Stål!
Lite oklart vad som blev dremmelns offer
aha... blev ett antal några hål för att dra runt lite kablar, syns inte så bra eventuellt. Får ta fler bilder!Lite oklart vad som blev dremmelns offer
Firar 12 år med den här ramen. Någon flygentusiast (ww2) som känner igen klibban på bakhjuletVisa bilaga 458891
Gissningsvis inte någon större fabrik utan en liten byggare som endast gör sysslar med custom efter exakt dina önskemål och mått. Exempelvis denna ram från English Cycles är nog riktigt lätt för materialet:Vilket företag tillverkar dom lättaste stål landsvägsramarna ?
Det där är ju en riktig kändis i customkretsar och även om jag är extremt skeptisk till konceptet (bruksdugligheten på den är sannolikt som andra svinlätta stålisar dessvärre begränsat - man bular antagligen med knät om man halkar ut pedalen...) är det fantastiskt imponerande att smälla ihop en ram på blott dryga 1300g.Gissningsvis inte någon större fabrik utan en liten byggare som endast gör sysslar med custom efter exakt dina önskemål och mått. Exempelvis denna ram från English Cycles är nog riktigt lätt för materialet:
För att undvika bucklor på toppröret om styret "slår i".Vadan eltejpsklumpen på toppröret på båda hovarna?
För att undvika bucklor på toppröret om styret "slår i".
/J
Vilket företag tillverkar dom lättaste stål landsvägsramarna ?
Den var ju väldigt HHSRB!Colnago Mexico i "panta burkar mode".Visa bilaga 458856
Firar 12 år med den här ramen. Någon flygentusiast (ww2) som känner igen klibban på bakhjuletVisa bilaga 458891
Imponerande, inte minst i giraffstorlek.Lättast vet jag inte men min Daccordi Profidea väger in på ca 2000g ink gaffel (kol) och styrlager i storlek 63-ish (måttbeställd). Vägde aldrig ramen för sig, men dra bort för en genomsnittlig kolgaffel (typ 300g?) och ett styrlager (100g?) så har du en pekpinn iaf. Kan beställas direkt från Daccordi eller via Beijers Cykel i Malmö som jag känner till.
Edit: 380g påstår de själva gaffeln väger, och ramen 1300g (i någon mindre storlek skulle jag tro, och kanske även utan lack. ). Men som jag fick hem den vägde den 2000g
Vilket företag tillverkar dom lättaste stål landsvägsramarna ?
otroligt fin ram, nu är det bara vänta in sommaren! :)Färdig med mitt långtidsprojekt nu. Mycket nöjd med slutresultatet måste jag säga.
Färdig med mitt långtidsprojekt nu. Mycket nöjd med slutresultatet måste jag säga.
Finns Campagnolo 35x1otroligt fin ram, nu är det bara vänta in sommaren! :)
Börjar bli så smått klar här, efter att jag lyckats lösa hur jag skulle få i Campa-vevar i en franskgängad ram. Visa bilaga 461039
Aha, inte vad jag hitta - vart? (Om inte typ custom alltså)Finns Campagnolo 35x1
Det är för fyrkantsaxel väl och inte för UT?Finns Campagnolo 35x1
Färdig med mitt långtidsprojekt nu. Mycket nöjd med slutresultatet måste jag säga.
Fipplade ihop en Miyata till syrran. Har på grund av väderlek inte provcyklat ännu, så återstår att se om det är nåt att ha.
Visa bilaga 464926
Visa bilaga 464927
Ingen anledning annat än att den råkade hamna så och jag har inte provcyklat eller orkat justera ännu. Den ska lutas fram ett hack eller två, så snart jag får tummen ur.Fin cykel till systern! Undrar lite över sadelpositionen - finns det någon speciell anledning till att sadeln lutar så pass kraftigt bakåt?
Tänk nu på den här tråden ;)Ingen anledning annat än att den råkade hamna så och jag har inte provcyklat eller orkat justera ännu. Den ska lutas fram ett hack eller två, så snart jag får tummen ur.
Riktigt snygg färg! Sprayat själv eller är det där original?
Grazie! köpte ram å gaffel färdiglackad från japan.Riktigt snygg färg! Sprayat själv eller är det där original?
Härligt!
Ser fram emot byggtråd.
Man brukar ju stöta på dig på rätt sida Sverige på Veloform emellanåt, men det ser inte så ut med detta bygget. Ser fram emot fler bilder!
Byggtråden kommer men men....jag kommer om allt går väl inte att medverka i annat än slutmomteringen av sittställningen. Så det blir en speclista och bilder, förhoppningsvis med lite actionbilder.Man brukar ju stöta på dig på rätt sida Sverige på Veloform emellanåt, men det ser inte så ut med detta bygget. Ser fram emot fler bilder!