Stages gen2 tappar kontakt m FR520

Tappa kontakten har jag varit med om för andra ANT+ enheter inne på trainern med mottagaren bara decimeter längre ifrån än huvudenheten normalt sitter.

Man kan ju gissa att du har 520'n på eller framför styrstammen, men kolla om det blir någon skillnad med annan placering av huvudenheten.

Fick samma problem, dock hade jag det bara under en runda (vad jag märkt)
Stängde av Bluetooth på Garminen, sen dess har det fungerar.
Så kan inte säkert säga om felet var engångsföreteelse, men kan vara värt att testa.

Hur provade du stagesappen? Cyklade du samtidigt, eller väckte du bara upp vevarmen och sen gjorde du inget mer?
Jag hade problem med att min stages slutade fungera om jag stannade och fikade eller av någon annan anledning la cykeln ner. Kom på att det var dålig kontakt med batteriet. Det är tre stift i botten på vevarmen, där batteriet sitter. Jag böjde försiktigt upp dessa och efter det har det fungerat felfritt.

Har 520:n med Garminfäste framför stammen, provade Stagesappen i verkstan med stillastående cykel. Nu är det så att Stages funkat med min 520 sedan >1år utan knorr. Plötsligt börjar den klatra...så less på grejjor som inte funkar. Ska verkligen kolla kontaktfjädern till batteriet om den glappar. Misstänker faktiskt 520:n... ska testa att koppla bort Di2 fjärrsändare, Stängde av BT tidigare men ingen förbättring..Fortsättning följer..

Ska köra en testrunda och samtidigt ha 520 och en gammal 500 och se hur det blir, som sagt, misstänker Garmin-enheten! //Peder

Min Fenix 3 funkar fint med Quarq så jag tröttnade på Stages. Gjorde ett supportärende och de menade att klockan måste sitta på styret.

Startade med att böja till kontakten mot batteriet för bättre anhåll och testade med både min 520 och hustruns 500 kalibrerade mot samma Stages. Intressant nog visade min 520 en mängd 0:or medan den gamla 500:an klarade sig betydligt bättre med någon enstaka 0:a under de backsegment vi körde idag. Problemet ligger mer på Garmin än Stages kanske? Vill inte gärna koppla bort Di2 kopplingen till 520:n men testar med det nästa gång.

Edit, Strava länk: https://www.strava.com/activities/1014790899

Senast ändrad:
Efter några turer har jag hittat problemet. Min Stages hade någon defekt i en krets och jag har nu har fått en ny Stages-vev från Stages i Tyskland. Det knepiga var att den funkade hustruns Edge 500 så länge trodde jag felet var hos min Edge 520. Men jag tröttnade lite på trasslet och har senaste månaden kört med PowerTap pedalerna utan krångel. Så nu har jag en oöppnad DA Stages 172,5 på hyllan!

Men, har bildat mig en del under resans gång. Det verkar som några versioner av Stages har en lite svagare ANT sändare än flera andra effektmätare och senare modeller av Edge (som min 520) har sådan antennplacering eller nått så de är "kräsnare" på ANT signalen - därav den goda funktionaliteten med min Stages vs. Edge 500.

Peder

Min Edge 800 tappar kontakten med min Stages så fort jag sätter igång min Garmin Virb. Däremot syns effekten på filmen, så kameran plockar tydligen upp signalen.
När jag sedan stänger av kameran så återgår edgen kontakten med Stages.

Skaffade PowerTap P1S i våras när jag skulle utomlands och drabbas av hyrcykel. Mycket positiv överaskad, funkar kanon och när jag haft dubbla mot P2M S-type diffade det som mest 2 % i mätvärden. Ser inte snyggast ut men funkar kanon och så enkla, plug and play.

Peder

Tillbaka
Topp