Stål!

Peth

Aktiv medlem
Stål!
36E2DC4B-1C8F-44A5-AF71-043BA04B98D6.jpeg

Miyata Seventwelve.
Behöver ny linda och så styrändspluggar som passar styret som är av modell ”liten innerdiameter”. En ny kassett som ger en lite lättare utväxling än 42/23 vore kanske också bra. Annars känns den, efter knappt fem km, som en jättetrevlig cykel.

J2000E

Aktiv medlem
Stål!
Gick åt fanders. Tillbaka till ritbordet igen. Verkar som om dekalerna från den första blev kvar i partikelfilterfördelaren och hamnade på den här också. Återkommer.

Berk

Aktiv medlem
Stål!
Hur mycket mera väger en FS Stålram mot jämförbar Alu FS? Ungefär.
Det berör mycket, då kan man inte ens svara ungefär. Ståleamen av min föra stig-HT vägde 3.6 kg. Enduro HT stålramen jag har nu väger 2.6 kg. En tuff alu HT ram väger kring 2 kg. FS RAM väger mer och variationer är större.

EST

Aktiv medlem
Stål!
Tycker det viktigaste är att de håller för det som är tänkt att de ska utsättas för åtminstone nåt år. Min fs väger över 16 kg å min ht 14,5. Visst inte det snabbaste på grus vilket jag fullständigt skitet i😁

morrberg

Medlem
Stål!
Här kommer några av mina stålisar..
pinarello-special-77-79-41522_5.jpg

Pinarello Special tillverkad mellan 77-79 Inte helt färdig. Men Campa nuevo / super record.

bianchi-campione-del-mondo-12v-40999_1.jpg

Bianchi Campione del mondo 12V från 1978, Columbus SL tretubi rör, genomgående Campa nuevo grand sport / record.

motobecane-c4-40988_2.jpg

Motobecane C4, slutet av 70-talet, Reynolds 531 rör. Stronglight vevar och Huret Success titanium växlar,

lapierre-jacky-lapierre-41523_1.jpg

Lapierre "Jacky Lapierre" Columbus Tretubi rör, och Campagnolo Athena grupp.

eddy-merckx-mx-leader-41001_1.jpg

Eddy Merckx MX Leader från 2001-2003, Columbus MXL rör, Dura Ace 7800 grupp

Höll på att glömma den här pärlan.
wilier-trestina-41595_1.jpg

Wilier Trestina Ramata

Senast ändrad:

Crocko

Aktiv medlem
Stål!
Hur mycket mera väger en FS Stålram mot jämförbar Alu FS? Ungefär.
Minst sagt ett rörligt mål som har mer med syfte och konstruktion snarare än material, i extrema fall skulle jag säga att det kan vara så att en carbon FS väger 50% av en i stål men det kan också vara så att inget skiljer så om man skall ta fram en medelsiffra mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att kolfiber väger ca 75% av motsvarade stålram.

Min Revel Rascal vägde lika mycket i stort sett som min nya Shan No5 i stål, men då lämnar Revel livstids garanti till första ägaren så de har nog inte snålat med sin kolfiber. men ramen är ju oftast bar 10-20% av cykelns vikt så skillnaden mellan de olika materialen bör ju inte spela så stor roll.

Leffe

Aktiv medlem
Stål!
Köpt i Göteborg? Isåfall försökte jag också köpa den..😄 Fin cykel! En sån är nästan tidlös både till funktion och hållbarhet tror jag.
Stämmer bra! 😀 Jämför jag med min stigcykel med ganska modern geometri så är det stor skillnad, men om man cyklar xc med den så är den väldigt kapabel fortfarande. För att inte tala om uppför, då är den en bergsget!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer