Stål!

n3wton

Aktiv medlem
Stål!
Lite stökig bakgrund kanske, men var tvungen att fota när jag såg c.o.h.js bild just som jag provmonterade Restrap-ramväskan på en modernt-stål-lvg-hoj. Nu är det kittat för helgens BRM200. Lite osäker på om det väntade regnet på lördag innebär att jag borde ta den "riktiga" rando-hojen med skärmar och mer packmöjlighet eller om jag ska ta den nya, snabba..

DD5F9D12-930F-450C-92DD-DC8BB5221115.jpeg

Crocko

Aktiv medlem
Stål!
Lite stökig bakgrund kanske, men var tvungen att fota när jag såg c.o.h.js bild just som jag provmonterade Restrap-ramväskan på en modernt-stål-lvg-hoj. Nu är det kittat för helgens BRM200. Lite osäker på om det väntade regnet på lördag innebär att jag borde ta den "riktiga" rando-hojen med skärmar och mer packmöjlighet eller om jag ska ta den nya, snabba..

Visa bilaga 440122
Ta något ännu snabbare och putsa av rekordet på en 20milare så är du hemma igen innan regnet :)

Yeew!

Medlem
Stål!
Mitt sommarfynd!
Kan det bli mer stål än så här i en cykel? militär m/42 väger enligt cykelinstruktion M7786 hela 26kg med tillbehör!

Kunde inte låta bli att köpa den då den i princip var oanvänd!

Tillverkad 1957 och körd direkt till mobförråd, utförsäljningen av dessa cyklar på -90talet ledde bara till byte av uppställningsplats - den fick tillbringa de kommande 30 åren i en ladugård istället, säljaren hade bara provcyklat den ned till postlådan ett par gånger...
Nu skulle gården avyttras och järnhästen blev till salu!
2020-10-10_190631.jpg

Atakua

Aktiv medlem
Stål!
Mitt sommarfynd!
Kan det bli mer stål än så här i en cykel? militär m/42 väger enligt cykelinstruktion M7786 hela 26kg med tillbehör!

Kunde inte låta bli att köpa den då den i princip var oanvänd!

Tillverkad 1957 och körd direkt till mobförråd, utförsäljningen av dessa cyklar på -90talet ledde bara till byte av uppställningsplats - den fick tillbringa de kommande 30 åren i en ladugård istället, säljaren hade bara provcyklat den ned till postlådan ett par gånger...
Nu skulle gården avyttras och järnhästen blev till salu!Visa bilaga 447118
Jag älskar hur man använde utrymmet i baktriangeln för att placera en verktygsväska!

Vippen

Aktiv medlem
Stål!
Jag slänger upp ett par bilder på min Nope! Cycles #6 i dess mest klassiska utseende. I vinter åker den under kniven för uppdatering till 11-delat och hydrauliska bromsar (och kapning av styrröret). Hoppas de nya (mörkgråa, snyft...) komponenterna inte kommer att skämma den alltför mycket.

Höger - Centralbron nära.jpg

Vänster - framifrån.jpg

velovin

Aktiv medlem
Stål!
Tackar! Det är mestadels Columbus Spirit och Life, men det är något lite simplare (vilket har jag glömt) i sadelstagen för att hålla ner diametern på dem av rent estetiska skäl.
Bra val där.

Jag skissar som bäst på en egen ram, och en blandning av Spirit och Life ligger högst på listan nu. Visste inte att 4130(?) kom i tunnare rör, bra input där. Tunna sadelstag är snyggt, punkt.

n3wton

Aktiv medlem
Stål!
Bra val där.

Jag skissar som bäst på en egen ram, och en blandning av Spirit och Life ligger högst på listan nu. Visste inte att 4130(?) kom i tunnare rör, bra input där. Tunna sadelstag är snyggt, punkt.
Är det verkligen 4130-stål då? På min Fairlight är det 631-rör för att erhålla en rund profil, som
i teorin ger ett rör som är förhållandevis styvare i sidled men flexigare i höjdled än mer standardiserade, ovala rör. Det ger också ett nättare utseende förmodar jag.

Edit: blev osäker nu när jag läste sadelstag igen. Ovanstående gäller nog kedjestagen på Fairlighten. Äh, glöm vad jag skrev - ville mest få fram att en Fairlight har enklare stål i kedje- och sadelstag pga rundheten som medför någon form av fördel. Kvalitetsinlägg är mitt motto...😛

Senast ändrad:

Vippen

Aktiv medlem
Stål!
Jag har rotat lite men tyvärr inte hittat någon spec på exakt vilka rör det är i sadelstagen. Jag har ett svagt minne av att det var något från Dedaccai. Orsaken till att välja ett enklare stål där var som sagt att vid en mindre diameter har de tjockare gods, vilket gör den lite styvare än de finare stålsorterna.

@velovin : jag har bara gott att säga om Sprit/Life-kombon, cykeln känns ordentligt rapp vid igångdrag, men men ändå har den stålets mjuka sköna gång. Det låter kul, vad har du på gång, skall du bygga själv?

Senast ändrad:

velovin

Aktiv medlem
Stål!
Jag har rotat lite men tyvärr inte hittat någon spec på exakt vilka rör det är i sadelstagen. Jag har ett svagt minne av att det var något från Dedaccai. Orsaken till att välja ett enklare stål där var som sagt att vid en mindre diameter har de tjockare gods, vilket gör den lite styvare än de finare stålsorterna.

@velovin : jag har bara gott att säga om Sprit/Life-kombon, cykeln känns ordentligt rapp vid igångdrag, men men ändå har den stålets mjuka sköna gång. Det låter kul, vad har du på gång, skall du bygga själv?
Haha, nej bygga ramar överlåter jag med varm hand till de som kan. Jag tänkte låta erkända polska byggaren Rychtarski sno ihop en snabbcykel till mig. Det har gått några dagar utan att han svarat på mitt första mail, får se hur det går. Det blir förhoppningsvis en byggtråd så småningom.

Vippen

Aktiv medlem
Stål!
Haha, nej bygga ramar överlåter jag med varm hand till de som kan. Jag tänkte låta erkända polska byggaren Rychtarski sno ihop en snabbcykel till mig. Det har gått några dagar utan att han svarat på mitt första mail, får se hur det går. Det blir förhoppningsvis en byggtråd så småningom.
Aha! Hoppas det blir nåt, och att det blir bra! Alltid kul med stål, och ännu roligare med specialbyggen.

Sennsa

Aktiv medlem
Stål!
Efter mycket velande har jag bestämt att jag behåller Mosern, vi har liksom varit med om så mycket att det blir svårt att göra sig av med den efter tio år. Kommer nog konvertera tillbaka till vanlig quill och silversadelstolpe så småningom. Även lite pepp på att byta till Shimano 7700 om något lämpligt dyker upp vad det lider. Fantastisk cykel är det iaf. Missade att hänga på kedjan ordentligt på fotot, sjukt pinsamt.

IMG_2827.jpeg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer