Sen gå upp till 11-40 om man behöver mer range...

SRAM XX1 på Fuel EX9
Finns det någon därute som har några speciella negativa erfarenheter av XX1 på en 26"?

Det verkar vara många som har idéer på alternativ osv, men jag har ändå tänkt köpa en hel grupp, men det verkar svårt att hitta nånstans att provcykla XX1 under vettiga former (bor i GBG).

SRAM XX1 på Fuel EX9
Det är nog inte så många som har erfarenheter av den gruppen men det är ju fullkomligt otänkbart att det inte skulle funka med 26". Alla gränssnitt som drivpaketet "ser" är ju exakt samma. Har du råd så kör du på XX1, det verkar vara kanonfina grejer.

SRAM XX1 på Fuel EX9
Tobbe77 skrev:
> Finns det någon därute som har några speciella
> negativa erfarenheter av XX1 på en 26"?
>
> Det verkar vara många som har idéer på
> alternativ osv, men jag har ändå tänkt köpa en
> hel grupp, men det verkar svårt att hitta
> nånstans att provcykla XX1 under vettiga former
> (bor i GBG).

Det enda jag har i XX1 är ju vevpartiet men när X01 släpps så känns det som den ultimata gruppen sett till funktion och pris.

Nackdelen för mig som kör en fullösning är att jag bara kan få 11 som minsta bak, full XX1 erbjuder ju 10 som minsta bak och eftersom 38T är det största man kan få fram så är det min enda begränsning.

Jag var ute i Hellas och körde lite, av misstag hade jag inte satt Zee-bakväxeln i läge "on" utan jag körde i läge "off". Nu körde jag inte stenhårt men det fanns inte minsta tendens till att kedjan skulle hoppa av (jag har ingen kedjestyrare på min).

Mitt tips (du har inte skrivit vad du har för nuvarande grupp) är att du köper en tredjeparts XX1 klinga som passar ditt nuvarande vevparti och sen kör allt XX1 bak. Alternativt väntar in X01!

SRAM XX1 på Fuel EX9
Tobbe77 skrev:
> Finns det någon därute som har några speciella
> negativa erfarenheter av XX1 på en 26"?
>
> Det verkar vara många som har idéer på
> alternativ osv, men jag har ändå tänkt köpa en
> hel grupp, men det verkar svårt att hitta
> nånstans att provcykla XX1 under vettiga former
> (bor i GBG).

Kolla så ditt baknav är kompatibelt med XX1-kassetten, den kräver en särskild body.

SRAM XX1 på Fuel EX9
Eller köp shimano xt tvådelat, så spar du ju hälften av pengarna, får bättre utväxling etc.
Ärligt, hur mycket vikt sparar man egentligen på xx1? Bättre lägga dessa pengar på lättare hjul då det har större effekt. På köpet får du hållbarare grejor.

SRAM XX1 på Fuel EX9
Gillar SRAM, kör X0 växlar X9 reglage idag och de har funkat fint.

Min fråga var mer hur man "upplever" spannet på XX1, får försöka hitta en cykel att provcykla. Blir det inte XX1 så får det bli nytt X0 tror jag

SRAM XX1 på Fuel EX9
Kid1000 skrev:
> XX1 framklinga 32T, XT 11-36 kassett och X9 typ 2
> bakväxel är en bra lösning, jag kör på en
> liknande variant på fatbiken.

Tack för tipset. Beställde en Raceface wide/narrow 32T klinga med passande bashring och körde detta idag med 11-36 kassett på min FS29. Hade redan en X9 typ 2 växel sen innan. Klart över förväntan. Vilket gött flyt i cyklingen med bara en växel att hålla reda på. Förlorade iofs de 3st lägsta utväxlingarna jag hade med 22T men med resultat att jag tog i mer och höll högre fart över stöket. Och att få bort 400g från cykeln är ju inte fel det heller!

Bilagor

• IMG_20130730_163539.jpg
    IMG_20130730_163539.jpg
    120.4 KB · Besök: 33
Tillbaka
Topp