Stålverkstad Malmö

Beat

Medlem
Stålverkstad Malmö
Tjena!
Jag fick precis en superfin Colnago Master Olympic av kompisar, men när jag packade upp den ur lådan såg jag att högra dropouten var hopklämd. Eller ja, allra först la jag ju märke till att bakväxeln var monterad under transporten…

Har någon tips på verkstad i Malmö som kan diagnosticera om skadan kan repareras och kanske även reparera? Det hade varit uppskattat!

-Björn

Stålverkstad Malmö
Tjena!
Jag fick precis en superfin Colnago Master Olympic av kompisar, men när jag packade upp den ur lådan såg jag att högra dropouten var hopklämd. Eller ja, allra först la jag ju märke till att bakväxeln var monterad under transporten…

Har någon tips på verkstad i Malmö som kan diagnosticera om skadan kan repareras och kanske även reparera? Det hade varit uppskattat!

-Björn
Kockums såklart?
Som vanligt, lägg upp en bild eller två.

Stålverkstad Malmö
Såklart!

Här är den hopklämda dropouten. Vad tror ni, går det att rädda?

IMG_0371.jpeg

Bilagor

• IMG_0368.jpeg
    IMG_0368.jpeg
    438 KB · Besök: 85
  • IMG_0372.jpeg
    IMG_0372.jpeg
    695.2 KB · Besök: 84
Stålverkstad Malmö
En gubbe med van hand kan trycka tillbaka det utan stålverkstad. Oklart om det är bättre att låta proffs värma upp också vidare.

Stålverkstad Malmö
En gubbe med van hand kan trycka tillbaka det utan stålverkstad. Oklart om det är bättre att låta proffs värma upp också vidare.
Exakt, jag har själv böjt till något liknande på en kompis fulram, men detta är ändå en Colnago i fint skick. I övrigt i alla fall. Skulle man värma ryker också lacken…

Jag vill ju gärna att den ska lagas av någon som har koll och kan rikta in växelörat ordentligt.

Stålverkstad Malmö
Exakt, jag har själv böjt till något liknande på en kompis fulram, men detta är ändå en Colnago i fint skick. I övrigt i alla fall. Skulle man värma ryker också lacken…

Jag vill ju gärna att den ska lagas av någon som har koll och kan rikta in växelörat ordentligt.
Thomas Beijer @Vdbforever sysslade ju med Daccordi medan butiken fanns och har fortfarande lite verkstad. Men om han åtar sig sånt har jag ingen aning men kanske kan ge ett tips?
Han gottar sig dock för närvarande i Italien.

Stålverkstad Malmö
En option är att vi samlar ihop ett gäng ”objekt” och kör över sundet till Hulsroy vid nåt tillfälle också. Skulle vilja ha skivbromsfästen och byta styrrör på en gammal 26” jag har (också skånebaserad)

Stålverkstad Malmö
Är det spricka vid skruven på andra bilden, eller bara skit?
Isf behövs väl lite mer seriös värmebehandling, aka svets. I annat fall hade jag nog testat att bara trycka tillbaka dropouten. Går det så går det, annars behövs ändå värme och sabba lacken.

Stålverkstad Malmö
Är det spricka vid skruven på andra bilden, eller bara skit?
Isf behövs väl lite mer seriös värmebehandling, aka svets. I annat fall hade jag nog testat att bara trycka tillbaka dropouten. Går det så går det, annars behövs ändå värme och sabba lacken.
Nä, vad jag kan se är det inga sprickor i stålet. På bild två har lacken spruckit av stressen och på en av de andra bilderna kan man se att krompläteringen har rynkat sig på motsvarande sätt. Men vad jag kan se så är det ingen spricka i godset.

Jag ska gå förbi bienvelo imorgon och visa upp allt. Eftersom den köptes av en näringsidkare är tanken i första hand att få hjälp med att dokumentera felet och kanske få ett kostnadsförslag på reparation. Sedan kan jag kanske kräva ersättning för avhjälpande eller prisavdrag.

Stålverkstad Malmö
Nä, vad jag kan se är det inga sprickor i stålet. På bild två har lacken spruckit av stressen och på en av de andra bilderna kan man se att krompläteringen har rynkat sig på motsvarande sätt. Men vad jag kan se så är det ingen spricka i godset.

Jag ska gå förbi bienvelo imorgon och visa upp allt. Eftersom den köptes av en näringsidkare är tanken i första hand att få hjälp med att dokumentera felet och kanske få ett kostnadsförslag på reparation. Sedan kan jag kanske kräva ersättning för avhjälpande eller prisavdrag.
På den gamla onda tiden bytte man hela örat. Innebär förstås ny krom/lack.
Men hur i allsindar gick det till att kröka örat sådär?

Stålverkstad Malmö
På den gamla onda tiden bytte man hela örat. Innebär förstås ny krom/lack.
Men hur i allsindar gick det till att kröka örat sådär?
Det skedde i transport. Jag fick cykeln i present och när jag tog emot och packade upp den såg jag att hela gruppen var monterad, inkl. kedja. Jag har alltid fått höra att man ska plocka av bakväxel och ev. löst växelöra, men det hade säljaren inte gjort. Sedan visade det sig att öra/dropout var böjt. Supertråkigt!

Stålverkstad Malmö
Kolla med Jonas på Musette annars. Han gillar ju själv stålramar och kan säkert rådgiva. Han känner ju typ alla i cykelsverige så om han inte vågar kan han säkert rekommendera någon kunnig.

Tillbaka
Topp