Ställa cykeln upp och ner?

Dewe

Medlem
I min Fox-manual för gaffeln står det:
Store the bicycle upside down. Inverting the fork allows oil to run down to the foam rings and keeps them lubed and ready for your next ride.

Låter ni cykeln stå upp och ner för gaffelns skull? Märker ni om det gör någon skillnad?

/Johan

I manualen till Maguras skivbromsar (Marta tror jag det var) så stog det att man inte skulle förvara cykeln uppochned för bromsarnas skull. Pest eller kolera, gaffel eller bromsar... =)

För att svara på frågan, nej jag låter min hoj stå på rätt köl.

ot..
Fick ett litet minne av en rolig tråd på gammla funsportmountainbike forumet (velomag) där man disskuterade om det var farligt att hänga upp cykeln, kanske kunde bli nån farlig kraft som inte var bra för ramen, eller var det så att hjulen skulle bli skeva? Nån mer som minns?
..jaja :)

Hahaha, ja den tråden spårade ur ganska brutalt. Satt hemma och hade feber och mycket långtråkigt. Skrev en del nypåkomna sanningar där. Det var ett utmärkt tillfälle att låta feberyrorna hjälpa fantasin att skena iväg. =)

Sånna gubbar som är så skraja för att hänga upp cykeln på det sättet bör byta hobby till att samla på porslinspjäser eller dyligt.

Vad gällande gafflarna så är det bara att läsa i instruktionerna, men jag tyckte min gammla psylo blev lite följsammare om jag hade den upp och ner.

Angående bromsarna så ligger det till såhär, alla bromsar som har någon form av reservoar bör man vara lite aktsam om man ställer dem upp och ner, vill man vara riktigt säker kan man hålla in bromshandtagen under hela tiden som den står upp och ner. Då spelar det ingen som helst roll.

Själv har jag hope c2 handtag och brukar ganska oft ha hojjen upp och ner då det är ett bra stöd, har aldrig fått nämvärt emd luft i bromsarna , den lilla mängden som kan komma in glider nog ut lika fort när du får den på rätt köl igen, men jag rekomenderar hur som helst inte att pumpa med handtaget när den väl är upp och ner, då kan ni få in luften längre in i systemet.

Ville!
Kul slogan du har, men om du nu skulle gå och vinna en splirans drömhoj, skulle du då inte behålla din gamla?

Själv har jag bara en hoj, men suktar efter minst tre.
- En FinMtb
- En FulMtb
- En Lvg

Nu har jag bara en halvfin Mtb, av inkomstrelaterade skäl.........

Hursomhelst, min gaffel (Marz. Bomber) bör få en stänk med gaffelolja om jag haft hojjen upp och ner, har jag märkt.

Ha dé!

//Örjan

Lagrade min Marzocchi Bomber Z5 flylight air (vm i krångligt namn?) uppochned över en vinter och sedan hade oljemängden mer än halverats....Om jag däremot har den rättvänd så är den väldigt tät..

Örjan, då skulle jag bli tvungen att sälja min ögonsten, hehe, jag får abstinens om jag har fler, skulle aldrig kunna välja.:)

Hajja om man är ute i skogen på en enduroliknande hoj och sedan skulle hitta ett skitfint trialpasage....MARDRÖM..:)

Hepp! Det höll på att spåra ur OT här också, men Ville räddade oss den här gången:

> Angående bromsarna så ligger det till såhär, alla
> bromsar som har någon form av reservoar bör man
> vara lite aktsam om man ställer dem upp och ner,
> vill man vara riktigt säker kan man hålla in
> bromshandtagen under hela tiden som den står upp
> och ner. Då spelar det ingen som helst roll.

Pest eller kolera som sagt, men det känns ganska lätt och rätt att prioritera bromsarna före eventuella gaffelfördelar.

/Johan

Det verkar märkligt att bromsarna skulle ta in luft bara för att man vänder cykeln upp och ned? Kan någon förklara hur det går till?

Mina Shimano XT är välluftade och oljereservoaren är helt fylld med olja utan någon luft innaför packningen under locket. Locket och packningen tätar reservoaren tillfredställande. Vilken väg skulle luften komma in och varför skulle den "tränga in djupare i systemet" för att man pumpar på bromshandtagen?

Ville, förklara din teori! =)

Jag brukar ställa cykeln upp&ner efter tvätt ibland, utan sadelstolpen, för att helt enkelt tömma den på vatten... ;-) Gaffeln(Z1 freeride) har aldrig läckt, inte heller har bromsarna(Hope Mono M4) sparkat bakut av det.

Om vi nu ska prata om att hänga cykeln i hjulen, så är det inte hjulen som oroar mig. Om man hänger cykeln i framhjulet så utsätts framgaffeln för onormala krafter, dels drar du ut gaffelbenen jämfört med att trycka ihop dom, sedan tar packningar/bussningar i gaffeln nästan hela cykelns vikt. Men att hänga cykeln i framhjulet är ofta enda sättet att transportera en cykel i(utanför) en mindre kabinlift, som den i Verbier... Då om någonsin är man noga med att kolla att snabbkopplingen på framhjulet är ordentligt dragen... :-D

/Leo

Det står i manualen till till mina XSIV(Grimeca)-bromsar att reservoarerna inte får vara upp och ner. Men jag har ingen aning om vad som händer, har väl haft cykeln upp och ner max 3x15 minuter på tre år vid nödreparationer i skogen.

Har man Hayesbromsar har jag svårt att tänka mig att det är ett problem. Handtagen är ju "multilanguage" och kan flyttas mellan höger och vänster sida på styret. Då vänder man på dem. Fast det finns inget upp och ner.

Frågan är om det är att ha oket ovanför bromshandtaget som ställer till det.

"Ville, förklara din teori! =)"

En av anledningarna till att man har en oljereservoair är att den luft man inte får ur systemet skall hammna utanför det funkitonella systemet. Om du till 100% fått ut all luft både ur systemet och ur behållaren så behöver du inte vara orolig, men faktum är att det nästan alltid finna lite lite luft kvar, och det är den som ställer till problemet.

Om du sedna vänder hojjen upp och ner med bormsen låst så har du ju stängt av behållaren och ingen luft kommer in, om bromsen är öppen så kan den lilla luft som ligger i behållaren glida uppåt och in i systemet, om du desutom bromsar så trycker du ju oljan vidare in i systemet. och det tar längre tid för den att hitta ut senare.:)

Om du överhuvudetaget skal få behållaren 100% fri från luft så rekomenderar jag att sätta på locket i ett oljebad, men att du innan puttsar delarna med en pensel så att inga bubblor finns kvar, sen beror det vilken olja du har, viss olja skummar sig lättare än annan.

Tillbaka
Topp