Stål!

Chrilin

Ny medlem
Stål!
Tjo! Håller på att knepa ihop en cykel á la Surly ram, 2019, och har lyckats läsa mig till att den har ngt som heter ED coating på insidan som ska skydda mot korrosion, vilket de inte verkade ha för några år sedan. Det jag undrar är om ngn vet huruvida jag fortfarande behöver kleta med linolja eller om denna ED coating does the trick? Såg det finns lite trådar om just Surly + linolja, men ingen som handlar om ramar som redan har detta lager. Är långt ifrån någon super-mek och har haft cykelaffär'n till att sätta i styr och vevlager, känns drygt om man ska behöva åka tillbaks och be dem plocka bort igen för att sedan montera på igen. Någon som vet mer om detta? Tack bock!
 

såkket

Medlem
Stål!
Chrilin sa:
Tjo! Håller på att knepa ihop en cykel á la Surly ram, 2019, och har lyckats läsa mig till att den har ngt som heter ED coating på insidan som ska skydda mot korrosion, vilket de inte verkade ha för några år sedan. Det jag undrar är om ngn vet huruvida jag fortfarande behöver kleta med linolja eller om denna ED coating does the trick? Såg det finns lite trådar om just Surly + linolja, men ingen som handlar om ramar som redan har detta lager. Är långt ifrån någon super-mek och har haft cykelaffär'n till att sätta i styr och vevlager, känns drygt om man ska behöva åka tillbaks och be dem plocka bort igen för att sedan montera på igen. Någon som vet mer om detta? Tack bock!
Är också mitt i ett bygge och hittade svar någonstans från Surly som sade att ED coatingen primärt var för frakt och lagerhållning och dom fortfarande rekommenderade behandling.
Jag körde något linoljebaserat skit på sprayburk från biltema, och även om det var geggigt och droppade i ett dygn då jag antagligen överdrev något otroligt med mängden så verkade det ge en hyfsad yta.
Skall jag göra det igen så skulle jag dock undersöka om det inte fanns någon elakare kemisk blandning med lösningsmedel i sig som torkar lite fortare och inte är så geggigt, dock även med linolja så är det ju en väldigt liten insats tidsmässigt om man ser till cykelns förmodade livslängd,
 

Chrilin

Ny medlem
Stål!
såkket sa:
Är också mitt i ett bygge och hittade svar någonstans från Surly som sade att ED coatingen primärt var för frakt och lagerhållning och dom fortfarande rekommenderade behandling.
Tack! Får ta tjuren vid hornen och se till att lager blir urbankade igen helt enkelt. Man undrar ju om 'färdiga' cyklarna de säljer är samma och man får börja med att demontera eller om de får royal treatment från fabrik! Var jag som var inne på din byggtråd och ojjade mig lite över att jag inte köpte ett sånt däringa Surly styre :)
 

velovin

Aktiv medlem
Stål!
Om man inte bor vid ett salt hav eller planerar att låta cykeln stå ute året runt hade nog inte jag brytt mig. Har tre stålcyklar, rätt säker på att de inte kommer rosta bort invändigt innan de eller jag dör på annat sätt.

Det skadar ju säkert inte heller, men om det innebär extra besvär kan du fundera på hur du ska använda cykeln.
 

n3wton

Medlem
Stål!
Chrilin sa:
såkket sa:
Är också mitt i ett bygge och hittade svar någonstans från Surly som sade att ED coatingen primärt var för frakt och lagerhållning och dom fortfarande rekommenderade behandling.
Tack! Får ta tjuren vid hornen och se till att lager blir urbankade igen helt enkelt. Man undrar ju om 'färdiga' cyklarna de säljer är samma och man får börja med att demontera eller om de får royal treatment från fabrik! Var jag som var inne på din byggtråd och ojjade mig lite över att jag inte köpte ett sånt däringa Surly styre :)
Grymt tillfälle att lära sig demontera/montera grejer! På en Surly behöver du inte banka, bara skruva. Insexnycklar som behövs till styrlagret (du behöver bara lossa gaffeln skulle jag säga, inte ta bort lagret) lär du ha åtminstone på ditt multiverktyg, och ett vevlagerverktyg kostar bara ett par hundralappar. Själva demonteringen/monteringen är superenkel om du inte har något väldigt exotiskt vevparti, ofta står det tom vilket håll du ska dra vevlagret åt.

Linoljan behövs (om alls) främst där vatten kan bli stående om dräneringshålen sätts igen. Det innebär i nedre delen av sadel- och diagonalrör, dvs runt vevlagerhylsan.
 

såkket

Medlem
Stål!
n3wton sa:
Chrilin sa:
såkket sa:
Är också mitt i ett bygge och hittade svar någonstans från Surly som sade att ED coatingen primärt var för frakt och lagerhållning och dom fortfarande rekommenderade behandling.
Tack! Får ta tjuren vid hornen och se till att lager blir urbankade igen helt enkelt. Man undrar ju om 'färdiga' cyklarna de säljer är samma och man får börja med att demontera eller om de får royal treatment från fabrik! Var jag som var inne på din byggtråd och ojjade mig lite över att jag inte köpte ett sånt däringa Surly styre :)
Grymt tillfälle att lära sig demontera/montera grejer! På en Surly behöver du inte banka, bara skruva. Insexnycklar som behövs till styrlagret (du behöver bara lossa gaffeln skulle jag säga, inte ta bort lagret) lär du ha åtminstone på ditt multiverktyg, och ett vevlagerverktyg kostar bara ett par hundralappar. Själva demonteringen/monteringen är superenkel om du inte har något väldigt exotiskt vevparti, ofta står det tom vilket håll du ska dra vevlagret åt.

Linoljan behövs (om alls) främst där vatten kan bli stående om dräneringshålen sätts igen. Det innebär i nedre delen av sadel- och diagonalrör, dvs runt vevlagerhylsan.
Behöver man ens demontera vevlagret? Baktriangeln kommer du åt alla rören bakifrån, framtriangeln kommer man åt från headtuben och uppifrån sadelröret, visst kommer hylsan till vevlagret antagligen bli ganska geggig men den lär ju vara i plast och knappast må dåligt av det?
Jag hade nog skitit i det och varit glad om jag kommit på det halvvägs in i bygget, eller möjligtvis som jag skrev ovan sprayat där jag kom åt.
 

n3wton

Medlem
Stål!
såkket sa:
n3wton sa:
Chrilin sa:
såkket sa:
Är också mitt i ett bygge och hittade svar någonstans från Surly som sade att ED coatingen primärt var för frakt och lagerhållning och dom fortfarande rekommenderade behandling.
Tack! Får ta tjuren vid hornen och se till att lager blir urbankade igen helt enkelt. Man undrar ju om 'färdiga' cyklarna de säljer är samma och man får börja med att demontera eller om de får royal treatment från fabrik! Var jag som var inne på din byggtråd och ojjade mig lite över att jag inte köpte ett sånt däringa Surly styre :)
Grymt tillfälle att lära sig demontera/montera grejer! På en Surly behöver du inte banka, bara skruva. Insexnycklar som behövs till styrlagret (du behöver bara lossa gaffeln skulle jag säga, inte ta bort lagret) lär du ha åtminstone på ditt multiverktyg, och ett vevlagerverktyg kostar bara ett par hundralappar. Själva demonteringen/monteringen är superenkel om du inte har något väldigt exotiskt vevparti, ofta står det tom vilket håll du ska dra vevlagret åt.

Linoljan behövs (om alls) främst där vatten kan bli stående om dräneringshålen sätts igen. Det innebär i nedre delen av sadel- och diagonalrör, dvs runt vevlagerhylsan.
Behöver man ens demontera vevlagret? Baktriangeln kommer du åt alla rören bakifrån, framtriangeln kommer man åt från headtuben och uppifrån sadelröret, visst kommer hylsan till vevlagret antagligen bli ganska geggig men den lär ju vara i plast och knappast må dåligt av det?
Jag hade nog skitit i det och varit glad om jag kommit på det halvvägs in i bygget, eller möjligtvis som jag skrev ovan sprayat där jag kom åt.
Håller med dig, vevlagret behöver nog inte demonteras. Liten risk att linoljan härdar ordentligt och klibbar ihop plasthylsa med lagerkoppar typ, men lär ju ändå gå att demontera när det behövs..
 

NON

Medlem
Stål!
Skruvat ihop en Lemond Ventoux med sent -80 / tidigt -90 tals prylar (förutom vattenflaskan och spd-pedalerna som tjockisen fått låna ut). Något smutsig på bilden eftersom att det började regna, men vad gör väl det när man får trampa lemond :)

20190928_162037.jpg
 

42Hz

Aktiv medlem
Stål!
NON sa:
Skruvat ihop en Lemond Ventoux med sent -80 / tidigt -90 tals prylar (förutom vattenflaskan och spd-pedalerna som tjockisen fått låna ut). Något smutsig på bilden eftersom att det började regna, men vad gör väl det när man får trampa lemond :)
Har du korrekt outfit till den också? ;)

 

42Hz

Aktiv medlem
Stål!
NON sa:
42Hz sa:
NON sa:
Skruvat ihop en Lemond Ventoux med sent -80 / tidigt -90 tals prylar (förutom vattenflaskan och spd-pedalerna som tjockisen fått låna ut). Något smutsig på bilden eftersom att det började regna, men vad gör väl det när man får trampa lemond :)
Har du korrekt outfit till den också? ;)
Haha, nej, någonstans där är gränsen passerad.

Hehee... Bra kulturgärning i vilket fall! :)
 

evo

Aktiv medlem
Stål!
NON sa:
Skruvat ihop en Lemond Ventoux med sent -80 / tidigt -90 tals prylar (förutom vattenflaskan och spd-pedalerna som tjockisen fått låna ut). Något smutsig på bilden eftersom att det började regna, men vad gör väl det när man får trampa lemond :)
Snygg! Suktar också efter en färgglad cykel då min blev stulen.
 

Chrilin

Ny medlem
Stål!
n3wton sa:
såkket sa:
n3wton sa:
Chrilin sa:
såkket sa:
Är också mitt i ett bygge och hittade svar någonstans från Surly som sade att ED coatingen primärt var för frakt och lagerhållning och dom fortfarande rekommenderade behandling.
Tack! Får ta tjuren vid hornen och se till att lager blir urbankade igen helt enkelt. Man undrar ju om 'färdiga' cyklarna de säljer är samma och man får börja med att demontera eller om de får royal treatment från fabrik! Var jag som var inne på din byggtråd och ojjade mig lite över att jag inte köpte ett sånt däringa Surly styre :)
Grymt tillfälle att lära sig demontera/montera grejer! På en Surly behöver du inte banka, bara skruva. Insexnycklar som behövs till styrlagret (du behöver bara lossa gaffeln skulle jag säga, inte ta bort lagret) lär du ha åtminstone på ditt multiverktyg, och ett vevlagerverktyg kostar bara ett par hundralappar. Själva demonteringen/monteringen är superenkel om du inte har något väldigt exotiskt vevparti, ofta står det tom vilket håll du ska dra vevlagret åt.

Linoljan behövs (om alls) främst där vatten kan bli stående om dräneringshålen sätts igen. Det innebär i nedre delen av sadel- och diagonalrör, dvs runt vevlagerhylsan.
Behöver man ens demontera vevlagret? Baktriangeln kommer du åt alla rören bakifrån, framtriangeln kommer man åt från headtuben och uppifrån sadelröret, visst kommer hylsan till vevlagret antagligen bli ganska geggig men den lär ju vara i plast och knappast må dåligt av det?
Jag hade nog skitit i det och varit glad om jag kommit på det halvvägs in i bygget, eller möjligtvis som jag skrev ovan sprayat där jag kom åt.
Håller med dig, vevlagret behöver nog inte demonteras. Liten risk att linoljan härdar ordentligt och klibbar ihop plasthylsa med lagerkoppar typ, men lär ju ändå gå att demontera när det behövs..
Tack för svar :) Brände iväg frågan till Surly också bara för att se. Tummen upp för deras support! (Dock lär det ju vara så att de måste svara att de rekommenderar det lite grann) Svar nedan:

Thanks for reaching out and congratulations on your new Karate Monkey! Nothing quite like new bike day . Well, maybe the birth of your first child, or marriage, or some other thing that I know nothing about. Anyways!

Yes, your frame is ED coated from the factory. While this does offer a great deal of corrosion resistance on its own, nothing is guaranteed here; so we always recommend adding an additional level of insurance, such as Problem Solver’s Frame Saver, T9 Boeshield, or boiled linseed oil. This would be especially true if you live anywhere wet, humid, salty, or any combo thereof that promotes rust.

Personally, I would recommend removing the crankset, bottom bracket, and headset bearings, but leaving in the headset cups. All of the products I listed are super sticky oil that I’d rather not have on any moving parts. Removing these will also help with the application process to get in all the nooks and crannies. Make sure to wipe off any excess when you’re done, so as not to attract dirt and grime.

I hope this helps, but please let me know if you have any additional questions. Enjoy the new bike!
 

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Stål!
Intressant svar av surly! Jag ställde samma fråga till Genesis eftersom jag har en CdF på väg hem; de skrev:

”All our frames are ED black treated internally so the frame would have been dipped and treated al ready and any further treatment will not be required.”

Hmm. Tror jag ska klicka hem lite linolja ändå.
 

Joppe_k

Ny medlem
Stål!
thomaslundstrom sa:
Intressant svar av surly! Jag ställde samma fråga till Genesis eftersom jag har en CdF på väg hem; de skrev:

”All our frames are ED black treated internally so the frame would have been dipped and treated al ready and any further treatment will not be required.”

Hmm. Tror jag ska klicka hem lite linolja ändå.
Själv så passade jag på att spreja ramen till min Cotic Soul invändigt med Biltemas Rostskydd/linolja för hålrum. Vände och vred på ramen sen för att oljan ska komma åt överallt. Oljan funkade bra tycker jag, men jag har så klart ännu inte kunna avgöra hur bra rostmotstånd den har. Ett kladdigt jobb var det dock, så se till att göra det i garaget med tidningspapper under. :-)
 
Stål!
Jag kör oxå Biltemas rostskydd/linolja på burk varje gång jag köper en ny eller beggad ram.

Jag sprutar i alla hål som finns, vänder sen ramen varje dygn. Processen brukar ta typ en vecka. Kan inte svära på att det behövs, men det känns bra när det är gjort?
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stål!
Som jag tror jag skrev nånstans tidigare i tråden, min Surly Crosscheck från några år efter senaste tusenårsskiftet fick ingen extra behandling på insidan och den lever och frodas fortfarande, använde den senast igår. Jag tror inte behovet är enormt egentligen.
 

desmo

Aktiv medlem
Stål!
Lite nyfiken på diskussionen..
Hur blir det om man köper en komplett cykel? Det kan ju knappast vara meningen att man ska demontera den för att skydda insidan. Eller?
 

NLC

Aktiv medlem
Stål!
jomper sa:
Som jag tror jag skrev nånstans tidigare i tråden, min Surly Crosscheck från några år efter senaste tusenårsskiftet fick ingen extra behandling på insidan och den lever och frodas fortfarande, använde den senast igår. Jag tror inte behovet är enormt egentligen.
+42, det är en hel del stål att avverka på de ramarna.
 

TOST

Medlem
Stål!
desmo sa:
Lite nyfiken på diskussionen..
Hur blir det om man köper en komplett cykel? Det kan ju knappast vara meningen att man ska demontera den för att skydda insidan. Eller?
Köpte ny cykel med stålram, lyckades behandla den utan att demontera mer än sadelstolpen. Finns hål på varje ställe där rören är sammanfogade, på insidan av sadelröret t.ex, där kommer man åt överrör och sadelstag. Sen finns dräneringshål bak för kedjestagen och man kommer åt diagonalrör via skruvhål till flaskhållare. Enda stället som inte fick rostskydd är styrröret, men jag tänkte att det borde vara fett där.
 
Stål!
Jag har en On one i deras råa finish som jag inte gjort ett dugg med, vare sig utvändigt eller invändigt. Den verkar inte ha tagit skada av det. Kör man mkt saltslask är det väl en sak, jag kör uteslutande skog med den, men ändå.
 

Egress

Medlem
Stål!
Apropå diskussionen om rostskydd.

De ramar jag byggt (förutom de allra första) har fått en behandling med Boeshield T9. Enkelt att göra när det bara är en ram utan massa delar monterade.

Att Surly rekommenderar extra skydd utöver ED-behandlingen är nog mer av försiktighet än av absolut behov. Kan gissa att det är grunden till Genesis inställning - ED-behandlingen är tillräckligt för den absolut största majoriteten, alltså rekommenderar de inget extra skydd.

Ämnet har kommit på tal med vänner och bekanta som också bygger (samt reparerar) ramar och generellt sett verkar det vara ovanligt att ramar rostar sönder så länge de är väl omhändertagna och inte dränkts i saltvatten varje dag.
 

Egress

Medlem
Stål!
Ännu ett bidrag till ståltråden från mig.
Första gången jag byggt en landsvägsram, och första gången jag byggt med integrerad sadelstolpe.
Är allt lite ledsen att den inte kommer stanna i mitt eget garage.

2019.10.10_001-2.jpg
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Stål!
Egress sa:
Ännu ett bidrag till ståltråden från mig.
Första gången jag byggt en landsvägsram, och första gången jag byggt med integrerad sadelstolpe.
Är allt lite ledsen att den inte kommer stanna i mitt eget garage.
Gudars vilken skönhet! Egress bikes alltså, det ska läggas på minnet.
 

Egress

Medlem
Stål!
@thomaslundstrom
@42Hz
@frankfurt
@Cujo
@Steel is Real
@Sambal Oelek

TACK!

thomaslundstrom sa:
calmbay sa:
Vad är det för kedja du använt?
Det borde väl vara SRAM:s AXS-kedja?
Korrekt.

Fjärdebrunn sa:
Jag behöver inte två njurar. Byter gärna.
Jag kan kontakta Jean Baptiste och höra med honom om han behöver en tredje. :)

Vippen sa:
Riktigt snygg cykel!
Får man fråga vad den väger in på? Vad är det för hjul?
Tack!
Den vägde in på 8.5kg med pedaler. Enbart ramen ca. 1.8kg
Hjulen är från Curve Cycling. Deras nya G4T-modell. Ett Ett Sex i Stockholm kan ta in dom. https://www.116.se/
Länk till hjulen: https://www.curvecycling.com.au/collections/wheels/products/g4t-all-road-wheelset
 

Peth

Aktiv medlem
Stål!
Egress sa:
Ännu ett bidrag till ståltråden från mig.
Första gången jag byggt en landsvägsram, och första gången jag byggt med integrerad sadelstolpe.
Är allt lite ledsen att den inte kommer stanna i mitt eget garage.
Grym hoj! Du kommer att kunna bada i njurar om du kan ordna med ”massproduktion”.
 
Senast ändrad:

Pajas

Medlem
Stål!
Satan så snygg.... tror inte det räcker att sälja en njure för att pynta för den...Vilka andra kroppsorgan kan man sälja och fortfarande kunna cykla?
 

Egress

Medlem
Stål!
Pajas sa:
Satan så snygg.... tror inte det räcker att sälja en njure för att pynta för den...Vilka andra kroppsorgan kan man sälja och fortfarande kunna cykla?
Haha!
Inte för att uppmuntra till försäljning av dubletter till vitala organ, men enligt en artikel i Sciencealert från 2015 så går njurar på ca. 1.5mkr (US$160,000). Många cyklar det. :)
 

NickPick

Aktiv medlem
Stål!
Egress sa:
Pajas sa:
Satan så snygg.... tror inte det räcker att sälja en njure för att pynta för den...Vilka andra kroppsorgan kan man sälja och fortfarande kunna cykla?
Haha!
Inte för att uppmuntra till försäljning av dubletter till vitala organ, men enligt en artikel i Sciencealert från 2015 så går njurar på ca. 1.5mkr (US$160,000). Många cyklar det. :)
Vad går en dylik på då? Jag vet ju priserna Nope tar på ett ungefär i Sverige. I Australien vet jag dock inte. Känns ju som ett land där man mest lever för dagen i ??.

Sjukt snygg återigen.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer