SS utväxling

erpkrap

Medlem
SS utväxling
Vet att ämnet om vilken utväxling förekommit tidigare men jag behöver lite tips.
Var nere hos Phil/Dr Spoke i dag. Det lutar åt att han bygger upp en Soma Delancey
åt mig. Diskuterat hjul, utväxling mm. Det blir nog ett par OpenPro-hjul med Michenav.
Phil föreslog (och läser ev. det här) 39 x 16 i utväxling till min SS(ej fixed).
Ska jag bara trampa runt och det inte är kuperat alls så är det snarare lätt.
Brukar ganska ofta cykla från Södermalm, ut förbi backarna till Fisksätra och vidare
till Älgö längst ut i Saltsjöbaden. Lagom tur 4-5 mil, kuperad terräng med långa branta
motlut så jag funderar istället på 39 x 17, låter bra?? Kommer jag att kunna trampa ut
och ligga på ca 30km/tim?? Känns annars som en bra kompromiss. Ingen utväxling är i och
för sig för evigt, bara byta kedja och krans.
Tacksam för seriösa svar ;-) ;-)
och tack för att HappyMTB finns

SS utväxling
Jag skulle kört (och det gör jag ju också) på 42x16 alt 42x17. Fungerar till det mesta.

205144903_6f34d8f870.jpg

Foto: Erik H

SS utväxling
Kör 48/16 på pendlaröket, som rullar på 26":or. Fungerar (ihop med conti sport contact) jättebra här i stan, trots alla backar. Vintertid kör jag 32/16, vilket jag tycker blir ganska lagom med tanke på det extra rullmotstånd som dubbdäck och snöslask ger.

SS utväxling
Tycker det låter lite väl lätt. Men varför inte börja så. Det är ju inte speciellt komplicerat att byta krans vartefter du blir starkare.

SS utväxling
Jag skulle ha valt en större klinga fram, det håller längre och går bättre om du sedan vill ha en annan utväxling, skulle inte vilja ha mondre än 15 bak.

SS utväxling
Har 48x17 och det är lite tungt i backarna med singlespeed. Kör 48x20 med fixed och det funkar bra så länge jag kommer ihåg att trampa. Tycker det är viktigare att inte trampa ur på de längre flacka sträckorna, än att komma upp för de tunga backarna utan allt för mycket ansträngning.

SS utväxling
På grund av ett avigt gammalt vevparti kör jag på 52/18 och det är väl lite i tyngsta laget för att vara riktigt smidigt inne i stan men det är skönt när man cyklar på landsväg. Börja du med standardutväxlingen 42/16.
Ett tips är ju också att du ger dig ut på en växlad cykel och känner dig för vilka växlar du gillar.

SS utväxling
Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> 50/16 funkar utmärkt om man inte tänker köra mitt i stan hela tiden (får däremot
> götgatsbacken att kännas tätt tung...)

Det är en vanesak - Götgatsbacken känns ALLTID tung, oavsett utväxling... ;-)

SS utväxling
(+) Lighter chain, chainring and cogs
(+) Better chainring clearance

(-) Wears out the chain, chainring and cogs faster
(-) More prone to skipping
(-) Fewer products to choose from
(-) More friction

vito skrev:
-------------------------------------------------------
> vad är fel med 32-12?

SS utväxling
Okej, jag kommer allt närmre en beställning av Phil.
Spelar det nån roll om vevpartiet är 39:a eller 42 ??
Vet inte om jag tycker att Michevevpartiet(39tänder) var så snyggt??
Någon rekommendation på vevparti till Delancey för vettiga pengar??
Phil tyckte ju annars senast att 39x16 var ok så annars kan man köra
med 42x17

Tillbaka
Topp