Ställa in sadel

Fresa

Medlem
Ställa in sadel
Hej
Behöver lite hjälp från Happy nu.
Jag försöker ställa in min sadel eftersom jag fortfarande får domningar i ben och fötter efter sadelbyte.
Så jag tänkte att jag försöker grundinställa allt och börja om från början men jag vet inte hur man ska tänka när de säger att man ska ställa sadeln i våg?
Jag har ju dessutom en FS så ska man mäta när cykeln är obelastad eller när den är med förarens vikt?
Nu har jag lagt en rak skiva på sadeln för att ställa den i våg men är det rätt?
På bilden ser ni vart de höga punkterna är som skivan låg mot.

Bilagor

• 69872579_2500553916657404_2312039311286992896_n.jpg
    69872579_2500553916657404_2312039311286992896_n.jpg
    122.5 KB · Besök: 486
Ställa in sadel
Jag kör telefonens vattenpass och en hård skiva som täcker hela sadeln.

Sen kör jag den inte helt i våg, utan -1° framåt.
Tror inte man ska stirra sig blind på vinklar däremot, finjustera och känn vad som fungerar bra, därefter kan man mäta upp så att man får repeterbarhet av inställningarna.

Bilagor

• A76A2FC3-B576-4513-9AEC-A055B4F90708.jpeg
    A76A2FC3-B576-4513-9AEC-A055B4F90708.jpeg
    63.3 KB · Besök: 285
Ställa in sadel
Jag har samma sadel tror jag, men har den något nervinklat - inga problem.

Den SER för mycket nervinklat ut med hur jag brukar ha det, men det fungerar bra och känns bra så då kör vi väl på det.

Bilagor

• 20190721_151232.jpg
    20190721_151232.jpg
    709.4 KB · Besök: 190
Ställa in sadel
Nu gissar jag, så ursäkta bristen på vetenskap: Domningar i fötter och ben låter som att blodflödet stryps och man kan tänka sig att det är insida lår mot sadeln som spökar. Sitter du möjligen väldigt långt bak på sadeln? Kanterna ser onekligen rätt vassa ut också.
Det kan förstås vara raka motsatsen också; att du sitter långt fram och får alldeles för smal yta med påföljande högt tryck. Av railsen att döma är sadeln ordentligt långt bak i klämman. Har du labbat med positionen i längsled? Gör det annars.

Det där med vinkeln är högst personligt och beror på övrig sittställning på cykeln. Sadelrörets vinkel, alltså hur långt framför sittpunkten som fötterna hamnar, hur lågt styret är, och så vidare. Jag tror personligen inte alls på devisen att alltid ställa sadeln helt horisontellt. Dels på grund av ovanstående, men dels också för att sadeln i sig sällan eller aldrig är helt plan. Ytan som sittbenen vilar på kan vara rejält lutad när sadeln är i våg, så det säger egentligen inte så mycket.

Ställa in sadel
LucasNilsson sa:

Tror inte man ska stirra sig blind på vinklar däremot, finjustera och känn vad som fungerar bra, därefter kan man mäta upp så att man får repeterbarhet av inställningarna.
På en sadel med den formen så är det mittendelen, dvs biten från sadelstolpen fram till främre fästet för railsen som ska vara horisontellt.

Ställa in sadel
Makten sa:
Nu gissar jag, så ursäkta bristen på vetenskap: Domningar i fötter och ben låter som att blodflödet stryps och man kan tänka sig att det är insida lår mot sadeln som spökar. Sitter du möjligen väldigt långt bak på sadeln? Kanterna ser onekligen rätt vassa ut också.
Det kan förstås vara raka motsatsen också; att du sitter långt fram och får alldeles för smal yta med påföljande högt tryck. Av railsen att döma är sadeln ordentligt långt bak i klämman. Har du labbat med positionen i längsled? Gör det annars.

Det där med vinkeln är högst personligt och beror på övrig sittställning på cykeln. Sadelrörets vinkel, alltså hur långt framför sittpunkten som fötterna hamnar, hur lågt styret är, och så vidare. Jag tror personligen inte alls på devisen att alltid ställa sadeln helt horisontellt. Dels på grund av ovanstående, men dels också för att sadeln i sig sällan eller aldrig är helt plan. Ytan som sittbenen vilar på kan vara rejält lutad när sadeln är i våg, så det säger egentligen inte så mycket.

Det känns som jag sitter för långt fram på sadeln och, bilden är efter jag flyttat sadeln ca 7mm bakåt och har ej provat att cykla så än.
Det jag kände innan jag flyttade sadeln var att jag fick inget tryck i benen och tar slut fort.
Jag inbillade mig förut att när jag åkte med alldeles för lågt tryck i bakdämparen att det kändes bättre men kan vara inbillning.

Edit : kan tillägga att denna sadel är 20 ggr bättre än orginal bondtrager sadel den fick jag ont av efter 10 min, denna sadel kommer jag iaf 1,5 mil ca 30-40 min innan det börjar.

Senast ändrad:
Ställa in sadel
Fresa sa:
Det känns som jag sitter för långt fram på sadeln och, bilden är efter jag flyttat sadeln ca 7mm bakåt och har ej provat att cykla så än.
Det jag kände innan jag flyttade sadeln var att jag fick inget tryck i benen och tar slut fort.
Jag inbillade mig förut att när jag åkte med alldeles för lågt tryck i bakdämparen att det kändes bättre men kan vara inbillning.

Sitter du för långt fram på sadeln (alltså inte på cykeln) så flyttar du den framåt, inte bakåt:-) Nu kommer du ju sitta ännu längre fram på den om rumpan är i samma position jämte styret.

Ställa in sadel
Makten sa:
Fresa sa:

Sitter du för långt fram på sadeln (alltså inte på cykeln) så flyttar du den framåt, inte bakåt:-) Nu kommer du ju sitta ännu längre fram på den om rumpan är i samma position jämte styret.

Det har jag koll på :)
Men när jag kollade knät mot vevarm så var det för långt fram så det var därför jag flyttade den bakåt men kan ha flyttat den lite långt :)
nu när jag kollar knä mot vevarn så är framsida knäskål mellan trampaxel och vevarmsframsida.

Edit: sadeln var långt ifrån plan utan lutade framåt väldigt mycket när jag mätte den, kändes som man gled framåt lite.

Senast ändrad:
Ställa in sadel
Makten sa:
Fresa sa:

Makten du hade rätt :)
Det konstiga är att domningarna var mindre men inte borta och det kändes som att rundtrampet blev bättre men fick ont i vänster knä istället.
Finns det någon regel om att om man flyttar sadeln framåt eller bakåt ex antal millimeter så ska man höja och sänka sadeln ex antal millimeter?
Men det är nog bara inse att man behöver åka till en riktig bikefit.

Ställa in sadel
Både jag och tjejen har sådana sadlar. Vår uppfattning är att den ska lutas framåt så att mittendelen på sadeln är horisontell eller något framåtlutad.

Ställa in sadel
instämmer fullständigt. ställ in sadeln så den passar din rumpa, storlek på sittknölar, och balansera bort trycket mot paketet. för de flesta betyder det viss framåtvinkling, mer ju djupare droppet till styret är.

Ställa in sadel
Eld sa:
LucasNilsson sa:

På en sadel med den formen så är det mittendelen, dvs biten från sadelstolpen fram till främre fästet för railsen som ska vara horisontellt.
+1

Ställa in sadel
Vissa sadlar har jag upp i framkant, andra har jag ner. De flesta sadlar sitter jag på 4-5 olika ställen på.

Det är svårt med gyllene regler, lodat in en sadel har jag aldrig gjort.

Ställa in sadel
Tillbaka
Topp