Stål, aluminium eller carbon?

estby

Ny medlem
Hej, jag har en Trek 6700 mtb från 2007 som jag är nöjd med förutom vikten. Har någon förslag på bästa sätt att komma ner i vikt på en mtb utan att lägga ner allt för mycket pengar?
Vad är det för skillnad i kvalitet mellan aluminium och carbon ramar för mtb?

/H

Hjulen är väl vad de flesta rekommenderar att man ska banta vikten på först, sedan skaffa lätta delar och sen kan man byta ram. =)

Däcken brukar ju vara det billigaste att byta ut om du inte redan har gjort det. Slangen kan du också spara en del på (med större punkarisk som följd). Borde vara ett antal 100 gram bara på de 2. Då de båda sitter längst ut på hjulen har de också störst påverkan på tröghetsmomentet, så att spara 100 g på däcken borde göra betydligt mer än att spara 100 g på naven.

När jag bytte från "vanliga" xc slangar till en lättare variant (ingen aning hur mycket vikt jag sparade men det var inte så jättemycket) så märkte jag en klar skillnad. Den ökade punkarisken är värd den extraglädjen en mera lättrampad hoj ger mig.

Ocka docka, tack för alla svar. Har någon en carbon mtb att rekomendera då jag funderar på att köpa en helt ny istället för att byta massa delar?

estby skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan man få en bra 1-2 års begagnad för runt
> 10000 kr?

Kamel? Hjulset? Cykel?

Carbon mtb finns på bunnyhop. Cannondale Scott och framförallt Ghost till riktigt bra priser. En kompis köpte en fulldämpad Ghost carbon med full xt för runt 17000kr, hardtail i Ghost finns för runt 13000kr.

Tillbaka
Topp