stålram från återvinningsstation

Cykelintresset är ett sluttande plan. Med kolfiber-racer och pendlar-cross av aluminium i garaget infann sig ett sug att utöka maskinparken med en stål-räser.

Som av en händelse hade någon lämnat en ram vid återvinningsstationen. Vad säger happy-expertisen, kan detta vara värt att rusta upp? Märket tycks vara Mosquito, rören är märkta Tange 1000 Racing plain guage.

Bilagor

ooms

Aktiv medlem
Du är medveten om att det inte är tillåtet att plocka med sig grejer fr återvinningsstationer?

jofahjalm

Aktiv medlem
Det är väl ingen superhoj, men jag hade inte tvekat på att bygga upp den som en enpetare och använda.

ooms sa:
Du är medveten om att det inte är tillåtet att plocka med sig grejer fr återvinningsstationer?
Vad är problemet med detta? Det är väl perfekt om någon vill använda grejerna?

Hep

Aktiv medlem
ooms sa:
Gäller det även ”vid” en återvinningsstation? Är inte det som dumpas utanför containrarna mer nedskräpning än återvinning?

GurraG

Aktiv medlem
"Vi" har en bytesbod på vår återvinningscentral (Bålsta). Toppen, lämna en pryl - ta en annan. Naturligtvis har den missbrukas, lämna ingenting - fyll en IKEA-kasse. Nu tror jag det funkar ganska ok, personalen känner igen "pappenheimarna" och "vaktar". Jag har ställt några "cykelvrak" där.

Senast ändrad:

Stålhäst

Aktiv medlem
Cykelvrak är trevliga. Har varit med om två själv på kort tid. De gav mycket erfarenhet och kunskap

ooms sa:
Du tänker kanske på återvinningscentraler? Nu stod den lutad mot en vägg, strax intill en återvinningsstation (dvs en samling containrar där man sorterar hushållssopor), så jag känner mig i nuläget inte särskilt kriminell.

Stålhäst sa:
Cykelvrak är trevliga. Har varit med om två själv på kort tid. De gav mycket erfarenhet och kunskap
Eller hur? Blir perfekt att skruva på, gör inget om det går åt skogen.

TBy

Medlem
Det sitter ju litet delar (dual-pivot-bromsar och det ser ut som en vintage Deore XT-bakväxel) som tyder på att den fått en del kärlek - kan säkert vara ett ganska juste utgångsmaterial för budgetbygge.

Rent krasst får man väl aldrig ta sopor/återvinning/hittegods då det är någon annans (villigt eller ej) - personligen tvekar jag inte en sekund på att återanvända sådant som uppenbart är lämnat till förgängelsen.

freddag

Aktiv medlem
men gud. fint att cykeln är räddad. bara plus i kanten om det skulle vara olagligt av nån anledning. helt sjukt att en inte får ta saker från återvinningsstationer etc.

ooms

Aktiv medlem
freddag sa:
men gud. fint att cykeln är räddad. bara plus i kanten om det skulle vara olagligt av nån anledning. helt sjukt att en inte får ta saker från återvinningsstationer etc.
Ja, visst är det sjukt att man inte får ta andras egendom hursomhelst (i detta fall återvinningsföretagets, alt okänd ägares om den stod vid sidan av och utgjorde hittegods).

Stålhäst

Aktiv medlem
ooms sa:
Ja, visst är det sjukt att man inte får ta andras egendom hursomhelst (i detta fall återvinningsföretagets, alt okänd ägares om den stod vid sidan av och utgjorde hittegods).

Ja, verkligen. De kastar ju bara sina saker hursomhelst.

DarthVidar

Aktiv medlem
Fan vad töntiga vissa är, ringer ni och frågar om lov när ni rensar vasken också, så att ni inte stjäl något som tillhör reningsverket?

Klart du skall bygga dig en psykel!

L.and

Medlem
Skulle tro att det går att föra ett resonemang om res derelicta här, ngn form av övergiven egendom. Jag har också lite svårt att se att äganderätten per automatik skulle övergå till återvinningsföretaget om någonting legat slängt utanför deras återvinningsbehållare på allmän plats. Jag skulle inte direkt ligga vaken angående den straffrättsliga aspekten här...

Och till TS, har du lite delar över skulle det ju absolut kunna vara värt att bygga ihop något kul av den!

Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
Tycker gott man kan skita i att lämna en sådan här sak till polisen. Tror ni inte dom har bättre saker att göra? Dessutom är uppklarningsandelen för anmälda cykelstölder 0 % enligt Brå.

erik h

Aktiv medlem
Problemet och felet uppstod enbart när någon ”trodde” att en gammal cykel utan hjul är en metallförpackning som FTI vill ta hand om. Vanligt ”missförstånd” att folk tror att föremål av grovsopkaraktär ska tas hand om av förpackningsinsamlingen eller ”någon annan”. Lite egenmäktigt förfarande för att städa upp efter det har väl all sorts moral på sin sida. Så. Klart med den saken.

Gällande ramen så ser den helt ok ut. Muffar och specad rörmodell är alltid ett bra tecken jämfört med motsatsen. Har du hjul så bygg en SS! Men inga stora investeringar, de håller inte alltid så länge efter alla dessa år.

Earlslick

Aktiv medlem
sdx sa:
Mini_me sa:
Lämna in till polisen och sen är den lagligt din (om ingen claimar den).
claimar= Gör anspråk heter det på Svenska.
Hur stavar man svenska?
Roligt att du mästrar om hur saker skall skrivas och att det skall användas svenska ord när det finns. Jag har för mig att vi gick igenom detta tillsammans tidigare och det visade sig att du hade svårt att leva som du lär.

Fishy

Aktiv medlem
Snyggt komponerat!

Tråkigt för dig bara att ramen har tillhört mig och blev stulen från mitt förråd för ett tag sedan. Jag gör därmed anspråk på cykeln i befintligt skick!

jofahjalm

Aktiv medlem
Snyggt komponerat!

Tråkigt för dig bara att ramen har tillhört mig och blev stulen från mitt förråd för ett tag sedan. Jag gör därmed anspråk på cykeln i befintligt skick!
Lycka till med det. Jag förstår fortfarande inte riktigt förfärandet över att någon gör något bra av skräp....

Fishy

Aktiv medlem
Lycka till med det. Jag förstår fortfarande inte riktigt förfärandet över att någon gör något bra av skräp....
Hoppas iaf. att illbattingen förstår ironin.😏
Jag får bli bättre på att lägga till emojis så att fler hänger med.

Senast ändrad:

fhloston

Aktiv medlem
Som jag skrev ovan, jag tycker att den blev snygg. Om TS har gjort rätt eller fel vill jag egentligen inte lägga mig i.

Jag har dock själv varit i en situation där jag blev av med en "skrotcykel". Den stod låst, men inte fastlåst, utanför hyreshuset. En dag var den borta. Eftersom den var i ganska risigt skick är min gissning att någon tröttnade på att den stod i cykelstället och förfulade, eller vad det nu kunde vara...
Cirka ett halvår senare hittade min sambo cykeln slängd i ett buskage någon km bort, fortfarande låst.
Jag släpade hem cykeln och ställde den i lägehetsförrådet. Nu står den i krypgrunden i radhuset och väntar på renovering.
Cykeln är den sista cykeln jag fick från min farfars cykelaffär, så trots att den inte är värd några pengar, och är en sån där förhatlig Crescent-"racer" från mitten på 80-talet, med pakethållare och allt, så är den fortfarande värd mycket för mig.

jofahjalm

Aktiv medlem
Som jag skrev ovan, jag tycker att den blev snygg. Om TS har gjort rätt eller fel vill jag egentligen inte lägga mig i.

Jag har dock själv varit i en situation där jag blev av med en "skrotcykel". Den stod låst, men inte fastlåst, utanför hyreshuset. En dag var den borta. Eftersom den var i ganska risigt skick är min gissning att någon tröttnade på att den stod i cykelstället och förfulade, eller vad det nu kunde vara...
Cirka ett halvår senare hittade min sambo cykeln slängd i ett buskage någon km bort, fortfarande låst.
Jag släpade hem cykeln och ställde den i lägehetsförrådet. Nu står den i krypgrunden i radhuset och väntar på renovering.
Cykeln är den sista cykeln jag fick från min farfars cykelaffär, så trots att den inte är värd några pengar, och är en sån där förhatlig Crescent-"racer" från mitten på 80-talet, med pakethållare och allt, så är den fortfarande värd mycket för mig.
Tack för den utsökta historien. Otroligt givande läsning...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer