Stål!

J2000E

Aktiv medlem
Stål!
Antar att vi kan ha lite olika tidsperspektiv. Innerst inne så tycker jag att inget riktigt viktigt eller vackert har tillkommit i cykelvärlden sedan 71-72. Men okej då - jag tror att min sista Cykelcity-katalog är från slutet av 90-talet. Och jag läste aldrig MTB-sidorna i katalogen. Om jag säger att jag tycker A-headset med följande styrstam är modernt och fult - så vet du var jag kommer från. ;-)

Å andra sidan kan vi lugnt räkna med att det finns ett patent på styrlager för justerbar gaffelvinkel från slutet av 1800-talet.

jolov

Aktiv medlem
Stål!
Antar att vi kan ha lite olika tidsperspektiv. Innerst inne så tycker jag att inget riktigt viktigt eller vackert har tillkommit i cykelvärlden sedan 71-72. Men okej då - jag tror att min sista Cykelcity-katalog är från slutet av 90-talet. Och jag läste aldrig MTB-sidorna i katalogen. Om jag säger att jag tycker A-headset med följande styrstam är modernt och fult - så vet du var jag kommer från. ;-)

Å andra sidan kan vi lugnt räkna med att det finns ett patent på styrlager för justerbar gaffelvinkel från slutet av 1800-talet.
Åh, cykelcitykatalogen!

med en surly 1x1 under den tiden surly fortfarande var coolt 😍

J2000E

Aktiv medlem
Stål!
Byggde nya hjul. Campagnolo Record 40 ekrar högfläns, med DT competition ekrar, Mavic T217, Specialized Pathfinder Pro 38mm.

51084660902_be319fd516_k.jpg

51090906768_9496992f7a_k.jpg

51092710318_b6ca9a69ee_h.jpg

51092709998_5809c169ca_h.jpg

51092978225_2e58f6a9b6_k.jpg

51092247404_a1c2635c63_h.jpg

PS vajerhöljena är långa men så var det på gamla touringhojar förr - "bra med extra längd om något hände och man var tvungen att meka broms på vägen mellan A och B".

J2000E

Aktiv medlem
Stål!
Smäcker bakre pakethållare!

Tack! Det är en genuint egen idé som jag fick på 80-talet. Jag ville ha låga väskhållare a la klassiskt franskt manér. Tyvärr hade jag inte möjlighet att köpa Mérals egna panniers men det gav mig den här lösningen istället och den har tjänat mig väl i alla år. Haft riktigt tung last och det/den har aldrig varit ett problem.

Lösningen består av en Blackburn lowrider som är menad för montage på framgaffeln - på cyklar som inte har lödda fästen för det. Det enda jag lade till för att få det att fungera bak är ett diagonalrör i krommoly. Röret ger en bra triangel för att ta upp last/tyngd.

Fram på har jag Blackburns variant för just lödda fästen.

51092247544_c06de3878d_k.jpg

J2000E

Aktiv medlem
Stål!
Blå grisen.
Nu kan man börja ha roligt grisen väger in på 13.4 kilo

Tjockis!

50442035931_a3b0629b86_b.jpg

Finns mer att ta av utan att vara en viktjägare så att det blir farligt eller larvigt (är ju i mig själv inte att likna vid en sylfid) - pedaler och slangar.

50445304661_bf3979b56e_b.jpg

edit - plus att snabbkoppling för sadelstolpen mer är ett "fashion statement" än viktigt. JAG har åtminstone aldrig justerat höjden när den väl är inställd. Borde spara 30-50 gram ytterligare.

Senast ändrad:
Stål!
Tjockis!

50442035931_a3b0629b86_b.jpg

Finns mer att ta av utan att vara en viktjägare så att det blir farligt eller larvigt (är ju i mig själv inte att likna vid en sylfid) - pedaler och slangar.

50445304661_bf3979b56e_b.jpg

edit - plus att snabbkoppling för sadelstolpen mer är ett "fashion statement" än viktigt. JAG har åtminstone aldrig justerat höjden när den väl är inställd. Borde spara 30-50 gram ytterligare.
11,5 ser ut jätte bra tror jag!!
Kul cykel!!

J2000E

Aktiv medlem
Stål!
Bra helg,

En man hade under 45 år haft den här liggande på vinden hemma i villan. Innan dess måste den varit mycket lite och försiktigt använd. Nu var den i varje fall till salu men till lite fel pris. Jag förklarade den rätta prisbilden och fick köpa den.

Det är en Crescent "VM-racer" mod. 201 vilket var "top of the line" för Crescent på den tiden. Just den här är från 1956. Heldragna/sömlösa 0,8 krommolybdenrör. Den är helt orörd vad jag kan se och överensstämmer helt med katalogerna för tiden. Jag har haft sådana här förut men aldrig tidigare så original och i skick. Den är dessutom i min storlek.

Ska bli en njutning att ge ramen en rubbning, polering och vaxning. Kommer att bli kanon. Då den inte har varit utsatt för dagsljus på så många år finns det stor chans att den ursprungliga kulören kan få komma fram oförstörd av UV-strålning. Finns lite småskrap och/men det kommer jag inte att göra något åt för den här är värd att få vara precis som den är.

Bilder:

När jag hämtade den var kedjan felmonterad i växeln. I övrigt var sadel- och styrstamshöjderna på trekvart - samt att styre och bromshandtag satt illa. Inga tubdäck var monterade.

51138000676_7b3acaf051_h.jpg

Lite kärlek senare ser allt bättre ut!

51138220203_cce678940d_h.jpg

51137326177_3bbc3585c2_h.jpg

51137326267_c8d3cf3bc1_b.jpg

En 65 år gammal sadel i fantastiskt skick!

51138000596_b5b14751ec_k.jpg

51138000566_1f40784159_h.jpg

51138000536_a30947b421_h.jpg

51138219868_4b3ac03dc0_h.jpg

Så här ser toppmutter och styrlager ut när ingen har använt polygrip och hammare.

51138776614_d30f3b369a_h.jpg

Det här ska bli kul! Då den ska användas är det tänkt - kommer jag att bygga ett par hjul med tidsenliga nav (Campagnolo tredelade nav med "open C" snabbkopplingar) och ett par kanttrådsfälgar som åtminstone ser gamla ut... Har naven - och som av en händelse råkar jag ha en NOS Simplex framväxel också.

51138333063_30acee1520_h.jpg

Senast ändrad:

båtbensbudet

Aktiv medlem
Stål!
1F8E938E-5833-4E54-8609-884BAB445B6D.jpeg
Fick till slut ihop denna igår kväll. Känns fantastisk :) har inte kört racer sen innan vintern så det bidrar ju förstås till den där rappa känslan. Var lite orolig att dessa ”nya” SL rör skulle kännas lite för veka i min storlek men icke.. Mycket Nice även om jag endast har en shake down ride på 10min thus far.

Ser fram emot att lära känna under våren (om den nu infinner sig ngn gång)

Färgen e lite kameleontig. Varierar från ganska ljus rosa till lila lr mörkröd beroende på ljus och omgivning. Ska ordna med lite bättre bilder när vädret tillåter.

Senast ändrad:

Jonatan F

Aktiv medlem
Stål!
Fick till slut ihop denna igår kväll. Känns fantastisk :) har inte kört racer sen innan vintern så det bidrar ju förstås till den där rappa känslan. Var lite orolig att dessa ”nya” SL rör skulle kännas lite för veka i min storlek men icke.. Mycket Nice även om jag endast har en shake down ride på 10min thus far.

Färgen e lite kameleontig. Varierar från ganska ljus rosa till lila lr mörkröd beroende på ljus och omgivning. Ska ordna med lite bättre bilder när det blir lite bättre väder.

Visa bilaga 484722

Riktigt snygg! Modern men vacker på samma sätt som gamla stålcyklar. Snyggt jobbat!

th0m

Medlem
Stål!
Jag har skaffat nytt styrlager och skulle nu behöva en silvrig 1" spacer på 2 mm eller liknande. Verkar helt orimligt svårt att hitta. Är det bara jag som är kass på att googla?

Mayhem

Aktiv medlem
Stål!
Jag har skaffat nytt styrlager och skulle nu behöva en silvrig 1" spacer på 2 mm eller liknande. Verkar helt orimligt svårt att hitta. Är det bara jag som är kass på att googla?
Kanske. Troligtvis? Jag får massor av träffar på en så enkel googling som ”1 inch headset spacer silver”. Flesta träffarna visserligen i UK eller US med dyr frakt och tull/moms, denna i Frankrike var billig om än att just 2 mm är slut i lager men 3 mm finns:

th0m

Medlem
Stål!
Kanske. Troligtvis? Jag får massor av träffar på en så enkel googling som ”1 inch headset spacer silver”. Flesta träffarna visserligen i UK eller US med dyr frakt och tull/moms, denna i Frankrike var billig om än att just 2 mm är slut i lager men 3 mm finns:

Det var just det. Hade hoppats på att köpa inom EU och slippa tullprocessen, men 3 mm borde funka, så tack för länken!

KjellF

Aktiv medlem
Stål!
Ah. Både jag och Björn läste inlägget som att du inte gillade hans cykel!
"Deras design ....... ful". Jag gillar cykeln och har skarpt funderat på att köpa en själv. Just styrstammen på alla deras bilder har fått mig att fundera på deras ett steg dyrare cykel men € 5000 för ram har fått mig att fundera några gånger till.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Stål!
Ah. Både jag och Björn läste inlägget som att du inte gillade hans cykel!
Ja precis som mårten skriver så trodde jag du menade att du föredrag klassisk design (som på deras hemsida).

Det vore ju iofs trist om alla tyckte lika så tyckte det nog var lite skoj om du hade tyckt min nya cykel var ful om inte annat för att det är ganska otypiskt att oxå skriva det man tycker när det kanske är lite negativt och jag brukar ju få ganska positiva reaktioner iaf så det kunde jag gott ta .)

Men ok "egen design" är mkt riktigt att den är beställd med gaffel för modern styrstam. Sedan har jag lite slope på denna (en grad mer än jag önskat om jag fått göra om men nu pratar vi millimeter) vilket inte är standard men alla är ju custom beställda så det finns nog fler med lite lutning på överröret. Jag gillar även att flytta på ingången för den integrerade bromsvajern på överröret till kl 3 istället för 5 (lr ännu värre kl 12) då det ger en cleanare look. Flyttar även ingången lite närmre headtuben så det faktiskt ser ut som hela höljet är integrerad i röret och inte bara till hälften som på vissa ramar. Har oxå gjort några små ändringar i appliceringen av färgschemat.

I övrigt är inget "eget designat" utan bara eget valda komponenter efter mitt eget tycke och smak.

Quill styrstammar som det heter (de du ogillar om jag fattat rätt) har oxå den egenskapen att det är svårt att hitta som passar bra ihop med moderna styren om man är kinkig på hur det ser ut och det begränsar valen mkt idag om man inte vill bygga en cykel helt i retro stil. Sen är de svampiga och det sabbar upplevelsen av en modern cykel (iaf för mig). Denna känns som att cykla på snabb modern racer (i mitt tycke) men man får det visuella från en annan tid, lr iaf delar av.

Det bästa av 2 värdar för mig.

Tex så går inte upplevelsen att jämföra med denna som jag köpte för någon vecka sedan. Det är natt o dag i känslan o då anser många stålentusiaster att en merckx mx leader är den bästa stålram som ngnsin gjorts. Ska ju iofs sägas att jag aldrig provat ngn med moderna komponenter o hjul osv så jämförelsen är ju inge bra egentligen men jag gillar verkligen inte quill styrstammar heller .)

På mercxken nedan kan man oxå se skillnaden i hur dragningen av höljet blir på överröret jämfört med battaglin ovan. Blir liksom inte lika cleant med böjarna som då förtar från helhetsintrycket.

Skärmavbild 2021-04-26 kl. 16.27.07.png

Senast ändrad:
Stål!
Bra helg,

En man hade under 45 år haft den här liggande på vinden hemma i villan. Innan dess måste den varit mycket lite och försiktigt använd. Nu var den i varje fall till salu men till lite fel pris. Jag förklarade den rätta prisbilden och fick köpa den.

Det är en Crescent "VM-racer" mod. 201 vilket var "top of the line" för Crescent på den tiden. Just den här är från 1956. Heldragna/sömlösa 0,8 krommolybdenrör. Den är helt orörd vad jag kan se och överensstämmer helt med katalogerna för tiden. Jag har haft sådana här förut men aldrig tidigare så original och i skick. Den är dessutom i min storlek.

Ska bli en njutning att ge ramen en rubbning, polering och vaxning. Kommer att bli kanon. Då den inte har varit utsatt för dagsljus på så många år finns det stor chans att den ursprungliga kulören kan få komma fram oförstörd av UV-strålning. Finns lite småskrap och/men det kommer jag inte att göra något åt för den här är värd att få vara precis som den är.

Bilder:

När jag hämtade den var kedjan felmonterad i växeln. I övrigt var sadel- och styrstamshöjderna på trekvart - samt att styre och bromshandtag satt illa. Inga tubdäck var monterade.

51138000676_7b3acaf051_h.jpg

Lite kärlek senare ser allt bättre ut!

51138220203_cce678940d_h.jpg

51137326177_3bbc3585c2_h.jpg

51137326267_c8d3cf3bc1_b.jpg

En 65 år gammal sadel i fantastiskt skick!

51138000596_b5b14751ec_k.jpg

51138000566_1f40784159_h.jpg

51138000536_a30947b421_h.jpg

51138219868_4b3ac03dc0_h.jpg

Så här ser toppmutter och styrlager ut när ingen har använt polygrip och hammare.

51138776614_d30f3b369a_h.jpg

Det här ska bli kul! Då den ska användas är det tänkt - kommer jag att bygga ett par hjul med tidsenliga nav (Campagnolo tredelade nav med "open C" snabbkopplingar) och ett par kanttrådsfälgar som åtminstone ser gamla ut... Har naven - och som av en händelse råkar jag ha en NOS Simplex framväxel också.

51138333063_30acee1520_h.jpg
Jag har en 201 som saknas framväxlar. Tänker du att sälja/byt?

Steel is Real

Aktiv medlem
Stål!
Visa bilaga 484783Fick till slut ihop denna igår kväll. Känns fantastisk :
Visa bilaga 484783Fick till slut ihop denna igår kväll. Känns fantastisk :) har inte kört racer sen innan vintern så det bidrar ju förstås till den där rappa känslan. Var lite orolig att dessa ”nya” SL rör skulle kännas lite för veka i min storlek men icke.. Mycket Nice även om jag endast har en shake down ride på 10min thus far.

Färgen e lite kameleontig. Varierar från ganska ljus rosa till lila lr mörkröd beroende på ljus och omgivning. Ska ordna med lite bättre bilder när vädret tillåter.
Det där kan vara det vackraste jag sett ever! Klassiska linjer kombinerat med modern grupp så kör den troligen ifrån vilken 100k plastcykel som helst. 10 poäng av 10!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer