Ställa in sag på gaffeln

Pontuspontuspontus

Aktiv medlem
Ställa in sag på gaffeln
Hej, ny cykel inköpt, taggad till 1000. Nu har jag lattjat lite med dämperiet och funderar på det här med gaffelsag. Enl några youtube-instruktioner ska jag ha 20-25% sag i ”attack position”
Men den positionen känns inte helt reproducerbar, beroende på hur mycket jag belastar styret får jag på ett givet tryck allt mellan 10-40% typ.
Är tanken att det ska vara lagom tyngd fram? All tyngd på pedalerna? Bättre att sätta sag i sittande?
Skulle förstås kunna gå på rekommenderad siffra som står på sidan av ena gaffelbenet men vet inte hur exakt mätaren på pumpen egentligen är (PRO performance gaffelpump)
Eller ska jag bara gå på feeling? Alla testade tryck hittills känns ju egentligen fint, bara lite olika känsla.

Hur gör ni?

Cykeln är f.ö en trek remedy 8, gaffeln lyrik rc 160mm. Tack på förhand!

Ställa in sag på gaffeln
RS rekommenderade tryck som står skrivet på gaffeln brukar vara en bra startpunkt. Upplever du att du bottnar för lätt så sätt i bottomless tokens och testa innan du börjar höja trycket.

Ställa in sag på gaffeln
Beror på om du vill åk gunghäst eller inte. Själv tittar jag aldrig på instruktioner, för de anger bara en ungefärlig inställning för en nybörjare och är inget som garanterar att fjädringen går bra. Generellt ska det vara mer häng bak än fram, själv gillar jag att gaffeln jobbar högt upp i slaget. Om man försöker göra fjädringen mjuk för att det slår i armarna kan det få motsatt effekt då gaffeln kan jobba för långt ner i slaget och på så sätt packa ihop.
Det finns bara ett sätt, testa! Ta med verktygen och justera gaffelns höjd i kronan, olika rebound/compression och åka om och om igen. När du har koll på hur den ska gå på hemmabanan kan man sedan ta med sig dessa erfarenheter ut.

Ställa in sag på gaffeln
Knuppe sa:
Beror på om du vill åk gunghäst eller inte. Själv tittar jag aldrig på instruktioner, för de anger bara en ungefärlig inställning för en nybörjare och är inget som garanterar att fjädringen går bra. Generellt ska det vara mer häng bak än fram, själv gillar jag att gaffeln jobbar högt upp i slaget. Om man försöker göra fjädringen mjuk för att det slår i armarna kan det få motsatt effekt då gaffeln kan jobba för långt ner i slaget och på så sätt packa ihop.
Det finns bara ett sätt, testa! Ta med verktygen och justera gaffelns höjd i kronan, olika rebound/compression och åka om och om igen. När du har koll på hur den ska gå på hemmabanan kan man sedan ta med sig dessa erfarenheter ut.

Hur justerar du gaffelns höjd i kronan på en Lyric?

Ställa in sag på gaffeln
Tack för alla tips! Sjysst! Jag är helt inne på att testa och optimera efterhand. Jag inbillar mig att jag gillar ganska plush men vrider upp lsc för att inte dyka/packa ihop. Tycker dessa tips kändes vettiga:
https://www.bikeradar.com/gear/article/how-to-set-up-your-mountain-bike-suspension-32460/
Treks rekommenderade tryck känns rätt höga, jag chargar inte så hårt ännu så tror mer på ovanstående sagnivåer.
Men vilken kroppsposition har ni när ni sätter sag? Eller går ni bara på psi?

Ställa in sag på gaffeln
Dyk ska inte kompenseras med kompression om fjädern inte är för dålig.

Jag ställer in mina dämpare genom att bottna på en vanlig tur. Bottnar jag så ökar jag 5psi tills jag inte bottnar och det resulterar i RS rekommenderade tryck plus 5-15psi.

Senast ändrad:
Ställa in sag på gaffeln
Knuppe sa:

Du har inte funderat på att TS kanske är nybörjare och behöver ställa in ungefärligt för att han något att utgå ifrån, tror du verkligen att det är bättre att gissa om man inte har någon koll. De inställningar Trek rekommenderar för en Remedy 8 är snarare åt det hårda än mjuka hållet. Informera gärna TS om hur man justerar en Lyric i kronan, är ganska nyfiken på hur man gör.

Ställa in sag på gaffeln
Jag brukar sträva efter 25-30% sag fram i attack position. Stående med vikt på händerna.
Antal psi bryr jag mig inte så mkt om utan kör med det som ger mig en gaffel som jag trivs med.

Bry dig inte om rekommendationer så mkt, se det som ett utgångsvärde att starta på, kör några rundor och labba därefter själv.

Psi och click på retur/comp är bra att notera så kan du lätt hitta tillbaka till dina inställningar när du t.ex. mixat med tokens, gjort underbensservice eller annat.

Ställa in sag på gaffeln
Tack igen för alla tips och synpunkter. Men hur mycket av er kroppsvikt lägger ni på styret/gaffeln när ni sätter sag? Är det ngn mer än klavikel som vill dela med sig av hur ni jobbar där?

Ställa in sag på gaffeln
Ställa in dämpning hemma och tro att det kommer fungera kommer bara att resultera i dåligt resultat då det är åkningen som bestämmer. Häng som mått är också bara en riktlinje, du hamnar där du hamnar.

Jag skrev exakt hur jag ställer in mina dämpare. Du kan inte veta vad du har för fjäderkonstant tills du provat... 30% häng i gaffeln för mig betyder bottningsfest vid 1m dropp. Kör 10-20% för att gaffeln ska ha stöd för min åkning och därför struntar jag helt och hållet i att ställa in dämpningen hemma. Hänget hamnar där det hamnar för min åkstil. Skulle du kört mina tryck för 73kg så skulle du kört 90psi framgaffeln med 2 tokens och 180psi i bakdämparen med mycket ramp i slutet. Hade jag följt häng och annat så skulle jag nog kört på 60-70 och 150-160 istället men då hade min cykel gått sönder efter ett halvår.

Ställa in sag på gaffeln
Jag ställer sag stående på pedalerna, tycker det ger mest repeterbart resultat och själva sagget får man prova sig fram till, börja med rekommenderat sen får justera efter hur matlagning du använder och hur det känns.

Jag kör knappt 20% för jag gillar när cykeln känns lite fast i hullet men bottnar ändå halvmeter-till-plattdr00p. Får väl pilla lite med det där:-)

/T

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp