Stålracer konvertering till gravel

Sutagar

Medlem
Hittade denna pärla billig på Blocket. Personen som sålde den hade blivit avrådat av en cykelmekanikern att slänga den. Som tur var köpte jag den innan den hamnade på tipen.

Jag har använd den för kortare pendling (7 km) och fungerar suveränt för det, inte den snabbaste men levererar i mina korta pendlingar i den skånska slätten.

Jag har tänkt mig att "omvandla" den till en gravel likande hoj. Det är en Giant Windmark 2200 i Alu (edited: skrev stål innan), 11.0 kg med pedaler, 2x7 utväxling med Shimano SIS, ingen aning om årtal, fälgbromsar (uppgraderade till Tiagra). Växlarna sitter på ramen och hade tänkt lämna det så.

Har någon här på Happy gjort likande omvandlingar med en gammal racer? Hittade en den HT MTB ramar omvandlade till gravel cyklar men inte racer.

Tanken är att sätta en gravel styre och hitta ett par hjul med bredare fälgar för 7 delat kasset för agt kunna använda 32 eller 35 mm däck. Det är väldigt svårt att hitta såna hjul (billigt). När jag tar slut på kasset och klinga kanske omvandla till singelklinga, om det nu hittar jag reglage i ramen för 10 eller 11 delat (med alternativet i tankarna att köpa en högerregagle om jag inte hittar eller finns).

Tanken är inte att bli snabbast i grusvägarna utan att njuta med cykeln!
20200818_163010.jpg

Bilagor

• 20200818_162842.jpg
    20200818_162842.jpg
    1.1 MB · Besök: 469
  • 20200818_162855.jpg
    20200818_162855.jpg
    952.7 KB · Besök: 496
  • 20200818_162938.jpg
    20200818_162938.jpg
    438 KB · Besök: 438
  • 20200818_162859.jpg
    20200818_162859.jpg
    1.1 MB · Besök: 460
  • 20200818_162932.jpg
    20200818_162932.jpg
    790.3 KB · Besök: 515
Senast ändrad:
I gaffeln tror jag att det lugnt, har 40 mm men kanske får börja med 32 mm och se. Jag får släppa helt vajern i bromsarna så att däcket kommer genom med det återstår att se om om den fungerar.

Inte för att dämpa din entusiasm, men den där typen av bromsar brukar ha ett max på 28mm...

I gaffeln tror jag att det lugnt, har 40 mm men kanske får börja med 32 mm och se. Jag får släppa helt vajern i bromsarna så att däcket kommer genom med det återstår att se om om den fungerar.

Inga projekt är ju omöjliga, sen är ju frågan om hur mycket det är värt att lyckas med just den planen. Det är verkligen en trevlig ram men som andra redan sagt så blir det trångt i både ram och gaffel för några bredare och roliga däck, och för att lyckas med den operationen så måste du hitta bromsar som kan få stopp på hojen.

Anledningen till att det inte blir så mycket annat än fixie och SS av landsvägsramar är att det finns vissa fysiska begränsningar med dem.

Mitt bästa tips bir att använda denna sida för att jämföra vad du har med någon gravel som du skulle vilja ha: https://geometrygeeks.bike/

Inga projekt är ju omöjliga, sen är ju frågan om hur mycket det är värt att lyckas med just den planen. Det är verkligen en trevlig ram men som andra redan sagt så blir det trångt i både ram och gaffel för några bredare och roliga däck, och för att lyckas med den operationen så måste du hitta bromsar som kan få stopp på hojen.

Anledningen till att det inte blir så mycket annat än fixie och SS av landsvägsramar är att det finns vissa fysiska begränsningar med dem.

Mitt bästa tips bir att använda denna sida för att jämföra vad du har med någon gravel som du skulle vilja ha: https://geometrygeeks.bike/

Tack för tipset om websidan, tyvärr finns inte mitt ram i deras arkiv.

Det kommer att bli trång i bromsarna men tycker att försoket är värt iaf. Det blir inga stora investeringar och om det inte fungerar kan återanvända delarna till andra projekt.

Väger som stål, känns som stål, låter som stål ... men kanske i bilden ser ut som en aluminium ram.

Snabb googling på "Giant Windmark 2200":

1597818719941.png

Det finns vad man kallar för "long reach"-bromsar, som passar på racer. Typ såna här:

Såna kan kanske lösa ditt problem, så länge det finns plats i ramen för bredare däck.

Tack vare ditt inlägg började jag söka lite runt i i forumet och hittade preciss samma bromsar som du länkar till och också de här som verkar lite bättre för ändamålet:

och dem:

För beställa eller hitta något liknande begagnat och uppdatera :)

I ramen har jag mätt och har runt 40 mm utrymme i framgaffeln, så för att vara på den säkra sidan tänkte däck av max 35 mm bredd.

Senast ändrad:
Snabb googling på "Giant Windmark 2200":

Visa bilaga 436987

Den verkar en betyddligt nyare model, men kankse min ram är aluminium och jag har helt fel. Får skicka den till elemental analys och återkomma :unsure:

Om du har en magnet tillhands så visar det sig snabbt om det är stål i ramen. Att döma av det synliga skulle jag verkligen satsa på alu dock.

Angående bromsar med "long reach" är de mest till för att passa mycket äldre ramars större avstånd mellan bromsens infästning och fälgens mitt, i ditt fall kommer de inte göra att bredare däck passar (det avgörs av ramen). I värsta fall kommer de att göra att bromsbeläggen hamnar under fälgens bromsbana, vilket vore att kasta pengar i sjön.

Nu skickar jag på dig samma tråkiga men kloka råd som alltid - sminka inte upp en gris alldeles för mycket. Modellen du visar är av väldigt enkel instegsklass och sålänge den duger för bruksanvändning är det inget fel i det. Sätt på så breda och bra (förstärkta?) racerdäck du kan få in i bromsarna (28-30mm?) och kör den för vad den är. Det är lätt att gå överbord med uppgraderingsplaner utan att få speciellt mycket avkastning (inte minst om utgångsläget är så av så enkel standard som i det här fallet).

Innan vi går full fulkonvertering på det här järnet, lura lite på om det ens är möjligt att få in så breda däck med standardmonterade racerbromsar (i en rimlig prisklass - det finns väl Rene Herse, Velo Orange och annat rando-fransk-fyrtiotal-finamericana för stora pengar, men existerar det något mindre jättedyrt?)

Vill du ha något närmare det du verkar efterfråga är en gammal cykelcross vettigare - där har du lämpligare bromsar, ordentligt med plats i ram och gaffel och förmodligen redan integrerade reglage (för 9/10-delat) på plats.

peugeot.jpg

Det här är i alla fall en stålracer. "Uppkitad" lite, gravelifierad kanske man kan säga. Ett sent infall då jag beslutade att köra hemmavasan och inte ville köra min heldämpade koloss. Nya fälgar och 32mm däck, ursprungligen hade de här hjulen 10-delat men jag bytte ner mig till 8-delat med en avlagd mtb-kassett för att få lite lägre växlar. Avlagd mtb-bakväxel men fortfarande ramreglage. Bockstyret bytt mot nåt jag hade liggande. Inte vanvettigt lätt, men den rullade igenom hela vasan utan större problem, och inga punkteringar!

Visa bilaga 437043
Det här är i alla fall en stålracer. "Uppkitad" lite, gravelifierad kanske man kan säga. Ett sent infall då jag beslutade att köra hemmavasan och inte ville köra min heldämpade koloss. Nya fälgar och 32mm däck, ursprungligen hade de här hjulen 10-delat men jag bytte ner mig till 8-delat med en avlagd mtb-kassett för att få lite lägre växlar. Avlagd mtb-bakväxel men fortfarande ramreglage. Bockstyret bytt mot nåt jag hade liggande. Inte vanvettigt lätt, men den rullade igenom hela vasan utan större problem, och inga punkteringar!

Schysst cykel, men för ts del är den där ramen rätt långt ifrån vad hen har att tillgå. Gianten är från tiden när 23mm däck var legio.

Visa bilaga 437043

Snyggt! Fungerade ramreglaget med mtb-bakväxel? Bytte du till någon specielt ramreglage eller fungerade "as-it-is"?

Är de "vanliga" räcer fälgar du använder? Typ 19 mm inner diameter?

Svårt att tro att din ram sväljer 32mm däck med tillräckligt god marginal. Men gör den det så är det ju toppen.

Jag får posta en bild med utrymmet som finns i gaffeln (40 mm) annars ingen kommer att tro på mig. Jag är osäkert om 35 mm kommer att passa men tror (och hoppas) att 32 mm kommer att gå bra, hoppas att jag har mer rätt än när jag trodde att det var stål-ram :rolleyes: Lite snabbt testade att se hur mycket utrymme som fanns kvar med 32 mm vinterdäck och tyckte det fanns plats utan problem, men om jag rätt eller fel återstår att se.

Om du har friktionsväxlar och inte indexerade växlar så borde det väl fungera?

Jag har kollat (och googlat) och har indexerade växlar. Googlade vidare och hittade en indexedare Dura-Ace 10-växlat, med den kan jag uppgradera till 2x10 (istället för 2x7) när kasseten tar slut ☺

Tusen tack för inlägget, nu projektet blev ännu roligare

Jag har kollat (och googlat) och har indexerade växlar. Googlade vidare och hittade en indexedare Dura-Ace 10-växlat, med den kan jag uppgradera till 2x10 (istället för 2x7) när kasseten tar slut ☺

Tusen tack för inlägget, nu projektet blev ännu roligare
Med friktionsreglage, alternativt med friktionsläget på kombinerade reglage, kan du köra i praktiken vilken delning som helst och under förutsättning att hjulet är för kassett och inte frikrans ska det inte vara några problem att montera upp till en tiodelad kassett (men 11d-bjuder nog på bekymmer). Det är däremot inte självsagt att att ex 10-delad kedja är en perfekt kompis med framdreven och/eller bakväxelns trissor.

Som jag varit inne på tidigare; det blir ganska fort rätt mycket som ska göras för att lyfta nivån på grejor som är mycket enkla i sitt ursprungsutförande. Hade det varit jag som hade tänkt bruka Gianten hade åket fått de bästa och bredaste däck jag får in i nuvarande bromsar, bytt till bra bromsbelägg och eventuellt kollat på vilken den bredaste kassett/frikrans som passar på nuvarande hjul är (och kanske bytt kedja samtidigt). Då snackar vi i runda slängar en tusenlapp där allt fortfarande lirar ihop och ger många, många timmar och mil av glädje och bruksvärde.

Nu skickar jag på dig samma tråkiga men kloka råd som alltid - sminka inte upp en gris alldeles för mycket. Modellen du visar är av väldigt enkel instegsklass och sålänge den duger för bruksanvändning är det inget fel i det. Sätt på så breda och bra (förstärkta?) racerdäck du kan få in i bromsarna (28-30mm?) och kör den för vad den är. Det är lätt att gå överbord med uppgraderingsplaner utan att få speciellt mycket avkastning (inte minst om utgångsläget är så av så enkel standard som i det här fallet).

Innan vi går full fulkonvertering på det här järnet, lura lite på om det ens är möjligt att få in så breda däck med standardmonterade racerbromsar (i en rimlig prisklass - det finns väl Rene Herse, Velo Orange och annat rando-fransk-fyrtiotal-finamericana för stora pengar, men existerar det något mindre jättedyrt?)

Vill du ha något närmare det du verkar efterfråga är en gammal cykelcross vettigare - där har du lämpligare bromsar, ordentligt med plats i ram och gaffel och förmodligen redan integrerade reglage (för 9/10-delat) på plats.

Jag vet att det är full (och billigt) gris, tanken är att göra detta i budgethållet och förmodligen kommer att lägga mer pengar på däck än vad jag gav för cyklen. Sedan cyklar jag och testar, fungerar dåligt för grus hade jag iaf kul med att bygga den. Om den fungerar bra dubbellycka! Vill inte lägga pengar på en gammal CX, det finns inte heller så många på marknaden tyvärr. Jag behöver inte heller en +20k kolfiber gravel cykel för att cykla i lungt tempo.

Nu har jag mätt och provat däck. Satt en 32-622 däck på en racerfälg och testade. Pumpade inte däcken helt pga jag inte hade rätt slang, men ungefär 27 mm mätte jag på den lätt pumpade däck. Enligt mitt öga finns plats utan problem för 32 mm däck i gaffeln. Lite trångt i bakhjulet (bilden vissas med en 25 mm däck). Verkar finnas bra med plats också mellan bromsarna som andra påpekade att det skulle vara ett stor problem ... men bedömm själv.

Nu beställer jag graveldäck (30 eller 32 mm) och röd-svart styrlinda, mer behövs inte för att testa den :cool:

Något jag har jag lärt mig i happy-forumet är att lysnna på åsikter men inte så mycket, det finns väldigt många glädje-dödare som bara ser problem istället för möjligheter.

20200820_094704.jpg

Bilagor

• 20200820_095131.jpg
    20200820_095131.jpg
    410 KB · Besök: 337
  • 20200820_095330.jpg
    20200820_095330.jpg
    320.1 KB · Besök: 340
  • 20200820_094725.jpg
    20200820_094725.jpg
    295.2 KB · Besök: 330
  • 20200820_095520.jpg
    20200820_095520.jpg
    269.4 KB · Besök: 329
Snyggt! Fungerade ramreglaget med mtb-bakväxel? Bytte du till någon specielt ramreglage eller fungerade "as-it-is"?

Är de "vanliga" räcer fälgar du använder? Typ 19 mm inner diameter?

Som andra redan sagt, friktionsreglage funkar med nästan vad som helst, bara det drar tillräckligt med vajer. Så det var bara att ställa ytterlägena och sen köra på. Inte helt optimalt med ramreglage i skogen dock...
Fälgarna är nog vanliga racerfälgar, jag köpte dem beg med dessa däck på, har haft bakhjulet på trainer i vinter, men nu fick de komma ut i det fria igen!

Jag vet att det är full (och billigt) gris, tanken är att göra detta i budgethållet och förmodligen kommer att lägga mer pengar på däck än vad jag gav för cyklen. Sedan cyklar jag och testar, fungerar dåligt för grus hade jag iaf kul med att bygga den. Om den fungerar bra dubbellycka! Vill inte lägga pengar på en gammal CX, det finns inte heller så många på marknaden tyvärr. Jag behöver inte heller en +20k kolfiber gravel cykel för att cykla i lungt tempo.

Nu har jag mätt och provat däck. Satt en 32-622 däck på en racerfälg och testade. Pumpade inte däcken helt pga jag inte hade rätt slang, men ungefär 27 mm mätte jag på den lätt pumpade däck. Enligt mitt öga finns plats utan problem för 32 mm däck i gaffeln. Lite trångt i bakhjulet (bilden vissas med en 25 mm däck). Verkar finnas bra med plats också mellan bromsarna som andra påpekade att det skulle vara ett stor problem ... men bedömm själv.

Nu beställer jag graveldäck (30 eller 32 mm) och röd-svart styrlinda, mer behövs inte för att testa den :cool:

Något jag har jag lärt mig i happy-forumet är att lysnna på åsikter men inte så mycket, det finns väldigt många glädje-dödare som bara ser problem istället för möjligheter.

Visa bilaga 437186

Fint att det funkade, det där ska inte vara något problem.

20200819_140854.jpg

Kör med friktionsväxel och kört både 9 delad mtb kassett och 11 delad lvg kassett med en slx m7000 bakväxel. Borrade ett nytt hål i bakväxelns arm som vajern drar i för att ändra pull ratio. Kör mitt stål med både 28mm landsvägsdäck och 30mm cx däck.

Jag gjorde samma sak som du vill göra (tror jag) på min stugan-racer. Blev en rolig allt-i-allo-hoj som funkar fint på Sörmlands grusvägar. https://happyride.se/forum/threads/stal.1227029/page-54#post-3760962
Om du vill ta bort ramväxlarna och byta mot Sti-reglage där du växlar från handtagen så går det rätt lätt bara du har ett par "cable stops". Finns för en hundring här tex.

s-l300.jpg

Syggt konvertering! Mitt tanke är att ha kvar växlarna på ramen än så länge.

Visa bilaga 437204
Kör med friktionsväxel och kört både 9 delad mtb kassett och 11 delad lvg kassett med en slx m7000 bakväxel. Borrade ett nytt hål i bakväxelns arm som vajern drar i för att ändra pull ratio. Kör mitt stål med både 28mm landsvägsdäck och 30mm cx däck.

Riktigt snyggt! Kan du vissa bild på hålet i bakväxelns arm? Mycket intressant att man kan använda samma bakväxel till olika kasset med fritionsväxel. Väster växel är friktions med höger växel är indexerat. Jag får lte lite i internet om jag hittar ram-fritionsväxlar till salu för en billigt peng.

Riktigt snyggt! Kan du vissa bild på hålet i bakväxelns arm? Mycket intressant att man kan använda samma bakväxel till olika kasset med fritionsväxel. Väster växel är friktions med höger växel är indexerat. Jag får lte lite i internet om jag hittar ram-fritionsväxlar till salu för en billigt peng.
Kolla om du inte kan ställa om bakväxelreglaget till friktion. Det brukar funka att göra så på åtminstone en del indexerade ramväxlar.

Här kommer det bilder, lite svårt att fota dock.
20200820_163856.jpg

20200820_163936.jpg

Tillbaka
Topp