Stål!

j galland

Aktiv medlem
Stål!
Firar 12 år med den här ramen. Någon flygentusiast (ww2) som känner igen klibban på bakhjulet🤔
89D18FA9-6884-40AF-BB18-10E1A7E63B59.jpeg

Singular

Aktiv medlem
Stål!
Gissningsvis inte någon större fabrik utan en liten byggare som endast gör sysslar med custom efter exakt dina önskemål och mått. Exempelvis denna ram från English Cycles är nog riktigt lätt för materialet:

Det där är ju en riktig kändis i customkretsar och även om jag är extremt skeptisk till konceptet (bruksdugligheten på den är sannolikt som andra svinlätta stålisar dessvärre begränsat - man bular antagligen med knät om man halkar ut pedalen...) är det fantastiskt imponerande att smälla ihop en ram på blott dryga 1300g.

Ofta visas det sketalätta stålcyklar, men nästan alltid för att resten av komponenterna är fjantigt lätta. Den här gången är ramen en reell del av lättviktsbygget.

Och jo, jag vet att en kolfiberram från hyllan hade tagit ett halvkilo, men...

Ragnvald

Aktiv medlem
Stål!
Vilket företag tillverkar dom lättaste stål landsvägsramarna ?

Lättast vet jag inte men min Daccordi Profidea väger in på ca 2000g ink gaffel (kol) och styrlager i storlek 63-ish (måttbeställd). Vägde aldrig ramen för sig, men dra bort för en genomsnittlig kolgaffel (typ 300g?) och ett styrlager (100g?) så har du en pekpinn iaf. Kan beställas direkt från Daccordi eller via Beijers Cykel i Malmö som jag känner till.

Edit: 380g påstår de själva gaffeln väger, och ramen 1300g (i någon mindre storlek skulle jag tro, och kanske även utan lack. ). Men som jag fick hem den vägde den 2000g

Senast ändrad:

Singular

Aktiv medlem
Stål!
Lättast vet jag inte men min Daccordi Profidea väger in på ca 2000g ink gaffel (kol) och styrlager i storlek 63-ish (måttbeställd). Vägde aldrig ramen för sig, men dra bort för en genomsnittlig kolgaffel (typ 300g?) och ett styrlager (100g?) så har du en pekpinn iaf. Kan beställas direkt från Daccordi eller via Beijers Cykel i Malmö som jag känner till.

Edit: 380g påstår de själva gaffeln väger, och ramen 1300g (i någon mindre storlek skulle jag tro, och kanske även utan lack. ). Men som jag fick hem den vägde den 2000g
Imponerande, inte minst i giraffstorlek.

Crocko

Aktiv medlem
Stål!
Vilket företag tillverkar dom lättaste stål landsvägsramarna ?

Av rent intresse, vadan frågan? normalt när man väljer en stålram så är man ju oftast ute efter egenskaper som är lite unika för en stålram som tunna rör eller, inbyggd dämpning i konstruktionen, slitstarkt och lagningsbart.
Jag skulle vilja påstå ett de flesta goda egenskaper med stål försvinner om man börjar jaga gram i för stor utsträckning. Det finns superfina stålramar runt 1,5kg idag som har allt som en stålram bör ha att börja jaga under det riskerar att kompromissa med just de egenskaperna man söker med stål, men som vanligt är det bara mina personliga åsikter.

n3wton

Aktiv medlem
Stål!
AC984486-58F3-4235-9406-DF270D90F6C4.jpeg

Min Singular Gryphon-bastard som är tänkt som ganska snabb touring-hoj som klarar att mosa genom alla typer av vägar och även stigar. Hade planerat att bygga på annan ram (denna cyklade jag stig med tidigare) men fick inte tag i lämpligt objekt. Får se detta som en ganska avancerad test-hoj inför kommande långdistansäventyr när barnen är större.

Peth

Aktiv medlem
Stål!
Fin cykel till systern! Undrar lite över sadelpositionen - finns det någon speciell anledning till att sadeln lutar så pass kraftigt bakåt?
Ingen anledning annat än att den råkade hamna så och jag har inte provcyklat eller orkat justera ännu. Den ska lutas fram ett hack eller två, så snart jag får tummen ur.

moros

Aktiv medlem
Stål!
Ingen anledning annat än att den råkade hamna så och jag har inte provcyklat eller orkat justera ännu. Den ska lutas fram ett hack eller två, så snart jag får tummen ur.
Tänk nu på den här tråden ;)

J2000E

Aktiv medlem
Stål!
Satte ihop min gamla Conti Designer '84. Ramen ropade jag in på en konkursauktion i Malmö på 80-talet. Den var ny men jag lät pulverlackera den svart direkt och monterade Campagnolo Record/Nuovo/Super. Den fick gå hårt året runt några år men klarade sig bra. Sedan rensades den på alla delar och hamnade längst bak i ett förråd. Andra och mer namnkunniga ramar tog vid. Hade då och då lite dåligt samvete för att den bara låg där och skräpade. I slutet av förra året fick jag ett ryck och letade fram den. Tvättade och vaxade. Monterade större delen av en tidig Chorus-grupp (cirka 87-88) men Record nav och styrlager samt C-record pedaler . Blev klar härom dagen.

50866797836_41ffdde5fe_h.jpg

50866898377_d1c2e95edc_h.jpg

50866798126_782e56a4d5_h.jpg

50866797956_24203bb0f5_b.jpg

50866798081_c371c44eaf_h.jpg

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
Stål!
Man brukar ju stöta på dig på rätt sida Sverige på Veloform emellanåt, men det ser inte så ut med detta bygget. Ser fram emot fler bilder!
Byggtråden kommer men men....jag kommer om allt går väl inte att medverka i annat än slutmomteringen av sittställningen. Så det blir en speclista och bilder, förhoppningsvis med lite actionbilder.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer