SS problem. Kedja kuggar över/hoppar: Råd, tröst och medlidande sökes.

Scut

Aktiv medlem
Hej Bullen.

Jag har ett problem.

Jag har en Singelspeedad CX av märket Ridley som jag tycker jättemycket om. Problemet är att den inte vill att jag skall cykla på den.

Problemen började när den var växlad då kedjan hoppade av den stora klingan när jag tog i. Dömde ut den stora klingan som kass (pga. krasch) och bytte klinga och kedja. Men den kuggade forfarande över när man tog i.

Tänkte att kassetten har väl också fått stryk och bytte även den. Problemen kvarstod.

Då valde jag att singelspeeda med Narrow/wide klinga, SS-drev och styrare som jag hade hemma.

Resultatet: Kedjan hoppar bak vid ståcykling.

Nu har jag testat 5st olika SS konfigurerationer och kedjan hoppar fortfarande och jag har gjort slut på alla mina kedjor.

Kedjelinjen är spikrak.
Kedjan är så kort som det går.
Känner inget flex i ramen.

VAD GÖR JAG FÖR FEL? Varför gillar inte cykeln mig längre?

Edit. Lagt till bilder

Så här ser nuvarande konfigureration ut.
DSC_0238.JPG

40x14 med spännare.
DSC_0237.JPG

Senast ändrad:
Hur säker är du på att kedjelinjen verkligen är rak? Har du grejer som är specifiserade till en viss kedjelinjen, eller tycker du att det ser rakt ut? Annars är en möjlig bov att du har blandat delar för 1/8 och 3/32-kedja.

Är det riktigt ss-drev bak eller kör du med ett från slaktad kassett? Det senare kan funka men brukar ställa till problem.

/Johan

jofahjalm sa:
Hur säker är du på att kedjelinjen verkligen är rak? Har du grejer som är specifiserade till en viss kedjelinjen, eller tycker du att det ser rakt ut? Annars är en möjlig bov att du har blandat delar för 1/8 och 3/32-kedja.

Rak. Ja, så bra som det går.
Jag har både ögonmåttat, mätt och syftat.
Mätt enligt detta. Fast med skjutmått och stålskala flera gånger.
http://forums.mtbr.com/singlespeed/perfect-chainline-426690.html

Inte blandat 1/8, 3/32 delar. Utom med flit och det var skit det med.

Willie sa:
Vad kör du med för kedja? Känns som en är boven i dramat.

Jag har kört med 3st olika (sram, kmc och shimano) 10 speed 3/32 kedjor, 9speed 3/32 kmc kedja och två 1/8 kedjor.

Bilder hjälper nog en hel del,

Dum fråga, är kedjan lagom spänd?

42Hz sa:
Kolla tänderna på klingan, är alla raka?

Ja. Helt raka.

JojjeM sa:
Är det riktigt ss-drev bak eller kör du med ett från slaktad kassett? Det senare kan funka men brukar ställa till problem.

/Johan

Riktiga SS-drev för 3/32 kedja respektive 1/8.
Till och med lånat grejer får min SS mtb som fungerar klockrent.
Samma problem.

Kan det vara att hela vevparti med vevlager flexar?

Det är inte så jävligt att den är ramsned då? Schreddan hade en SS som det var nå liknande strul med som var sned i baksvingen har jag för mig.

Jag har en stål-mtb som jag kör singlespeed där hela jäkla hojen svajar som en överkokt spaghetti när man tar i och den kedjan sitter kvar så det borde inte vara det tycker jag.

Såklart är det inte killen i brevet det handlar om utan någon helt annan :)

Känns som du fått rätt bra tips så jag skickar över en styrkekram ! :D

Helskumt. Är dreven runda/centrerade eller varierar kedjespänningen mycket när du vevar? (Förutsatt att du inte kör med fjädrande spännare).

/Johan

De är runda och centrerade. Testat med både fjädrande spännare (ner tryckande) och fast spännare.

42Hz sa:
Bilder hjälper nog en hel del,

Dum fråga, är kedjan lagom spänd?

Kedjan är lagom spänd enligt mig.
Blider kan jag knäppa senare.

Luthman Photography sa:
Det är inte så jävligt att den är ramsned då? Schreddan hade en SS som det var nå liknande strul med som var sned i baksvingen har jag för mig.

Jag har en stål-mtb som jag kör singlespeed där hela jäkla hojen svajar som en överkokt spaghetti när man tar i och den kedjan sitter kvar så det borde inte vara det tycker jag.

Det lutar åt det. Jag har en mystisk repa i ena kedjestaget - som kanske är en spricka?

Min stål SS flexar med men den fungerar likväl. Denna är ju i alu och styv.

------------------
Är riktigt konfunderad.

Eftersom det tycks vara samma problem oavsett drivlina så kan jag inte låta bli att undra om det inte är frihjulet som rappar snarare än kedjan. Är du helt säker på vad som faktiskt händer?

Där säger du faktiskt något Makten.

Jag kan inte ta gift på att den inte bara hoppar över en kuggbak.

Jag vet däremot att den hoppar av fram om jag byter till den kassa framklingan jag har.

Hur ser jag ifall så är fallet? Slitna tänder?
Hade isär den i sommras då tyckte jag det såg bra ut. Cykeln har inte gått så mycket efter det då den tappade kedjan enligt tidigare.
Det är ett Tiagra nav, det handlar om.

Senast ändrad:
Enklast vore väl att ge bort cykeln till någon du ogillar, men har vinning av att smöra för.

Köp sedan en ny cykel och glöm den som det bodde troll i.

Testa ett annat hjul? (Med annan body alltså.) Borde vara ganska enkelt ordnat. Lycka till.

Scut sa:
Där säger du faktiskt något Makten.

Jag kan inte ta gift på att den inte bara hoppar över en kuggbak.

Jag vet däremot att den hoppar av fram om jag byter till den kassa framklingan jag har.

Hur ser jag ifall så är fallet? Slitna tänder?
Hade isär den i sommras då tyckte jag det såg bra ut. Cykeln har inte gått så mycket efter det då den tappade kedjan enligt tidigare.
Det är ett Tiagra nav, det handlar om.

Jag vet inte hur frihjulet på navet ifråga fungerar, men det skulle kunna vara torrt så att eventuella klackar inte riktigt faller in i sina grepp som de ska. Eller skitigt, men det borde du ju ha sett i så fall. Om det är frihjulet så blir det nog snabbt sämre om det väl rappat över några gånger, för då gissar jag att det slitit med sig kanterna på ingreppen.

Det låter lite väl osannolikt att det är kedjan och dreven med tanke på hur många olika kombinationer du provat. Dessutom borde kedjan gärna hoppa av om den väl rappar över, även bak. Är den vettigt spänd så ska det vara jäääävligt slitet innan det ens kan ske, särskilt med SS-specifika drev som brukar ha mycket högre kuggar än kassettdrev.
Är det ramen som kröker sig så borde kedjan också hoppa av snarare än rappa över. Men visst, är det överjävligt flexigt så blir förstås kedjespänningen lägre när ramen ger efter.

Om du kan framkalla problemet lite när som helst så borde det gå att kika ner och se vad som händer när du tar i. Alternativt be någon cykla bredvid dig och kolla.

Ursäkta men:

67594575.jpg

Bjussa på en bild så ska vi nog ordna det här. En SS ska inte behöva strula.

Det kan som sagt vara frihjulet som är slut. Sånt händer ju. Särskilt vintertid. Det händer väldigt många nav vintertid faktiskt. Särskilt alla såna där Shimano, egenbrandade Quando och whatever som sitter på så många cyklar.

Kedjan på en växelhoj kan ju rappa över eller skippa lite av 1000 olika skäl, men på en SS kan den egentligen bara göra det om du kör spännare på en icke-SS-ram, och kedjan är lite för lång för att den ska nå runt bakdrevet ordentligt. T.ex. om du inte hade spännare så kedjan gick runt helt perfekt och tajt, kanske den skulle ligga på säg 2/3 av tänderna bak, men med spännaren kanske den ligger på bara hälften av tänderna och då kan den börja klättra över.

Men eftersom du får samma problem med både växlar och SS så tror jag på frihjulet.

42Hz sa:
Vad är det för nav?

Tror TS skrev Tiagra en bit upp.
Jag har haft två gamla XT som inte gillat kyla utan börjat kugga över i minusgrader. Vet inte hur lika de är Tiagranaven.

Och +1 på att det behövs bilder.

/Johan

Jag får plåta bilder senare. Tröttnade på cykeln och flydde landet ett tag.

Ursäkta sent svar. Utomlands visstelse och jobb kom emellan.

Uppdaterat 1:a inlägget med bilder.

Ja, kedjelinjen är inte spikrak längre (1a bilden)

40x14 är inte optimal utväxling och antal kuggar är för få.
Har även kört:

48x13-14-16-17-18
40x13-14-16-17-18
34x13-14-16-17-18

Den som klarar mest kraft innan överkuggning är förvånade 34x13.
Sämst är utan tvekan 48x18

Jag har börjat misstänka att det är kedjespännaren som flexar vid ståcykling.

Just de där kedjespännarna har jag haft lite strul med, armen är inte jättestyv så den lägger sig gärna liite snett vilket kan jävlas. Jag hade problem med sånt vilket avhjälptes av en ny spännare med fräsch fjäder.

Initialt löst överkuggningen.

Fel:
Vid belastning:
1. så flexar vevpartiet lite
2. Styraren skevade och greppade om kedjan som i sin tur släppte kedjespänninen och kedjan kuggade över.
3.Detta med att kedjan var lite lång (halvlänk)

Löste detta genom att hitta en väldigt uttänjd kedja och testa med vilket drev som blev tightast. 40x13 (lite väl tungt)

Tog bort fjädern och gjorde så spännaren mekanisk pressar uppåt.

Bytte plats på skivan till innersta delen.

Eftersom jag är för svag för en utväxling på 40x13 så kommer jag att beställa en halvlänkkedja och en annan typ av styrare.

Resultatet: (ursäkta mobilkameran)

Bilagor

• DSC_0241.JPG
    DSC_0241.JPG
    161.1 KB · Besök: 57
  • DSC_0240.JPG
    DSC_0240.JPG
    178.3 KB · Besök: 39
  • DSC_0239.JPG
    DSC_0239.JPG
    226.9 KB · Besök: 45
Tillbaka