Ställa in bromsar?

ViToli

Ny medlem
Ställa in bromsar?
Tjena, försöker ställa in V-bromsarna på min MTB, alltså jag har aldrig haft problem förr, men bakre v-bromsarna är anliggande hala tiden, ena klotsen har avstånd från fälgen men inte andra klotsen den är anliggande, spelar ingen roll hur jag spänner och släpper på wiren är anliggande hela tiden, blir snart förbannad så det ryker.

Tips vad ma nska göra?

Tackar för Assistans!

Ställa in bromsar?
Jag vet, hatar v-bromsar, ska sakffa hydraliska skivor sen när jag får pengar, måste köpa skivor + fälgar med nav för skivbroms, kostar 5500kr tot, har inte pengar just nu i den nivån.

Ställa in bromsar?
Det brukar finnas ett par ställskruvar på hävarmarna. Justera vajern så klossarna kan spela ngn eller ngr millimeter och skruva sedan IN ställskruven på den sidan där klossen ligger emot, skruva sedan ut ställskruven på den sidan där du vill ha klossen närmare fälgen. Skruva bara ngt eller några varv per sida till att börja med.

Ställa in bromsar?
Gör först så här för att öka oddsen för lyckat resultat:

Släpp wiren helt och lyft upp cykeln och snurra hjulet. Kontrollera så att hjulet inte är skevt.
Montera loss v-bromsarna och rengör dem grundligt. Fetta in axlarna och återmontera. Byt wire och wirehöljen om dessa har hängt med länge.

Själva justeringen:

Returfjädrarna på höger respektive vänster bromsarm måste balanseras mot varandra. Om du bromsar till och sedan åter släpper upp så ska bägge bromsklossarna lämna fälgen samtidigt. Om t.ex. vänster bromsbelägg har svårare att lämna fälgen måste justerskruven för fjäderspänningen på vänster bromsarm skruvas åt, alternativt höger sida måste lossas, eller både och. När det är rätt justerat ska beläggen gå ut lika långt från fälgen på bägge sidorna när man släpper bromshandtaget.

Lycka till!

mvh

Ställa in bromsar?
ViToli skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet, hatar v-bromsar, ska sakffa hydraliska
> skivor sen när jag får pengar, måste köpa
> skivor + fälgar med nav för skivbroms, kostar
> 5500kr tot, har inte pengar just nu i den nivån.

5500? Ingen aning om vad för kvalite du är ute efter men du kan komma undan bra mycket billigare än 5500 för ett par hjul och bromsar.

Tillbaka
Topp