Stål!

Stål!
Kalle med K sa:
Lejon sa:
Kalle med K sa:
Bästa sättet att övervinna en frestelse är att falla för den, och frestelsen av en ny racer i rostfritt var oemotståndlig. Efter en sondering av marknaden blev det till slut en Cinelli Xcr . Saker som bidrog var geometrin, finishen, ett modest pris och den snabba leveranstiden, bara 3 månader.
Valet av gruppset var enkelt, nånting annat än Campagnolo Record var otänkbart. Nja,Super record då, men jag ville undvika keramiska lager. Sadelstolpe blev en PMP för att matcha ramen. Cinelli fick oxå stå för styre, styrstam och linda. Sadel och hjul blev nåt jag hade liggande.
Det nödvändiga förarbetetet på ramen, som brotchning och planing av vevlager- och styrlagerhylsa, styrlager (Hope) överlät jag på Martin på Pedalen och Fälgen. Styrlagret rekommenderades av Martin som även monterade vevar och styrlager.
Efter Martins insats återstod lite enkelt arbete: montera bromsar och växlar, styre och styrstam; naturligtvis var Hopes expander några tiondelar för bred men lyckligtvis medföljde en originalexpander från Columbus som passade. Jag har länge föredragit Nokons kabelhöljen, inte minst för den bättre bromskänslan dom ger, men det är ett pilljobb av guds nåde, speciellt eftersom jag ville ha färgade inlägg i höljena. Campas bromshandtag, behöver man säga mer? Styrlindan , Cinelli har en mönstrad Mike Grant som visade sig vara asymmetriskt mönstrad - gäller att börja i rätt ända. Sadel blev en Selle Italia SLR Superflow som jag har haft sen tidigare, borde kanske varit en svart. Flaskhållare blev en Elite Ciussi rostfri, inte den lättaste men funktionell och matchar ramen. Hjulen, ett par Pacentifälgar på BHS-nav (egentligen Bitex RAR12/RAF12) och Sapim CX-Ray/ Sprint som hade gått några mil tidigare. Däck: jag har kört på Michelin sedan stenåldern. Egentligen borde det vara ett par ca 30mm högglanspolerade fälgar med dito nav och blanka ekrar skodda med nått italienskt, men det är nåt som framtiden får utvisa. Var får man tag i ett par lätta blankpolerade 30-35 mm fälgar i aluminium?
Det där är en snygg cykel!
Tror den skulle passa ännu bättre med att par halvlåga kolfiberhjul.
Ett par Bora 35or skulle iof smaka, men besväret att byta klossar vid hjulbyte avskräcker. Jag vill oxå framhäva att det är metall i huvudsak (om än massa kokos i Record-setet) och ett par välpolerade fälgar skulle kunna framhäva ramen mera. Jag har ett par Archetype stående, mycket snygga och välgjorda fälgar ,men... Funderat på Linlin XR31 som finns polerade men var? Drömmen vore annar Aforce A33 som bara finns svarta eller
Dessa hunthjul är ju rätt trevliga (bara sett dem i internetvärlden): https://www.huntbikewheels.com/products/hunt-sprint-aero-wide-road-wheelset-1497g-31deep-24wide

Kanske inte är så djupa men funderar på de själv till ett 90-talsbygge :)

Stålhäst

Aktiv medlem
Stål!
Har en byggtråd där jag beskriver mitt försök att bygga ihop en stålracercykel. Men nu har jag kommit till ett ytterligare problem.

Dräneringshålen var igentäppta i sadelstagen, och jag märkte att det skramlade inuti stagen.

Jag såg en färgbubbla nederst på det vänstra staget, och det visade sig att det var ett rosthål jag hittat.

Skramlet inuti stagen är rostflisor, de har rostat inifrån av kondens. Det är ett litet större hål, och två mindre. Höger stag har inget rosthål, men det skramlar mycket därifrån också.

Vad hade ni gjort för att rädda cykeln? Skulle ni ha låtit det vara? Eller bytt stag som jag har fått ett erbjudande om?

Bilagor

båtbensbudet

Aktiv medlem
Stål!
Vad skulle det kosta att byta stag?

Om det är rosthål i stagen skulle jag undra var mer det finns att hitta bakom lacken. Nä om jag inte vore väldigt emotionellt fäst vid ramen skulle jag hitta en annan. Jag har haft många merckx corsa extra själv. De brukar sälja för ca 2500-3000 i bra skick, dvs fin lack med några skavanker och utan rosthål. Det kanske iaf kan vara en bra datapunkt för dig när du resonerar kring projektet.

velovin

Aktiv medlem
Stål!
Jag har bara trampat av en stålram i mina dar, men det var en rätt odramatisk händelse. Ett sadelstagsbrott kanske kan vara värt att ha med i riskkalkylen?

Bygg upp cykeln, testkör under säkra förhållanden, så har du något att cykla på tills drömramen hittar hem till dig. Så hade nog jag gjort, speciellt med tanke på att det här annars är den andra ramen du får kassera.

Stålhäst

Aktiv medlem
Stål!
Jag vet inte riktigt vad det skulle kosta, det var alias "frankfurt" här på happyride som erbjöd mig det om jag ville.

Jag tycker inte riktigt om att ha någonting halvdant, det ska gärna vara helt och bra funktionellt. Annars känns det inte så kul.

Så antingen blir det nog byte igen, eller att byta stagen.

Var kan jag leta efter en ny fin ram, om de brukar säljas då och då?

Hasse#7

Aktiv medlem
Stål!
velovin sa:
Jag har bara trampat av en stålram i mina dar, men det var en rätt odramatisk händelse. Ett sadelstagsbrott kanske kan vara värt att ha med i riskkalkylen?

Bygg upp cykeln, testkör under säkra förhållanden, så har du något att cykla på tills drömramen hittar hem till dig. Så hade nog jag gjort, speciellt med tanke på att det här annars är den andra ramen du får kassera.
Jag skulle nog ta hjälp av Frankfurt om avståndet inte var allt för stort mellan. Kanske visa hur det ser ut och agera därifrån. Att ha en cykel med bytta sadelstag är ju också ett sätt att sticka ut från mängden. Men det är väl mest en kostnadsfråga. Kändes inte som Frankfurt erbjöd hjälp för pengarnas skull.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Stål!
Frankfurt e nice. Hjälper han blir det säkert bra. E ju oxå ngnting härligt med att renovera o bevara en gammal cykel så länge det funkar inom kostnadskalkylen.

Stålhäst

Aktiv medlem
Stål!
båtbensbudet sa:
Frankfurt e nice. Hjälper han blir det säkert bra. E ju oxå ngnting härligt med att renovera o bevara en gammal cykel så länge det funkar inom kostnadskalkylen.

Jovisst är det så! Har ingen direkt uppfattning om vad sådant kostar bara. Litet tight I cykelbudgeten är det nu när jag precis köpt hjul.

Hoppas resten av ramen är fin inuti. Där är det ju ventilerat iallafall, med ficklampa ser jag att det är litet brunt grus och fläckar i de rören också, men inte lika farligt vad jag kan se.

velovin

Aktiv medlem
Stål!
Hur blir det med lacken efter stagbyte? Går det att lösa utan att skada framtriangelns lack, eller blir det till att lacka om rubbet?

Gurra G

Medlem
Stål!
Snart klar! Ska bara linda styret och montera pakethållaren. Sedan är den nya gravel/pendlar cykeln klar. Tog ett tag att bygga men känns helt ok nu på första turen. Måste dock fixa lite med hoodsen och sadeln.

Bilagor

jofahjalm

Aktiv medlem
Stål!
Stålhäst sa:
Har en byggtråd där jag beskriver mitt försök att bygga ihop en stålracercykel. Men nu har jag kommit till ett ytterligare problem.

Dräneringshålen var igentäppta i sadelstagen, och jag märkte att det skramlade inuti stagen.

Jag såg en färgbubbla nederst på det vänstra staget, och det visade sig att det var ett rosthål jag hittat.

Skramlet inuti stagen är rostflisor, de har rostat inifrån av kondens. Det är ett litet större hål, och två mindre. Höger stag har inget rosthål, men det skramlar mycket därifrån också.

Vad hade ni gjort för att rädda cykeln? Skulle ni ha låtit det vara? Eller bytt stag som jag har fått ett erbjudande om?
Hur mycket av resterande ram kan du se? Det är ju inte så mycket att arbeta med om resten av rören ser ut på liknande sätt.

Gurra G

Medlem
Stål!
Nu är dem helt klar!
Ok kan bli bättre på att linda styret och jag vet att backspeglar är no no. Men pendlar man på landsväg är det skönt att ha. Nu får vi se hur det funkar mina 27 km till jobbet när vardagen åter slår oss i ansiktet. 😁

Bilagor

frankfurt

Aktiv medlem
Stål!
Gurra G sa:
Nu är dem helt klar!
Ok kan bli bättre på att linda styret och jag vet att backspeglar är no no. Men pendlar man på landsväg är det skönt att ha. Nu får vi se hur det funkar mina 27 km till jobbet när vardagen åter slår oss i ansiktet. 😁
Funktionellt! Den ramen verkar grymt fin.

velovin

Aktiv medlem
Stål!
frankfurt sa:
Jag byggde en cargogaffel under julen.

Blev 800 gram tyngre men kan lasta två barn eller typ tre matkassar. Återkommer efter första testrundan.
Massivt, och snyggt!

Är det bara vinkeln, eller är fotplattan placerad ganska långt bak? Sitter barnen med ryggen åt färdriktningen?

frankfurt

Aktiv medlem
Stål!
Barnen ska stå och surfa på sideboardsen. Eller en kan sitta.
Ska byta mot två pensionerade skatar som jag tänkte fräsa till lagom storlek. Då kör jag med lite nose och tail.

Egress

Aktiv medlem
Stål!
frankfurt sa:

Blev 800 gram tyngre men kan lasta två barn eller typ tre matkassar. Återkommer efter första testrundan.
Riktigt cool idé.
Kan eventuellt ge rätt intressanta väghållningsegenskaper med två barn lastade.
Byggde en pakethållare med lagom storlek för en platta öl för en tid sen, och det är minst sagt märkbart när den är fullastad. :)
Men med rätt rake och trail så är framlastade hojar riktigt bra enligt många!

Hasse#7

Aktiv medlem
Stål!
Egress sa:
frankfurt sa:

Riktigt cool idé.
Kan eventuellt ge rätt intressanta väghållningsegenskaper med två barn lastade.
Byggde en pakethållare med lagom storlek för en platta öl för en tid sen, och det är minst sagt märkbart när den är fullastad. :)
Men med rätt rake och trail så är framlastade hojar riktigt bra enligt många!
Jag har ju min röjsågshistoria här någonstans på forumet. En rapport om fellastat styrområde och dess konsekvenser.

Pfaff

Aktiv medlem
Stål!
Gurra G sa:
Nu är dem helt klar!
Intressanta speglar. Vad är de för några och var finns de att köpa?
Jag har med åren blivit rätt stel i nacken och har ibland svårt att vrida huvudet tillräckligt. Hörseln är inge’ vidare den heller...

frankfurt

Aktiv medlem
Stål!
jolov sa:
Crossmax sa:
jolov sa:
Är lite nyfiken på hur en sån här gaffel känns. Konceptet känns ju rätt kul
För mig osökt att tänka på:
AC måttet är motsvarande standardgaffeln, men gaffelns rake är väl lite annorlunda för att minska trailen och göra den lite trevligare som frontlastad
AC är inte samma men AC + hjulets radie är samma.

Alla som jag pratat med som kört sån gaffel tycker det funkar kanon. Både Crust som har sin Clydesdale och danska Redfox verkar ha bra versioner. Redfox är custom och byggt i danmark för samma peng som att importera en Crust.

Min gaffel är nog OK med last på sidorna men flaket kan nog bli problematiskt med mycket vikt. Försökte centrera vikten över axelns lodlinje. Jag byggde en testrigg i trä och flyttade runt vikten på min grusventyrare innan jag svetsade. Men det är nog mest killgissarnometri ändå.

96E33468-B509-4EC3-990A-0F31EEC0B0CA.jpeg

Gurra G

Medlem
Stål!
Pfaff sa:
Gurra G sa:
Nu är dem helt klar!
Jag har med åren blivit rätt stel i nacken och har ibland svårt att vrida huvudet tillräckligt. Hörseln är inge’ vidare den heller...
Hej!
Köpte från SJS. Sprintech heter de.
https://www.sjscycles.co.uk/accessories/sprintech-racing-road-mirrors-black/

Pfaff

Aktiv medlem
Stål!
Gurra G sa:
Pfaff sa:
Gurra G sa:
Nu är dem helt klar!
Hej!
Köpte från SJS. Sprintech heter de.
https://www.sjscycles.co.uk/accessories/sprintech-racing-road-mirrors-black/
Tack!

matz 1

Ny medlem
Stål!
Fan, ni är ju helt galna :D
Jag byggde en cargo/surfplatta till barnen under julen............
Det är ju så sjukt bra!!!
Ni är galna, men på rätt sätt !!!
Det är ni som får mig att känna hopp inför framtiden :)
Det är SJUKT bra!!
Tack!!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer