Stamlängd Canyon Ultimate?

Jakelol

Ny medlem
Jag har bestämt mig för att köpa en Canyon Ultimate CF SL 8.0 i storlek XS och stamlängden är endast 90mm (känns för kort?).
Jag uppnår den magnifika längden på 172 cm så jag tänker att jag kör på XS och kör med en längre stam då man tydligen kunde säga till dom på Canyon om att sätta dit ett styre med längre stam typ 110mm eller längre?
Är det någon som har en XS och är runt min längd som har något att säga om stamlängden?

Hur lång styrstam man trivs med beror inte bara på din totallängd utan och också hur stor andel av den längden som är ben kontra överkropp, hur långa dina armar är och hur pass utsträckt du är bekväm med att sitta.

Hursomhelst så byter inte längre Canyon ut några styrstammar redan på fabriken vad jag vet, utan du har upp till en månad efter leverans på dig att vid behov få den utbytt till annan längd. Beställ hem cykeln och prova hur den känns innan du bestämmer dig!

Mayhem sa:
Hur lång styrstam man trivs med beror inte bara på din totallängd utan och också hur stor andel av den längden som är ben kontra överkropp, hur långa dina armar är och hur pass utsträckt du är bekväm med att sitta.

Hursomhelst så byter inte längre Canyon ut några styrstammar redan på fabriken vad jag vet, utan du har upp till en månad efter leverans på dig att vid behov få den utbytt till annan längd. Beställ hem cykeln och prova hur den känns innan du bestämmer dig!

Jag har precis pratat med Canyon och dom byter gärna ut innan leverans iaf när jag frågade här i Sverige.

Canyons egna kolfiber styre+stam integrerat är way off när det kommer till specad längd och faktiskt längd. Mitt 110mm styre+stam mäter samma längd totalt som mitt förra styre med 130mm stam och "normal" reach på styre (runt 70mm tror jag)

Hade jag beställt 130mm så hade det blivit galet långt.

Men gäller som sagt bara deras integrerade styren/stam-kombos.

Hejsan,

Jag har en Ultimate CF SL 8.0 2018 dock i storlek S. Är 173 cm, så ganska nära din längd.

Satt en 90 mm stam på min med vid leverans, som ganska snabbt byttes till en 110 mm som jag tyckte kändes mkt bättre.

En reflektion över ramstorleken, jag var osäker på storlek när jag beställde min cykel, då grenmåttet verkade styra mkt om jag skulle välja XS eller S.

Kontaktade då Canyon Sverige och efter bra diskussion kom vi fram till att jag skulle välja en strl S som jag själv såhär i efterhand tycker blev mkt bra. Personligen skulle jag nog inte vilja ha en mindre storlek på ramen. Kontakta gärna Canyon om du har funderingar.

I övrigt fantastiskt nöjd med cykeln :)

landen sa:
Canyons egna kolfiber styre+stam integrerat är way off när det kommer till specad längd och faktiskt längd. Mitt 110mm styre+stam mäter samma längd totalt som mitt förra styre med 130mm stam och "normal" reach på styre (runt 70mm tror jag)

Hade jag beställt 130mm så hade det blivit galet långt.

Men gäller som sagt bara deras integrerade styren/stam-kombos.

Tack för ett bra svar, funderar på 100 eller 110mm isf.

ScottJohan sa:
Hejsan,

Jag har en Ultimate CF SL 8.0 2018 dock i storlek S. Är 173 cm, så ganska nära din längd.

Satt en 90 mm stam på min med vid leverans, som ganska snabbt byttes till en 110 mm som jag tyckte kändes mkt bättre.

En reflektion över ramstorleken, jag var osäker på storlek när jag beställde min cykel, då grenmåttet verkade styra mkt om jag skulle välja XS eller S.

Kontaktade då Canyon Sverige och efter bra diskussion kom vi fram till att jag skulle välja en strl S som jag själv såhär i efterhand tycker blev mkt bra. Personligen skulle jag nog inte vilja ha en mindre storlek på ramen. Kontakta gärna Canyon om du har funderingar.

I övrigt fantastiskt nöjd med cykeln :)

Vad sitter du på för grenmått? Själv har jag 81cm

BBB87050-2433-4DC3-9A02-528E65BD0744.jpeg

Något sådant jag med, runt 80 cm. Sadelhöjden är iaf på ca 73 cm.

Vet dock inte om det skiljer ngt i geometri mellan Ultimate 2018/2019, som kan påverka storleksvalen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp