Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En lämplig ram till en sådan gaffel borde vara en (curly) HetchinsHela cykeln från 1938 såg ut så här, häftig, skulle vara kul att ha en sådan (gaffel)
även den gaffeln flexar, ganska mycket till och med, dock inte i sin nedre del. men den i gaffeln inbyggda fjädringen lär påverka komfortupplevelsen i större utsträckning än så.???
Hur kan du få flex utan belastning?
Självklart inte!
Pga försprånget (offsetten) i gaffelkronan kommer belastningen på en gaffel med raka gaffelben inte i gaffelbenens längdriktning, se bilden i mitt inlägg ovan.
Jmf med en fjädrande-(MTB-)gaffel, den har inget försprång i gaffelkronan ut det kommer från gaffeländarna.
Vilket borde framgå från denna bild
![]()
Förstår du nu, eller är det fortf dina fördomar och förutfattade meningar som bestämmer?
Bra och tydlig information, 1 kg/skruv.Nu har jag bara skummat tråden, men om du ska ha rack med panniers så går ganska många kolfibergafflar bort pga ej specade för så mycket vikt som framväskor rymmer. Jag har varit i kontakt med flera tillverkade som går i god för ~ett kilo/fästpunkt på bikepackinggafflar i kolfiber. Det är ju inte i närheten av tillräckligt för touringpackade panniers. Möjligen med en adapter som bär racket på alla tre hålen/gaffelben, men jag chansar helst inte på framgaffeln.
Har själv varit inne på att skaffa en kompletterande stålgaffel med fäste för ett Tubus Tara, trots att jag redan har två kolfibergafflar med massvis av hål. Just för att kunna touringpacka. Dock klarar den ramen av 45 mm-däck, eller ännu större vid 650b.
Citera mig inte för precist på den punkten, kolla gärna upp själv eftersom det skiljer sig åt (ibland mycket) mellan tillverkare och modeller.Bra och tydlig information, 1 kg/skruv.
Alltså kanske 3 kg i en ”anything cage” och totalt max 6 kg fram. Kanske är det ändå ungefär där gränsen går för att det ska kännas vettigt att cykla en CR1:a?