Stan är farlig!!

Börne

Aktiv medlem
Stan är farlig!!
Idag blev jag påmind om att man ska fan aldrig lita på andra i trafiken. Visste jag väl egentligen redan men nu vet jag det ännu mer!

Kom på en cykelväg, en massa stressade som skulle hem från jobb så både mycket cyklar, gående & bilar, en bil står still vid en tvärgata, rullar fram lite men stannar tvärt igen, ok han såg oss & jag fortsätter, precis när jag är framför honom kör han & jag tänker fan nu kör han på mig men jag hinner precis vika av & vi har ingen kontakt, dock vinglar jag ut i vägen & som tur är missar jag bilen som kom där, dock så blev man lite chockad, tittar snett bakåt vilket var det stora felet från mig & tar givetvis kantstenen i väldigt fel vinkel då jag då hunnit rulla förbi tvärgatan & slår så klart i skiten med en jävla duns. Nu sitter man här & har rätt ont i vänster sida, lite skrubbsår osv. Misstänkte först revben men det borde göra betydligt ondare! Är väl helt enkelt jäkligt öm, tror det var styret som drog in i sidan i brösthöjd!

Killen va i alla fall sjyst & kom fram & kollade hur det gick osv, han erkände att han helt missade att kolla åt höger där vi kom ifrån, jag fick hans nr ifall det skulle behövas!

Jaja man lär av sina misstag, cykeln klarade sig med ett litet skrapmärke på låsningen på vänster grepp & bromshandtag, jag skyddade den då jag var mellan den & asfalten... hehe!

Stan är farlig!!
Ja ibland är man osynlig..

Jag fick tvärnita med bredsladd på båda hjulen häromveckan när en taxi tittade rakt på mig i en rondell och körde ändå. Han såg dock rätt chockad ut när jag fått stopp så jag tror inte att det var av hänsynslöshet utan bara att han inte trodde att jag var lika snabb som bilarna och att han skulle hinna före.

Stan är farlig!!
klassisk situation. bilen kör fast den tycks ha stannat just för mig. senast det hände mig hoppade jag på motorhuven, besparade mig många skråmor.

Stan är farlig!!
Det är en extremsport att cykla i stan, men man måste ge sig ut för att lära sig:

I trafiken har ingen rättigheter, bara skyldigheter.

Stan är farlig!!
Hade en incident för några år sen där: bil stannade, jag cyklade över korsning, bil gav gasen i botten, jag flög över styret, bil framhjul 2 dm från mitt huvud.

Sen dess cyklar jag aldrig över om jag inte fått ögonkontakt med bilisten.

Dock har jag frontalkrockat på cykelbana 2 ggr senast i somras så cyklister är lite mer oberäkneliga trots att vi ser varandra dock är skadorna så låga jämfört med krock med bil och lastbil att dom nästan nästan är obefintliga.

Stan är farlig!!
dabac sa:
Börne sa:
....Misstänkte först revben men det borde göra betydligt ondare!
Revbensfrakturer kan vara luriga.
De jag har varit med om har börjat värka rejält först dagen därpå.
Japp & jag har nu uppgraderat från öm till aj som fan så tyvärr är det nog revbensbrott.

Men så länge man kan andas osv är det väl knappt nåt att göra, vården gör ju inget åt det ändå om inte revbenen pekar på alla håll.

Stan är farlig!!
Börne sa:
dabac sa:
Börne sa:
Japp & jag har nu uppgraderat från öm till aj som fan så tyvärr är det nog revbensbrott.

Men så länge man kan andas osv är det väl knappt nåt att göra, vården gör ju inget åt det ändå om inte revbenen pekar på alla håll.

Jo, det är en sak att göra - håll dig smärtfri.
Behöver du piller så käka piller.
Jag gjorde det inte. Gick och spände ryggen istället.
Sabbade hållningen och fick följdbesvär som fortfarande spökar.
Korkat och tråkigt.

Stan är farlig!!
dabac sa:
Börne sa:
dabac sa:
Börne sa:

Korkat och tråkigt.
Jo det vet jag, gäller ju allt sånt, ska förbi apoteket & bunkra efter jobbet.

Stan är farlig!!
tomcaten sa:
Det skadar aldrig att ni cyklister tar på er flourescerande västar!

/T-chaufför

...och har lampor, reflexer. Att synas minskar riskerna och det måste väl ändå vara viktigare än att fastställa vems felet var. Som cyklist är man loosern i situation eftersom man (ofta) skadar sig när det blir fel och då kvittar det väl om man hade "rätt" trafikjuridiskt. Dessutom har jag känslan av att det är otroligt ovanligt med påföljd för bilister som kör på cyklister.

Stan är farlig!!
Bengt-re sa:
tomcaten sa:
Det skadar aldrig att ni cyklister tar på er flourescerande västar!

/T-chaufför

...och har lampor, reflexer. Att synas minskar riskerna och det måste väl ändå vara viktigare än att fastställa vems felet var. Som cyklist är man loosern i situation eftersom man (ofta) skadar sig när det blir fel och då kvittar det väl om man hade "rätt" trafikjuridiskt. Dessutom har jag känslan av att det är otroligt ovanligt med påföljd för bilister som kör på cyklister.
Hade en oväntad händelse för någon vecka sen när jag skulle ut på kvällen och cykla genom stan. Vid en fyrvägskorsning stannade en bilist som kom från vänster och ville vinka över mig, trots att jag hade väjningsplikt och bilisten kom på huvudled! Men jag stod envist kvar och balanserade med fötterna i pedalerna, hade ögonkontakt och vred "nej" med huvudet och vinkade vänligt åt bilisten att fortsätta sin körning, varpå han pruttade igång igen...

Har på senare tid märkt att många som kommer från sidan liksom är överdrivet försiktiga sen jag börjat med Schwalbe-däck med reflexrand på däcksidorna, förutom vanlig belysning. Men med gul varseljacka med reflexer, eller med annan jacka, märker jag ingen skillnad däremot. Men i dagsljus kanske det är en annan sak, med själva varselfärgen alltså.

Stan är farlig!!
nikasp sa:
Däck med reflex har grym effekt. Gul jacka med reflex = nada.

Jepp, håller med.

För övrigt är det vanligt att bilister har svårt att uppfatta tvåhjuliga fordon. Inte så att dessa inte syns, men de registreras inte som "del av trafiken". Bilister som stannat vid korsningar letar efter luckor i biltrafiken. Därför råkar mc-förare, mopedister och framför allt cyklister illa ut. Bilistens hjärna är inte inprogrammerad för cyklister.

Stan är farlig!!
När de fått lite snurr på de där självkörande bilarna borde problemet med påkörning p.g.a. ouppmärksamhet försvinna eller i alla fall minska.

Stan är farlig!!
.A. sa:
nikasp sa:
Däck med reflex har grym effekt. Gul jacka med reflex = nada.

Jepp, håller med.

För övrigt är det vanligt att bilister har svårt att uppfatta tvåhjuliga fordon. Inte så att dessa inte syns, men de registreras inte som "del av trafiken". Bilister som stannat vid korsningar letar efter luckor i biltrafiken. Därför råkar mc-förare, mopedister och framför allt cyklister illa ut. Bilistens hjärna är inte inprogrammerad för cyklister.
Ja & i mitt fall erkände han skamset att han inte kollade åt höger alls!

Men bara att bita ihop & låta det läka, tur det inte är vår utan den blöta & tråkiga hösten med tanke på skogsturerna som antagligen inte blir av närmsta tiden. Ingen aning om hur lång tid innan man klarar av att kötta i skogen igen!? Är väl individuellt som allt annat. Är rätt smärttålig men det finns ju gränser ;)

Stan är farlig!!
Bengt-re sa:
GoranS sa:
När de fått lite snurr på de där självkörande bilarna borde problemet med påkörning p.g.a. ouppmärksamhet försvinna eller i alla fall minska.

Elektronik, sensorer och kod skriven av avgasfuskande tyskar... Mmmm.... Vems blir då felet?

https://www.google.se/search?q=auto...hWpPZoKHdF7D6sQ_AUIDygB&biw=360&bih=588&dpr=4
Är det någon principiell skillnad mot idag? Bilar är ju redan idag komplexa saker med elektronik, mekanik, sammansättning av prylar från en massa underleverantörer, ... Och i t.ex. medicintekniska produkter kan likartade problem med kroppsskador till följd av fel i elektronik, programvara, handhavande, ... uppstå och där finns regelverk för hur det ska hanteras ansvarsmässigt.

Om man kommer till ett läge där algoritmerna är så bra att det blir färre olyckor med självkörande bilar än med sådana där föraren kör själv känns det som etiskt tveksamt att hålla fast vid att man ska köra själv.

Stan är farlig!!
Börne sa:
dabac sa:
Börne sa:
dabac sa:
Börne sa:

Korkat och tråkigt.
Jo det vet jag, gäller ju allt sånt, ska förbi apoteket & bunkra efter jobbet.

Bara att låta bli att hosta eller skratta några veckor nu då ;)

Stan är farlig!!
GoranS sa:
Bengt-re sa:
GoranS sa:

Elektronik, sensorer och kod skriven av avgasfuskande tyskar... Mmmm.... Vems blir då felet?

https://www.google.se/search?q=auto...hWpPZoKHdF7D6sQ_AUIDygB&biw=360&bih=588&dpr=4
Är det någon principiell skillnad mot idag? Bilar är ju redan idag komplexa saker med elektronik, mekanik, sammansättning av prylar från en massa underleverantörer, ... Och i t.ex. medicintekniska produkter kan likartade problem med kroppsskador till följd av fel i elektronik, programvara, handhavande, ... uppstå och där finns regelverk för hur det ska hanteras ansvarsmässigt.

Om man kommer till ett läge där algoritmerna är så bra att det blir färre olyckor med självkörande bilar än med sådana där föraren kör själv känns det som etiskt tveksamt att hålla fast vid att man ska köra själv.

Fast visst är det en skillnad om man överlåter framförandet till en maskin? Ansvarsfrågan är knepig. Så länge du kör själv är du ansvarig undantaget oväntade allvarliga fel på vägen då är det troligen väghållarens ansvar. Slutar bromsarna fungera så är det biltillverkaren fel om du och verkstaden skött underhåll enlig plan.

Vems är felet NÄR en förarlös bil dödar en cyklist för att en sensor bländades av solen?

Stan är farlig!!
Med dagens morderna teknik skall en sådan här påkörning inte behöva ske.
Med t.ex Volvos radarsystem mot rörelser i närheten av ditt fordon (i låg fart) blir
du varse genom att bilen låter som ett flipperspel.
Missar du detta som bilförare skall körkortet dras in omgående och för alltid.

Stan är farlig!!
Bengt-re sa:
GoranS sa:
Bengt-re sa:
GoranS sa:

Fast visst är det en skillnad om man överlåter framförandet till en maskin? Ansvarsfrågan är knepig. Så länge du kör själv är du ansvarig undantaget oväntade allvarliga fel på vägen då är det troligen väghållarens ansvar. Slutar bromsarna fungera så är det biltillverkaren fel om du och verkstaden skött underhåll enlig plan.

Vems är felet NÄR en förarlös bil dödar en cyklist för att en sensor bländades av solen?

Jag tror att Volvo har sagt att de ska ha ansvaret när bilen är autonom.

Oavsett så bör nog det vara lagstiftat att om bilen kör autonomt, så är det tillverkaren som är förare och alltså ansvarig.

Stan är farlig!!
Jag är övertygad om att om inte allt för många år kommer det inte vara tillåtet att ratta bilen själv, just för att det kommer vara så mycket farligare för omgivande trafikanter.

Stan är farlig!!
Bengt-re sa:
GoranS sa:
Bengt-re sa:
GoranS sa:

Om bilen är förarlös är de som åker i den i mina ögon självfallet utan ansvar. Där antar jag att vi är överens.

Jag tycker man borde kunna jämställa scenariot med att du idag använder en produkt på avsett sätt men att det är något tillverkningsfel som gör att t.ex. bilens bromsar slutar fungera. Den som åker i bilen (föraren) är oskyldig genom att hen använt produkten på avsett sätt. Sen borde det väl vara produktansvar för, typ, Volvo som gäller!?

Om det sedan är så att man överlåtit körandet till bilen (om man tänker sig en övergångsperiod med i- och urkopplingsbart själkörande) i en miljö där tillverkaren av någon anledning explicit föreskrivit att man inte ska överlåta kontrollen, ja, då är det förstås personen i bilen som bär ansvaret.

Har ingen aning om detta är så en juridiskt kunnig person skulle se på saken. Är bara vad jag tycker känns rimligt.

Stan är farlig!!
Erik O sa:
Jag är övertygad om att om inte allt för många år kommer det inte vara tillåtet att ratta bilen själv, just för att det kommer vara så mycket farligare för omgivande trafikanter.
Och om ytterligare ett antal år kommer det kanske inte vara tillåtet att styra cykeln själv, just för att det kommer vara så mycket farligare för omgivande trafikanter.?

Stan är farlig!!
-****- sa:
Erik O sa:
Och om ytterligare ett antal år kommer det kanske inte vara tillåtet att styra cykeln själv, just för att det kommer vara så mycket farligare för omgivande trafikanter.?
Va tråkigt allt kommer bli, jag gillar att både köra bil & att cykla!

Stan är farlig!!
GoranS sa:
Bengt-re sa:
GoranS sa:
Bengt-re sa:
GoranS sa:

Om bilen är förarlös är de som åker i den i mina ögon självfallet utan ansvar. Där antar jag att vi är överens.

Jag tycker man borde kunna jämställa scenariot med att du idag använder en produkt på avsett sätt men att det är något tillverkningsfel som gör att t.ex. bilens bromsar slutar fungera. Den som åker i bilen (föraren) är oskyldig genom att hen använt produkten på avsett sätt. Sen borde det väl vara produktansvar för, typ, Volvo som gäller!?

Om det sedan är så att man överlåtit körandet till bilen (om man tänker sig en övergångsperiod med i- och urkopplingsbart själkörande) i en miljö där tillverkaren av någon anledning explicit föreskrivit att man inte ska överlåta kontrollen, ja, då är det förstås personen i bilen som bär ansvaret.

Har ingen aning om detta är så en juridiskt kunnig person skulle se på saken. Är bara vad jag tycker känns rimligt.

Vilka krav ställs då på underhåll? Eftersom det nätt och jämnt går i flygbranshen som är så väl reglerad så är väl sannolikheten att bilbranshen lyckas ungefär noll.

Stan är farlig!!
Börne sa:
-****- sa:
Erik O sa:
Va tråkigt allt kommer bli, jag gillar att både köra bil & att cykla!

Kanske lite tråkigare men det hade varit otroligt skönt om man kunde släppa loss ungen på en cykeltur utan att han ska behöva riskera livhanken.

Stan är farlig!!
Bengt-re sa:
GoranS sa:

Lite OT...

En annan intressant fråga är ju hur programmeraren kodat styrsystemet i fall ”bilen” anser att den hamnat i ett läge där den inte kan undvika en olycka, men har två alternativ:

1. Ratta in i en bergvägg (och riskera förarens/passagerarens hälsa).

2. Köra på en cyklist...

Stan är farlig!!
Björkman sa:
Bengt-re sa:
GoranS sa:

Lite OT...

En annan intressant fråga är ju hur programmeraren kodat styrsystemet i fall ”bilen” anser att den hamnat i ett läge där den inte kan undvika en olycka, men har två alternativ:

2. Köra på en cyklist...

Hejdå cyklist, gissar jag. För inte f-n lär de sälja många bilar om bilen har en tendens att köra ihjäl dig (som förare) istället för att meja ner X andra personer.

Jag har därmed också personligen svårt att tro att självkörande bilar blir riktigt framgångsrika i en trafikmiljö där trafikslagen inte är separerade på riktigt. Cyklister och fotgängare är rätt stokastiska i sitt beteende. Om det i slutänden innebär att cyklister förbjuds eller att vi får en vettig separerad cykelinfrastruktur är väl en bra fråga, men jag skulle inte tro att vi får hållas på vägarna tillsammans med självkörande bilar i stadsmiljö i någon större omfattning. Men vem vet? Inte jag iallafall.

Stan är farlig!!
kontorsråttan sa:
Björkman sa:
Bengt-re sa:
GoranS sa:

Lite OT...

2. Köra på en cyklist...

Hejdå cyklist, gissar jag. För inte f-n lär de sälja många bilar om bilen har en tendens att köra ihjäl dig (som förare) istället för att meja ner X andra personer.

Jag har därmed också personligen svårt att tro att självkörande bilar blir riktigt framgångsrika i en trafikmiljö där trafikslagen inte är separerade på riktigt. Cyklister och fotgängare är rätt stokastiska i sitt beteende. Om det i slutänden innebär att cyklister förbjuds eller att vi får en vettig separerad cykelinfrastruktur är väl en bra fråga, men jag skulle inte tro att vi får hållas på vägarna tillsammans med självkörande bilar i stadsmiljö i någon större omfattning. Men vem vet? Inte jag iallafall.

Det är nog ingen tvekan om att självkörande bilar kommer att vara oerhört mycket säkrare för både passagerare och medtrafikanter om bara några år. Frågan är bara hu länge folk kommer att tillåtas köra sina själva.

Stan är farlig!!
Erik O sa:

Jag tvivlar starkt. Den dagen vi har självkörande tåg, kan jag tänka mig att börja räkna decennier ;-)

Stan är farlig!!
.A. sa:
Erik O sa:

Jag tvivlar starkt. Den dagen vi har självkörande tåg, kan jag tänka mig att börja räkna decennier ;-)

Tåg kan ju i princip vara självkörande idag. Incitament för att ersätta lokföraren helt saknas däremot.

Stan är farlig!!
Erik O sa:
.A. sa:
Erik O sa:

Tåg kan ju i princip vara självkörande idag. Incitament för att ersätta lokföraren helt saknas däremot.

Ändå är tåg inte självkörande. Det omvända borde gälla för incitamenten; incitament för att låta lokförare köra tågen saknas - om automatisering är så trivial.

Vad gäller bilar skulle det vara politiskt självmord att föreslå förbud mot bilkörning. Ingen politiker med ambitioner att få inflytande skulle föreslå ett sådant förbud. Assisterad körning tror jag på men knappast helt förarlösa bilar.

Stan är farlig!!
.A. sa:
Erik O sa:
.A. sa:
Erik O sa:

Ändå är tåg inte självkörande. Det omvända borde gälla för incitamenten; incitament för att låta lokförare köra tågen saknas - om automatisering är så trivial.

Vad gäller bilar skulle det vara politiskt självmord att föreslå förbud mot bilkörning. Ingen politiker med ambitioner att få inflytande skulle föreslå ett sådant förbud. Assisterad körning tror jag på men knappast helt förarlösa bilar.

Sorry, hänger inte med i resonemanget om tåg. Vem har påstått att något skulle vara trivialt.

Varför skulle det vara politiskt självmord? När självkörande bilar börjar bli vanliga om några år och statistiken visar att att människostyrda bilar orsakar mångfalt fler olyckor än datorstyrda, kommer snarare trycket vara hårt på politiker att begränsa människostyrda bilar.

Stan är farlig!!
Därmed inte sagt att bilarna måste vara helt förarlösa. Det lär väl finnas ett spann från kraftigt assisterade till helt automatiserade.

Tillbaka
Topp