Stålklingor för Shimano direct mount, finns de alls?

Atakua

Aktiv medlem
Hej!
Förstår jag korrekt att det följande gäller i nuläget?

1. Shimanos och SRAM:s direct mount framklingor är annorlunda och icke-kompatibla. D.v.s. att man inte kan skruva en Shimanoklinga på ett DUB-vevparti och vice versa, att SRAM:s direct-mount klingor inte kan spela med Shimanos senaste 1× lösningar.
2. Det finns direct mount framklingor för SRAM som är gjorda av stål, t. ex. https://www.bike24.com/p2224536.html .
3. Det finns dock inte några stålklingor för Shimanos direct mount, varken av Shimano eller av ett tredjeparti.

Tack!

Jag kollade på Wolftooth hemsa och de verkar inte ha klingor för Shimano direct mount.

Wolftooth

Jo, men denna är tillverkade av titan, inte stål. Det står "compatible: SRAM/Shimano" på beskrivningen, men hur kan det vara sant? Shimanos och SRAM:s mönster för monteringshål ser absolut olika ut, och den här klingan liknar snarare SRAM:s mönster.

Hej!
Förstår jag korrekt att det följande gäller i nuläget?

1. Shimanos och SRAM:s direct mount framklingor är annorlunda och icke-kompatibla. D.v.s. att man inte kan skruva en Shimanoklinga på ett DUB-vevparti och vice versa, att SRAM:s direct-mount klingor inte kan spela med Shimanos senaste 1× lösningar.
2. Det finns direct mount framklingor för SRAM som är gjorda av stål, t. ex. https://www.bike24.com/p2224536.html .
3. Det finns dock inte några stålklingor för Shimanos direct mount, varken av Shimano eller av ett tredjeparti.

Tack!

Du har förstått saken rätt. Shimano och SRAM har olika mönster på sina inpassningar.
Sen tror jag du kan cykla med Srams vevparti och tillhörande klinga med en HG+ kedja (Den nya). Sen om det blir optimalt...njaaa.. :)

Jo, men denna är tillverkade av titan, inte stål. Det står "compatible: SRAM/Shimano" på beskrivningen, men hur kan det vara sant? Shimanos och SRAM:s mönster för monteringshål ser absolut olika ut, och den här klingan liknar snarare SRAM:s mönster.
Den är dessutom menad att passa ihop med den prisvärda veven från CaneCreek :) (Även den i Titan)
Som kör SRAMs variant på infästning.

Du har förstått saken rätt. Shimano och SRAM har olika mönster på sina inpassningar.
Sen tror jag du kan cykla med Srams vevparti och tillhörande klinga med en HG+ kedja (Den nya). Sen om det blir optimalt...njaaa.. :)

Jag är säker på att allt kommer att bli bra om man kombinerar SRAM:s framdelar och Shimano's bakdelar.

Min fråga utgår ur att om man köper allt nytt (vevparti, vevlager, klinga) och framförallt vill ha en stålklinga, då finns det inte några "Shimano"-lösningar alls.

Jag är säker på att allt kommer att bli bra om man kombinerar SRAM:s framdelar och Shimano's bakdelar.

Min fråga utgår ur att om man köper allt nytt (vevparti, vevlager, klinga) och framförallt vill ha en stålklinga, då finns det inte några "Shimano"-lösningar alls.

Stora frågan borde iof vara: Varför vill du ha stål??

Edit: Det kommer nog komma stål även till Shimano. Dom är ju hyfsat nya än så länge kontra Srams lösning som funnits lääänge.

Den är dessutom menad att passa ihop med den prisvärda veven från CaneCreek :) (Även den i Titan)
Som kör SRAMs variant på infästning.

SRAM:s stålklinga kostar 150 kr; vevpartiet kanske 1500 kr. Eewings titanklinga kostar 999 kr, vevpartiet 10000 kr, alltså 7 gånger dyrare. Jag skulle tacka nej till sånt erbjudande för nutiden.

Nej, den är i stål, men det hjälper inte för den verka finnas bara till Sram DM.

En spider till Shimano DM skulle kunna hjälpa, men hittade ingen vid snabb googling.

En Sram vevparti med stålklinga plus vevlager kostar kring 1000 kr om du måste har stålklinga, funkar också med Shimano kedjan.

Men narrow-wide klingor slitar inte så snabbt och är inte så dyra, så kanske kan du leva med alu.

En Sram vevparti med stålklinga plus vevlager kostar kring 1000 kr om du måste har stålklinga, funkar också med Shimano kedjan.

Jo. Men SRAM har endast den nya DUB-vevlagren med 28.99 mm axel, medan jag skulle vilja ha den klassiska 24 mm axeln till BSA-vevlager. Tur är att det finns DUB-vavlager för BSA iallafall.

> Men narrow-wide klingor sliter inte så snabbt och är inte så dyra, så kanske kan du leva med alu.

Jag har det tvärtom, de sliter väldigt snabbt i mitt fall. Nu har jag stål framme på samtliga mina cyklar och jag ska undvika aluminium så länge det är möjligt.

Senast ändrad:
Jo. Men SRAM har endast den nya DUB-vevlagren med 28.99 mm axel, medan jag skulle vilja ha den klassiska 24 mm axeln till BSA-vevlager. Tur är att det finns DUB-vavlager för BSA iallafall

28.99 mm axel och DUB-vevlager är bra och billiga. Vevparti med stålklinga köpte jag för 79 euro, BSA DUB vevlager för 28 euro.

>28.99 mm axel och DUB-vevlager är bra och billiga. Vevparti med stålklinga köpte jag för 79 euro, BSA DUB vevlager för 28 euro.

Jag har faktiskt inte mycket att säga mot DUB-BSA. Förutom att det är en "ny sak" och "+1 standart" som inte nödvändigt är bättre än de redan befintliga. Det låter som ett ont skämt ätt man "uppfinner" 28,99 mm när det redan har funnits 29 mm. Jag undrar om man kan slipa sin 29 mm axel tills den blir till 28,99 mm?

Stålklingan är dock mycket viktigare för mig än vevpartiets axeldiameter. SRAM ska det troligen bli för mig med sin DUB.

XT är också stål/komposit på aluminium spindel (XTR är helt i aluminium).

Dreven är typiskt det shimano gör bäst, produktionsteknisk råstyrka och volym ger produkter till ett så lågt pris att många inte tänker på att det egentligen är premium produkter.

Jag hade i och för sig gärna haft dm drev i titan som RNC tillverkade för runt 10 år sen mest för att det är fränt. Men för dyrt tyvärr.

Du verkar ha rätt! Väldig få återförsäljare nämner klingans material. Jag har hittat det följande för t. ex. SLX 11-speed Chainring SM-CRM70:

Shimano själv verkar generat att nämna faktumet på sina webbsidor eller i tekniska dokument.

CRM70 är inte direct mount, men till CRM75 nämns också stål, som måste väl vara delen med tänderna.

Haha, så hela tråden behövdes inte. Tar bort!

Tillbaka
Topp