storfiskarn
Aktiv medlem
Stål!
Ruggigt fin SHAN Nº5 !
Senast ändrad:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
storfiskarn sa:Ruggigt fin SHAN Nº5 !
etnica sa:En Mason resolution 2 blir till.
Kalle med K sa:Ett par Bora 35or skulle iof smaka, men besväret att byta klossar vid hjulbyte avskräcker. Jag vill oxå framhäva att det är metall i huvudsak (om än massa kokos i Record-setet) och ett par välpolerade fälgar skulle kunna framhäva ramen mera. Jag har ett par Archetype stående, mycket snygga och välgjorda fälgar ,men... Funderat på Linlin XR31 som finns polerade men var? Drömmen vore annar Aforce A33 som bara finns svarta ellerLejon sa:Det där är en snygg cykel!Kalle med K sa:Bästa sättet att övervinna en frestelse är att falla för den, och frestelsen av en ny racer i rostfritt var oemotståndlig. Efter en sondering av marknaden blev det till slut en Cinelli Xcr . Saker som bidrog var geometrin, finishen, ett modest pris och den snabba leveranstiden, bara 3 månader.
Valet av gruppset var enkelt, nånting annat än Campagnolo Record var otänkbart. Nja,Super record då, men jag ville undvika keramiska lager. Sadelstolpe blev en PMP för att matcha ramen. Cinelli fick oxå stå för styre, styrstam och linda. Sadel och hjul blev nåt jag hade liggande.
Det nödvändiga förarbetetet på ramen, som brotchning och planing av vevlager- och styrlagerhylsa, styrlager (Hope) överlät jag på Martin på Pedalen och Fälgen. Styrlagret rekommenderades av Martin som även monterade vevar och styrlager.
Efter Martins insats återstod lite enkelt arbete: montera bromsar och växlar, styre och styrstam; naturligtvis var Hopes expander några tiondelar för bred men lyckligtvis medföljde en originalexpander från Columbus som passade. Jag har länge föredragit Nokons kabelhöljen, inte minst för den bättre bromskänslan dom ger, men det är ett pilljobb av guds nåde, speciellt eftersom jag ville ha färgade inlägg i höljena. Campas bromshandtag, behöver man säga mer? Styrlindan , Cinelli har en mönstrad Mike Grant som visade sig vara asymmetriskt mönstrad - gäller att börja i rätt ända. Sadel blev en Selle Italia SLR Superflow som jag har haft sen tidigare, borde kanske varit en svart. Flaskhållare blev en Elite Ciussi rostfri, inte den lättaste men funktionell och matchar ramen. Hjulen, ett par Pacentifälgar på BHS-nav (egentligen Bitex RAR12/RAF12) och Sapim CX-Ray/ Sprint som hade gått några mil tidigare. Däck: jag har kört på Michelin sedan stenåldern. Egentligen borde det vara ett par ca 30mm högglanspolerade fälgar med dito nav och blanka ekrar skodda med nått italienskt, men det är nåt som framtiden får utvisa. Var får man tag i ett par lätta blankpolerade 30-35 mm fälgar i aluminium?
Tror den skulle passa ännu bättre med att par halvlåga kolfiberhjul.
velovin sa:Jag har bara trampat av en stålram i mina dar, men det var en rätt odramatisk händelse. Ett sadelstagsbrott kanske kan vara värt att ha med i riskkalkylen?
Bygg upp cykeln, testkör under säkra förhållanden, så har du något att cykla på tills drömramen hittar hem till dig. Så hade nog jag gjort, speciellt med tanke på att det här annars är den andra ramen du får kassera.
båtbensbudet sa:Frankfurt e nice. Hjälper han blir det säkert bra. E ju oxå ngnting härligt med att renovera o bevara en gammal cykel så länge det funkar inom kostnadskalkylen.
Gurra G sa:Snart klar!
Stålhäst sa:Har en byggtråd där jag beskriver mitt försök att bygga ihop en stålracercykel. Men nu har jag kommit till ett ytterligare problem.
Dräneringshålen var igentäppta i sadelstagen, och jag märkte att det skramlade inuti stagen.
Jag såg en färgbubbla nederst på det vänstra staget, och det visade sig att det var ett rosthål jag hittat.
Skramlet inuti stagen är rostflisor, de har rostat inifrån av kondens. Det är ett litet större hål, och två mindre. Höger stag har inget rosthål, men det skramlar mycket därifrån också.
Vad hade ni gjort för att rädda cykeln? Skulle ni ha låtit det vara? Eller bytt stag som jag har fått ett erbjudande om?
MatsN sa:Gurra G sa:Snart klar!
Snygg! Fin färg!
Gurra G sa:Nu är dem helt klar!
Ok kan bli bättre på att linda styret och jag vet att backspeglar är no no. Men pendlar man på landsväg är det skönt att ha. Nu får vi se hur det funkar mina 27 km till jobbet när vardagen åter slår oss i ansiktet. ?
frankfurt sa:Jag byggde en cargogaffel under julen.
Blev 800 gram tyngre men kan lasta två barn eller typ tre matkassar. Återkommer efter första testrundan.
Blev 800 gram tyngre men kan lasta två barn eller typ tre matkassar. Återkommer efter första testrundan.
frankfurt sa:Barnen ska stå och surfa på sideboardsen. Eller en kan sitta.
Ska byta mot två pensionerade skatar som jag tänkte fräsa till lagom storlek. Då kör jag med lite nose och tail.
BigF sa:Min smutsgam passar ju även i denna tråd.
Nordest Britango TR.
Tackar.velovin sa:BigF sa:Min smutsgam passar ju även i denna tråd.
Nordest Britango TR.
Japp, det där är en snygg cykel.
Egress sa:frankfurt sa:Jag byggde en cargogaffel under julen.
Riktigt cool idé.
Kan eventuellt ge rätt intressanta väghållningsegenskaper med två barn lastade.
Byggde en pakethållare med lagom storlek för en platta öl för en tid sen, och det är minst sagt märkbart när den är fullastad. :)
Men med rätt rake och trail så är framlastade hojar riktigt bra enligt många!
För mig osökt att tänka på:jolov sa:Är lite nyfiken på hur en sån här gaffel känns. Konceptet känns ju rätt kul
Crossmax sa:För mig osökt att tänka på:jolov sa:Är lite nyfiken på hur en sån här gaffel känns. Konceptet känns ju rätt kul
Gurra G sa:Nu är dem helt klar!
Ok kan bli bättre på att linda styret och jag vet att backspeglar är no no. Men pendlar man på landsväg är det skönt att ha. Nu får vi se hur det funkar mina 27 km till jobbet när vardagen åter slår oss i ansiktet. ?
jolov sa:Crossmax sa:För mig osökt att tänka på:jolov sa:Är lite nyfiken på hur en sån här gaffel känns. Konceptet känns ju rätt kul
AC måttet är motsvarande standardgaffeln, men gaffelns rake är väl lite annorlunda för att minska trailen och göra den lite trevligare som frontlastad
Pfaff sa:Gurra G sa:Nu är dem helt klar!
Intressanta speglar. Vad är de för några och var finns de att köpa?
Jag har med åren blivit rätt stel i nacken och har ibland svårt att vrida huvudet tillräckligt. Hörseln är inge’ vidare den heller...
Gurra G sa:Pfaff sa:Gurra G sa:Nu är dem helt klar!
Intressanta speglar. Vad är de för några och var finns de att köpa?
Jag har med åren blivit rätt stel i nacken och har ibland svårt att vrida huvudet tillräckligt. Hörseln är inge’ vidare den heller...
Hej!
Köpte från SJS. Sprintech heter de.
https://www.sjscycles.co.uk/accessories/sprintech-racing-road-mirrors-black/