Ställbart vevparti för remdrift, bra eller dåligt?

Jalker

Medlem
Någon som har erfarenheter av lösningen där man kan snurra hela fästet för vevlagret och påsåsätt spänna remmen/kedjan? Verkar som att man sedan klämmer åt röret som vevlagret sitter i med skruvar. Finns det inte risk att man bryta sönder svetsningarna?

Bilagor

• Skärmbild 2025-08-31 163322.webp
    Skärmbild 2025-08-31 163322.webp
    5.7 KB · Besök: 31
Vilka svetsningar tänker du på? Om det är bra gjort ser jag ingen problem.

Problemet jag har haft med en excentrisk vevlager är att den sitter ett utsätt ställe och saltvatten från vintervägen orsaker korrosion som gör det svårt att rotera vevlagret. Och rem vill jag har precis till vinterpendling.

Tack för snabbt svar!
Jag tänker att när man drar åt skruvarna så ändras ju rörets form så att ev svetsfogarna till sadelröret och nedre ramröret blir lite ansträngda men det är ju så lite att det antagligen är försumbart.

Ok, får se till att sätta en extra bit stänkskydd på nedre delen av framskärmen.

Ok, får se till att sätta en extra bit stänkskydd på nedre delen av framskärmen.

Det är framförallt en lång egolapp som behövs. Alla som kommer med cyklar är för korta och ger vatten på skorna och ofta också på vevlagerhuset. Sen måste skärmen bak går helt ner till lite under vevlagerhuset, men det är ofta ok på cyklar man köper.

Tillbaka
Topp