SS problem. Kedja kuggar över/hoppar: Råd, tröst och medlidande sökes.
Hej Bullen.
Jag har ett problem.
Jag har en Singelspeedad CX av märket Ridley som jag tycker jättemycket om. Problemet är att den inte vill att jag skall cykla på den.
Problemen började när den var växlad då kedjan hoppade av den stora klingan när jag tog i. Dömde ut den stora klingan som kass (pga. krasch) och bytte klinga och kedja. Men den kuggade forfarande över när man tog i.
Tänkte att kassetten har väl också fått stryk och bytte även den. Problemen kvarstod.
Då valde jag att singelspeeda med Narrow/wide klinga, SS-drev och styrare som jag hade hemma.
Resultatet: Kedjan hoppar bak vid ståcykling.
Nu har jag testat 5st olika SS konfigurerationer och kedjan hoppar fortfarande och jag har gjort slut på alla mina kedjor.
Kedjelinjen är spikrak.
Kedjan är så kort som det går.
Känner inget flex i ramen.
VAD GÖR JAG FÖR FEL? Varför gillar inte cykeln mig längre?
Edit. Lagt till bilder
Så här ser nuvarande konfigureration ut.
40x14 med spännare.
Jag har ett problem.
Jag har en Singelspeedad CX av märket Ridley som jag tycker jättemycket om. Problemet är att den inte vill att jag skall cykla på den.
Problemen började när den var växlad då kedjan hoppade av den stora klingan när jag tog i. Dömde ut den stora klingan som kass (pga. krasch) och bytte klinga och kedja. Men den kuggade forfarande över när man tog i.
Tänkte att kassetten har väl också fått stryk och bytte även den. Problemen kvarstod.
Då valde jag att singelspeeda med Narrow/wide klinga, SS-drev och styrare som jag hade hemma.
Resultatet: Kedjan hoppar bak vid ståcykling.
Nu har jag testat 5st olika SS konfigurerationer och kedjan hoppar fortfarande och jag har gjort slut på alla mina kedjor.
Kedjelinjen är spikrak.
Kedjan är så kort som det går.
Känner inget flex i ramen.
VAD GÖR JAG FÖR FEL? Varför gillar inte cykeln mig längre?
Edit. Lagt till bilder
Så här ser nuvarande konfigureration ut.
40x14 med spännare.
Senast ändrad: