SSC 07 Karlstad

alexcykel

Aktiv medlem
SSC 07 Karlstad
singlespeedcontest-2.gif ht=725

Värmlands första, bästa och enda single speed tävling!

Tid: start 16:00 6 juni 2007

Nummerlappsutdelning: från 15:00

Plats: I2 gamla övningsfält i Karlstad . Vi ses vid vägskälet Sanna södra. Parkera vid Våxnäshallen och cykla sista 500m. Skyltat från Säterivägen.

Tävlingen: loppet består av 6 varv på rundbana med lagom stökig terräng. Segrartiden beräknas till ca 90 minuter. Men många kommer att behöva två timmar...

Tekniskt reglemente: endast enväxlade cyklar med eller utan frihjul är tillåtna. Valfri cykelmodell får användas. Flerväxlade cyklar må deltaga endast efter att tävlingsledaren besiktigat och tejpat växelhandtagen.

Säkerhet: tävlande deltar på eget ansvar. Svensk lagstiftning gäller.

Pris till bästa kostym: tävlingsjuryns beslut kan inte överklagas.

Mat och dryck: all förtäring får du själv ta med – bring your own! Deltagare med vänner och publik grillar på lika villkor.

Anmälan på www.subculture.se

Senast redigerad av en moderator:
SSC 07 Karlstad
Trådkapning: jag ska snart göra en påskrajdtråd. Men se söndagen den 8 april som tränignsdag för er pôjker. Tisdag tänkte jag lura ut Elin till Skutberget.

SSC 07 Karlstad
Thomas det är ny bana i år, jag sätter den inte utan att kliva av, men jag har sett en som gjort det. Man måste klara surhålet, halvmetersdroppet och ett par slippriga hällar uppför med halvannan meters stigning. Olle som fick provåka banan hävdade till och med att det kommer att "gå fort".

SSC 07 Karlstad
Låter som en bra plan! Om nu Henrik följer med och ger oss en ssc07 preview. Jag har ingen aning om var han förlagt banan i år. Den gamla från förra året har jag koll på.

SSC 07 Karlstad
Nu har jag gjort en tråd om "Lera & Lycra etapp 1", där mina önskemål är uppraddade, såsom standard-I2-rundan + SSC07 + lite vilse.

SSC 07 Karlstad
Jag skall försöka ta mig loss till den åttonde april, svår dag annars, Flandern runt (mitt favoritlopp), gäster på besök och antagligen lite seg i skallen;)

Men jag var ute igår och det börjar arta sig i terrängen, hittade ett par nya stigar, lycklig som ett barn!

SSC 07 Karlstad
Henrik, det finns ju VHS för Flanders runt. Kan du avnjuta det loppet närsomhelst! :)

Velocio, då behöver jag inte klä ut mej för att vinna beste kostum, jag har ju alltid det på mej...

SSC 07 Karlstad
Det är svårt detta med singlespeedmässig klädsel, begreppet ändamålsenlig får så många fler aspekter.
Även om crossdressing alltid är rätt så blir det i vart fall inte mitt tema, jag satsar på en uppgradering av befintlig klädsel om vilken Horace skulle ha sagt - en drift med omnipotenta symboler och borgerlighetens neurotiskt laddade biedermayer med cykeln interkruralt studsande över landskapets, av eoner formade, tillfälligheter.

SSC 07 Karlstad
alexcykel skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är svårt detta med singlespeedmässig
> klädsel, begreppet ändamålsenlig får så
> många fler aspekter.
> Även om crossdressing alltid är rätt så blir
> det i vart fall inte mitt tema, jag satsar på en
> uppgradering av befintlig klädsel om vilken
> Horace skulle ha sagt - en drift med omnipotenta
> symboler och borgerlighetens neurotiskt laddade
> biedermayer med cykeln interkruralt studsande
> över landskapets, av eoner formade,
> tillfälligheter.

Typ kammofärgade baggy shorts och tajt lycra-t-shirt med kostym-o-slipstryck, gröna noppriga knästrumpor med strumpeband och SPD skor i guld med snörning?

SSC 07 Karlstad
För den som vill prova på singlespeedande på tävlingsbanans stigar finns möjlighet att sluta upp vid våxnäshallen nu på söndag 22/4 klockan 15:00. Det är ett gäng singlespeedoskulder som skall tas då...

Velocio skrev:
> Är detta en sanktionerad tävling eller bara bla,
> bla? Alltså bara för överviktiga singelspeedare
> med nerhasade brallor?

Tävlingen är sanktionerad av RFSU, RFSL, JO, BO, DO, JämO, länsveterinären, hovrättsassessorn i Götaland och Gud (enligt tre monoteistiska religioner). Däremot är SCF inte inblandade då vi som arrangerar detta vare sig vill ha betalt eller ingå i styrelser för föreningar. (Därmed inte sagt att det är något fel på SCF eller motsvarande organ).

SSC 07 Karlstad
Det är inget fel på mitt organ heller så jag följer nog med på söndag, såvida föräldrarna inte får för sej att hälsa på vid fel tillfälle.

SSC 07 Karlstad
Thomas skrev:
> Det är inget fel på mitt organ heller så jag
> följer nog med på söndag, såvida föräldrarna
> inte får för sej att hälsa på vid fel
> tillfälle.

Dagens tur 22/4 är inställd pga dåligt väder - jag gör ett nytt försök med ss oskulderna nästa vecka.
Hala hällar och ovana terrängcyklister är lite för oansvarigt.

SSC 07 Karlstad
Det _var_ faktiskt skitdåligt väder. Jag körde bonäsleden och snurrade lite extra på Hammrö ensam i söndags mellan 11 och 13.30 ca.. Inte för att det är så möe stök där men det blev lite mer spännande iom att jag körde på mina pendlarslicks inköpta på biltema respektive ICA Maxi pumpade till 50 psi på macken vid Tynäs.

Nån SS har jag inte och kommer inte skaffa mig heller så ni kommer definitivt inte se mig på I2 på min frus födelsedag =)

SSC 07 Karlstad
Andematt, var du ute i söndags alltså? Då hade jag ju kunnat hänga på, jag kom inte ut, fick annat att göra.

Om ni kommer till ssc07 så är det klart vi sjunger för frun!

SSC 07 Karlstad
Jo, jag var ute i söndags. Men som vanligt är det oplanerat enligt följande.

09.30 frukost: Konstaterar att det är skitväder och känner inte för att snickra på altanen
10.00 Vankar rastlös fram o tillbaka
10.10 Frun säger: "men ut o rör på dig"
10.11 Letar fram kläder fyller vattenryggan, kränger på kläder och annat, justerar sadeln
10.45 Kramar ungar o fru och styr kosan mot Helmia
10.50 Inser att någon kapat luftslangen
10.51 Rullar vidare mot Hammarö och hoppas rulla förbi en mack, bestämmer mig där för att köra asfalt och pumpar slicksen skithårda. Hittar några stigar bakom Tynäs..
11:20 Rullar genom kilenegården och vidare ut på Bonäsleden med stenhårda slicks =)
12:45 Rullar sakta hemmåt med vattenfyllda skor och russinhud på både händer o fötter.

Det var liksom en rätt spontan tur om man säger så och nu blir det nog inget mer innan altanen ska vara klar. Deadline 6 juni faktiskt ;o)

SSC 07 Karlstad
Jag har en god och en dålig nyhet.

Den goda nyheten är att Karlstads kommun ger sitt godkännande till 4/5 delar av bansträckningen för ssc07.

Den dåliga är att kommunen inte ger sitt tillstånd att tävla på den femtedel av varvet som går på naturstigen söder om Ängbackevägen. Motiveringen är att stigen är till för vandrare.

Nu blir det till att hitta alternativ till den biten. För er som tror att ni känner bansträckningen blir det alltså lite nyheter ändå!

SSC 07 Karlstad
Alex, läge att reka i helgen kanske? Jag är på! :)

Cyklar ju naturstigen ibland, bitvis riktigt trevlig. Kanske är lite synd om det susar fram 10 cyklister 5ggr på en timme där och ger oss dåligt rykte. Var på kommynen frågade du?

Har fått mitt salsadrev nu, snart läge för SS:ifiera Konan. Gott. Behöver träna lite SS igen inför den stora tävlingen.

SSC 07 Karlstad
Thomas skrev:
> Cyklar ju naturstigen ibland, bitvis riktigt
> trevlig. Kanske är lite synd om det susar fram 10
> cyklister 5ggr på en timme där och ger oss
> dåligt rykte. Var på kommynen frågade du?

Jag har lämnat in en formell tillståndsansökan till park och naturenheten på kommunen.
Den ansvariga för frågan har promenerat runt hela varvet enligt en bifogad karta. Hon ringde mig igår och gav besked. Jag skall ut och reka ikväll, det måste gå att hitta en cyklingsbar stig som förbinder delarna norr om Ängbackevägen så vi slipper grusväg.

"Det var blött på några ställen, det måste vara svårt att cykla där?"
Citat Ann på naturenheten

Bilagor

• image003.gif
    image003.gif
    80.4 KB · Besök: 44
SSC 07 Karlstad
Lurig terräng norr om den vägen. Mankommer typ 50 meter in i skogen vid grillplatsen, sen är det tätt och ostigat. Men med lite envishet går det säkert att hitta nåt bra! Ikväll hinner jag inte hänga på, damen fyller år och jag väntar besök mm. :(

SSC 07 Karlstad
Vet inte hur övriga banan är tänkt men vid den lilla dammen går det in en stig (röd kort snuttsom slutar i ett ?) som ansluter till den stig som korsar mellan tranelund och skjutbanan (röd böj i norr på kartan). Kanske är även den en del av den orange vandringsstigen, jag är inte säker...

Annars går det in en lång stig vid sista "n"et i ängbackevägen (röd långt rakt streck) som knappt syns från vägen men den går över åsryggen i nordvästlig riktning. Kanske inte är optimal för en tävling då jag tror att det är rådjurens egen lilla stig försiktig upptrampad i vitmossan.. Varning för slitage alltså, var försiktiga där.

Vad gäller grillplatsen så borde det väl gå att improvisera lite från hörnet på skjutbanan enligt blått streck?

Bilagor

• namnlös.jpg
    namnlös.jpg
    70.6 KB · Besök: 33
SSC 07 Karlstad
Jag var ute ett par timmar igår och hittade ett alternativ som inkluderar den stig som du beskriver nedan. Nedfarten från åsen i nordväst är lite brant, men till och med jag klarar av den så det får väl gå. Väl nere svänger man vänster och cyklar tillbaka mot ängbackevägen, det är en liten snutt som går på naturstigen där, ca 40 meter, men det tror jag funkar ändå. Detta med stig är väldigt märkligt egentligen. Själva definitionen av en stig är ju markslitage, utan att någon nöter på underlaget växer det ju igen. Om tanken är att allt annat än naturstigen skall vara jungfrulig mark att blicka ut på medan man vandrar där, innebär det i praktiken cykelförbud.
Grillplatsen på toppen av åsen blir perfekt, den ligger precis i krysset mellan ditt röda streck och den orangea leden.

Varvet blir längre liksom mängden grusväg, däremot är proportionen grusväg inte större.

andematt skrev:
> Annars går det in en lång stig vid sista "n"et i
> ängbackevägen (röd långt rakt streck) som
> knappt syns från vägen men den går över
> åsryggen i nordvästlig riktning. Kanske inte är
> optimal för en tävling då jag tror att det är
> rådjurens egen lilla stig försiktig upptrampad i
> vitmossan.. Varning för slitage alltså, var
> försiktiga där.

SSC 07 Karlstad
Den nerfarten från åsen, om det är samma som jag tror så är det rätt imponerande att ta sig ner där. Det gäller att komma i rätt spår från början. Jag tog den uppför till fots med cykeln på axeln =)

Japp, den grillplatsen vid krysset är fin. Ungefär här, snett höger bakom fotografen (mig)
5562635.jpg

SSC 07 Karlstad
Det finns fyra nedfarter i Väst - nordlig riktning.
Från väster räknat:
1. Naturstigen, stenig, svår, men inte brant.
2. Den branta stigen ned mot en gräsklädd gammal skogsbruksväg, livsfarlig DH;-)
3. Den halvbranta stigen i nordväst med ett par stockar som utfyllnad= den jag menar.
4. Den nordliga där ett träd ligger över mitten, det finns en lätt väg runt stocken och en brant häll bredvid rotändan, det kommer att vara uppfarten på berget.

andematt skrev:
> Den nerfarten från åsen, om det är samma som
> jag tror så är det rätt imponerande att ta sig
> ner där. Det gäller att komma i rätt spår
> från början. Jag tog den uppför till fots med
> cykeln på axeln =)

SSC 07 Karlstad
Uppdatering:

Nu är vi nio anmälda till tävlingen.

Kommunen utreder fortfarande bansträckningen. Det nya alternativet som en del av er provat går på naturstigen ca 100 meter, det är fortfarande ett problem. Ann som handlägger ärendet skall ut en andra gång i terrängen. Antagligen blir det till att ändra banan nere vid branddammen, där på ängen cyklar vi på naturstigen. Den lilla snutten på baksidan av berget hoppas jag kommunen kan ha överseende med.

Det här året var inte tanken att banan skulle vara hemlig men det blev så ändå...

SSC 07 Karlstad
Tog ett varv på banan i fredags. Tänkte på det att naturstigen kommer bli lite uppåkt om 9 åkare ska passera 6ggr var. Sticker i ögat på stigälskare som endast accepterar gummistövelspår om vi gör MTB-spår förstås.

SSC 07 Karlstad
Ann på kommunen tycker att frågan är lite jobbig just för att det gäller en så liten sak, men det är principen tror jag även om hon inte säger det. Sen är det också så att naturstigen egentligen är svenska naturskyddsföreningens skötebarn, den är inte skapad av kommunen själv.

SSC 07 Karlstad
Jag skall absolut försöka ta mig ned till Karlstad.

Riktigt nice att få en vanlig antik analog inbjudan
i brevlådan - det hedrar arrangören.

SSC 07 Karlstad
Goda nyheter!

Kommunen har nu givit sitt tillstånd.

Vi kommer att cykla vänster nere vid den stora granen innan träbron vid ängen, igenom partiet som genomkorsas av grunda diken, höger vid grillplatsen, höger ut på Ängbackevägen. Varvet blir alltså ännu längre!

Karta kommer upp på www.subculture.se den här veckan.

Tillbaka
Topp