Stålramen gick av! Hur laga?

Min fina och säkert 20 år gamla Kona Explosif-ram kastade in handduken i morse :-(

Att slänga den är, förstås, inget alternativ. Detta måste gå att lösa.

Någon som har tips på var man vänder sig, bilmek kanske? Kan ingenting om svetsning och vill förstås inte att någon klåpare går loss på min ögonsten.

rambrott.jpg

Silvertejp is the shit! Nej men det där borde gå att svetsa. Hör av dig till närmsta mekaniska verkstad så löser det sig nog :)

Hårdlödning av någon som är van att hantera gasen, säger jag. Gå till en smidesverkstad, de fixar nog det där. Föreslå INTE att du kan betala med en kanellängd.

oxr sa:
Hårdlödning av någon som är van att hantera gasen, säger jag. Gå till en smidesverkstad, de fixar nog det där. Föreslå INTE att du kan betala med en kanellängd.
Japp, höll förträffligt. Som med all svetsning är det viktigt att se till att ytorna är ren metall när det ska svetsas.

oxr sa:
+1 Visa respekt för hantverkare, kräv gärna att få betala så att kommunikationen börjar bra. Brukar inte sällan sluta med en kanellängd iallafall :)

Håller inte med angående TIG-svetsning. Den traditionella metoden för stålramar med tunna rör är med lod. Det är så det hantverksmässiga rambyggandet går till.

oxr sa:
Håller inte med angående TIG-svetsning. Den traditionella metoden för stålramar med tunna rör är med lod. Det är så det hantverksmässiga rambyggandet går till.

Beror på hur du gör det. I det här fallet har du för liten anäggningsyta för att hårdlöa. Det blir i stort sett att löda lörände mot rörände. Det håller inte. Lod behöver muffar eller bygga upp fillets. En fillet löser inte det här problemet. Enklast är att TIG:a. Bäst är nog att tillverka två metallbleck som passar tight mot utsida och insida och löda, men det är lite mer pyssel.

Klassiskt Kona rambrott. Känner till åtminstone fem kona-ramar från den tiden som gått av just där .

Så här såg min ut för efter en hempendling för ett gäng år sedan:
trasig.jpg

Ett tag senare:
som_ny.jpg

Kommer inte ihåg vad han som fixade det hette men har för mig att han jobbade på https://www.primenta.se/

//j

jesperC sa:
Klassiskt Kona rambrott. Känner till åtminstone fem kona-ramar från den tiden som gått av just där .

Så här såg min ut för efter en hempendling för ett gäng år sedan:

Ett tag senare:

Kommer inte ihåg vad han som fixade det hette men har för mig att han jobbade på https://www.primenta.se/

//j

Så du lämnar in en guldfärgad stålräcer och får tillbaka en rödbrun ss? =)

parngyards sa:
...
Tack Jesper, låter som precis rätt ställe att kontakta.
Primenta är väl främst är inriktade på kolfiber. Minns dock att killen som bytte mina dropouts jobbade där även om han förmodligen gjorde just det jobbet privat.
Hur som helst, vet att de repar en del cyklar så det skadar inte att fråga.

ceel sa:
Så du lämnar in en guldfärgad stålräcer och får tillbaka en rödbrun ss? =)
Så kan det gå ;)
(även möjligt att färgåtergivningen skiljer en del mellan kamera med blixt och mobilkamera i skugga)

perzzon sa:
Ser ut som en uppgradering, grattis!
Jo, min första mtb.
Även om den nästan aldrig används så hade jag inte hjärta att skrota den.

//j

Valet av metod handlar väl ändå mest om vad den som ska utföra jobbet känner sig mest bekväm med. För min del skulle det definitivt bli TIG eftersom den verkstad jag har kontakter inte öht håller på med lödning :-)

jesperC sa:
parngyards sa:
...
Tack Jesper, låter som precis rätt ställe att kontakta.
Primenta är väl främst är inriktade på kolfiber. Minns dock att killen som bytte mina dropouts jobbade där även om han förmodligen gjorde just det jobbet privat.
Hur som helst, vet att de repar en del cyklar så det skadar inte att fråga.

//j
+1

Jag hade också satsat på nya/nytt dropout(s)

Tillbaka
Topp