Stadstrafik Ringklocka

perzzon

Aktiv medlem
Stadstrafik Ringklocka
Har planer på att bygga en tuta till min cykel.
Detta eftersom jag upplever att min ringklocka inte ger mig tillräckligt med uppmärksamhet från gångare och bilister.

Är lite fundersam över om det är en bra idé.
Det kan ju bli så att gångare på cykelbanan inte uppfattar det som om jag tutar på dem eftersom det låter som en bil. Likaväl finns kanske en risk för att bilarna, då man cyklar på bilvägen, inte fattar att det är en cykel som tutar utan förvirrat ser sig omkring efter den bil de tror tutat.

Någon som har erfarenhet av något liknande.

Tilläggas skall att jag ett tag hade lösa planer på en båt-mistlur. Men efter berättelser om cykelbud med ordentligt ont i öronen slog jag detta ur hågen.

Stadstrafik Ringklocka
Det hjälper inte ens med en el toro tryckluftstuta på cykeln som på lastbilar... Bilisterna är lika blinda, fotgängarna lika döva. Det som hjälper däremot är mer uppmärksamhet mot dessa andra trafikanter, man måste helt enkelt läsa av situationen och anpassa sig därefter. Det är den enkla regeln för att hålla sig levande med en cykel i trafiken. :-)

/Leo

Stadstrafik Ringklocka
Man kanske skulle spela in ljudet av en hårt varvande moped istället och ha det som tuta.
Garranterat effektivt mot gångare i alla fall.

Stadstrafik Ringklocka
Jag har sett en cykelbud-tjej i Bromma (det var ett tag sedan) som hade en tryckluftslur som man har på en hockey match el dyl monterade på styret. Smartast ny cykel-pryl som jag har sett på länge.

Stadstrafik Ringklocka
Daner Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har sett en cykelbud-tjej i Bromma (det var
> ett tag sedan) som hade en tryckluftslur som man
> har på en hockey match el dyl monterade på styret.
> Smartast ny cykel-pryl som jag har sett på länge.

Folk lär ju få en hjärtattack om någon skulle blåsa med en tryckluftslur bakom en,men det skulle vara en kul syn.

//Max

Senast redigerad av en moderator:
Stadstrafik Ringklocka
> Folk lär ju få en hjärtattack om någon skulle
> blåsa med en tryckluftslur bakom en,men det skulle
> vara en kul syn.

Näe, inte hjärtattack, men de lär bli lätt hörselskadade.
Har en sån tuta nånstans, sen jag var tågvarnare. Man tuta i den när det kom ett tåg, så kollegorna han ur spåret. De hörs rätt bra. För bra.

Stadstrafik Ringklocka
Jag köpte en sådan där "huligantuta" för ett par år sedan efter att jag under en racertur nära nog blev påkörd av ett par olika bilar. Tutan har jag kvar, men jag lyckades inte då montera den på racern då. Efter att jag lugnat ner mig lite så hamnade den i bra-att-ha-lådan. Det var nog bäst så. ;-)

Det går faktiskt att ropa rätt högt också, samt visa på teckenspråk vad man tycker om andras uppträdande i trafiken. :-) Men först och främst gäller det att försöka anpassa sig till trafiksituationen och inte tro att man är synlig alltid.

/Leo

Stadstrafik Ringklocka
Kanske en sån här kan vara något? Jag har själv en sådan. Kostnad 20£

Man fyller behållaren med luft från en vanlig cykelpump. Behållaren placeras sedan i flaskstället.
Återhållsamhet rekomenderas vid begagnandet, då "rensningseffekten" är mycket hög :-)

3airzound.jpg

Stadstrafik Ringklocka
Tror mest det skapar irritation och skrämselhicka hos folk med för kraftiga tutor. Det är bara att inse att man ibland är både osynlig och ohörbar i trafiken, både för fotgängare, bilar och andra.
Ta det lite softare själva så ska ni se att ni inte hetsar upp er så på andra. Testa, det funkar!

/P

Stadstrafik Ringklocka
En sån där ska jag nog skaffa! Vilken finurlig uppfinning.
Vidare så tycker jag att vissa gående helt saknar respekt för cyklister, såg idag en tjej som omedvetet gick på en cykelbana (det verkade som om hon var omedveten om det, men det fanns en trottoar bredvid) och så kommer en cyklist bakifrån. Cyklisten försöker tränga sig förbi den gående försiktigt på höger sida men just då svänger tjejen lite till höger så att cyklisten måste stanna direkt. Mycket nära en vurpa och hade cyklisten haft SPD, ja, då kan ni tänka vad som hade hänt. Det värsta var dock när det gick upp för tjejen att hon gick på fel ställe, istället för att be cyklisten om ursäkt så glor hon på honom som om det vore omvända roller och sedan vänder hon ryggen till och går därifrån.
Jag blev riktigt upprörd när jag såg det. Förstår inte dessa som först gör fel och sedan anklagar den oskyldige (nåja, en liten överdrift just i det här fallet men ni förstår principen).

Stadstrafik Ringklocka
Fotfolket är knepiga dom! Särskilt dom som går runt med barnvagnar, blinda för allt annat än sig själva!
Igår när jag körde på cykelvägen kom de 3 st gående med barnvagn i bredd, fanns inte nån plats över för mötande, cyklade vidare på höger sida och tänkte att han stannar väl lite så jag kommer förbi men icke, när jag närmar mig klämmer han ur sig "jaha, hur ska du ha det?" sen lämmnar han motvilligt en liten lucka så att jag kan passera, hade då bromsat in helt.

Vidare i stan höll jag på att cykla över ett barn, föräldrarna stog på andra sidan cykelvägen och precis när jag skulle passera dem springer barnet över, nöp bromsarna och höll på att flyga över styret men hann stanna iaf. Höll inte nån jättehastighet ändå, 20-25km/h kanske. Föräldrarna blängde argt på mig som att jag borde inse att här ska man minsann inte cykla, suck...

Stadstrafik Ringklocka
soundblaster Skrev:
> Fotfolket är knepiga dom! Särskilt dom som går
> runt med barnvagnar, blinda för allt annat än sig
> själva!
> Igår när jag körde på cykelvägen kom de 3 st
> gående med barnvagn i bredd, fanns inte nån plats
> över för mötande, cyklade vidare på höger sida och
> tänkte att han stannar väl lite så jag kommer
> förbi men icke, när jag närmar mig klämmer han ur
> sig "jaha, hur ska du ha det?" sen lämmnar han
> motvilligt en liten lucka så att jag kan passera,
> hade då bromsat in helt.
>
> Vidare i stan höll jag på att cykla över ett barn,
> föräldrarna stog på andra sidan cykelvägen och
> precis när jag skulle passera dem springer barnet
> över, nöp bromsarna och höll på att flyga över
> styret men hann stanna iaf. Höll inte nån
> jättehastighet ändå, 20-25km/h kanske. Föräldrarna
> blängde argt på mig som att jag borde inse att här
> ska man minsann inte cykla, suck...

Som sagt så behöver man inte dra alla över en kam.........!!!!

/Fredde

Stadstrafik Ringklocka
SL-9 Skrev:
> Som sagt så behöver man inte dra alla över en
> kam.........!!!!

Näe håller med. Ibland behövs två kammar för att alla ska få plats.

Stadstrafik Ringklocka
bruse Skrev:
> SL-9 Skrev:
> > Som sagt så behöver man inte dra alla över
> en
> > kam.........!!!!
>
> Näe håller med. Ibland behövs två kammar för att
> alla ska få plats.
>
>
>
> --------------------------------------------------
> -----
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!

Tur man inte har något hår då!!=)

/Fredde

Stadstrafik Ringklocka
Hej hopp...

Jag rekomenderar starkt en tuta som används på fotbollsmatcher och liknade, (plasttuta påskruvad på plåtburk/flaska, fanns då på clas ohlsson) när jag körde cykelbud i sthlm så använde jag mig av en sådan, helt kung, du slapp verkligen folk och till och med bilar.
Eftersom ljudet går framåt så slapp man höra det själv, provade även en plastanka, dock utan några större resultat.

Saknar att fajtas med bilarna i sthlm .. :(

Lycka till!

/David

Tillbaka
Topp